En familie, der tænkte ud af boksen og ændrede vinbranchen

Del artiklen

Tobias Silverstein Hinchely og hans familie har vist, hvordan man med nytænkning kan skabe noget helt unikt. I fællesskab har de skabt en virksomhed, der går mod strømmen, imødekommer kundernes behov og udfordrer den ellers ret støvede vinbranche.

Fra Singapore og københavnske gadelamper til vinflasker

Det var aldrig mejslet i sten, at Tobias Silverstein Hinchely skulle ende i vinbranchen. Han udskiftede studiebøgerne fra Copenhagen Business School med et job som sælger i Singapore. En rejse, der lærte ham om benhårdt arbejde: “Det er en hardcore branche med en disciplineret arbejdskultur, hvor du arbejder 12 timer om dagen, 6 dage om ugen” forklarer Tobias.

Da han kom hjem til Danmark igen, stod han pludselig uden noget at give sig til. Af ren kedsomhed begyndte han at restaurere og sælge gamle gadelamper uden at ane, hvor det ville føre ham hen. På to år solgte han imponerende 15.000 lamper. Et projekt, der på overfladen ingen sammenhæng har med det fremtidige vin-eventyr. Men i rygsækken havde Tobias fået uvurderlig erfaring med iværksætteri og forstået vigtigheden af at lytte til kunderne – en lektie, der senere er afgørende for hans succes.

De første skridt på vinrejsen

Vin-eventyret startede for alvor, da familien købte et kæmpe konkurslager med vin i Tyskland. Nu stod de pludselig syd for grænsen med mere end 150.000 vinflasker – men uden en lagerplads. Med købmandsblod i årene fandt far og søn hurtigt en løsning, og allerede efter tre måneder var hver en flaske solgt.

En succeshistorie, der gav dem blod på tanden: “Hvis vi kan sælge så meget vin på så kort tid, er det noget, der er værd at udforske”, forklarer Tobias. Samarbejdet mellem far og søn fortsatte, og de solgte vin fra hver deres ende af landet.

Efter sol kommer regn

Succesen fortsatte, og med investorer i ryggen startede Tobias og hans kone en webshop med vin på abonnement. Kunderne kom, men de faldt hurtigt fra, og det var dyrt at få nye. Der var snart ikke flere penge i kassen.

Den seriøse situation var ikke til at tage fejl af, da bestyrelsen med alvorsord spurgte Tobias, hvordan han havde tænkt sig at ændre kurs. Det er nemt at forestille sig, at der for enden af bordet sidder en ung mand med skuldre, der hænger som tunge sandsække. Men Tobias’ svar faldt prompte: “Giv mig 14 dage. Jeg skal på ferie med familien. Vi har lært en masse af vores fejl, og nu brainstormer vi i fællesskab.”

Vin til folket

Under familieferien indså de, hvad problemet var. Abonnementsløsningen var ikke det, kunderne ville have: “Det var noget, vi syntes var fedt – men ikke det, kunderne ville have. Kunderne ville bare have vin, der var til at forstå, så alle kunne være med,” fortæller Tobias. Og det er netop på det fundament, at Den Sidste Flaske blev skabt. Med et ønske om at skabe en vinhandel, der er for alle – ikke en eksklusiv klub for de få. En mission om at vende vinbranchen på hovedet og tænke kundernes ønsker ind.

Kun en uge efter hjemkomsten, havde de bygget en ny hjemmeside, et nyt setup og et nyt navn. Tobias gjorde nu klar til at sende den første mail ud til kunderne. En mail som skulle vise, om deres koncept kunne holde vand. Modtagelsen var ikke til at tage fejl af. Den første mail omsatte for det samme, som deres abonnementer gjorde på 14 dage.

At vende vinbranchen på hovedet

Det nye koncept bestod i at skrælle alle unødvendige oplysninger om vinene væk. I stedet for at præsentere et utal af vine på én gang, satte de fokus på én vin om dagen. Det var nemt at forstå, et godt tilbud og vigtigst af alt – lige det, kunderne savnede. “Vi havde købt et stort parti hjem, kommunikeret det helt simpelt, sat en skarp pris og så knækkede nødden bare.”

Kernen i Den Sidste Flaske er, at vin skal være tilgængeligt for alle – både erfarne vinentusiaster og nybegyndere. Derfor er sortimentet sammensat, så alle kan finde noget, der passer til deres smag og budget. En tilgang, der har været en væsentlig faktor for virksomhedens succes. De giver kunderne en stemme, når de skal finde ud af, hvad der skal være på hylderne.

Med en drøm om at gøre tingene anderledes i en branche, der ofte er præget af faste strukturer, satte de sig for at sælge simpel, god vin til lave priser. Noget, der gjorde, at de hurtigt fik opmærksomhed fra vinelskere i Danmark.

Ændrede markeder kræver nytænkning

Den helt store vækst kom under COVID-19, hvor onlinesalget eksploderede. Fra at håndtere omkring 40 ordrer om dagen steg tallet til 400 daglige ordrer. Med springet i omsætningen fik teamet en indikation af, at de havde ramt hovedet på sømmet. Men da pandemien begyndte at aftage, faldt salget igen, og de stod over for en ny udfordring: Hvordan tilpasser man en virksomhed til et marked, der har ændret sig markant?

“Du skal omstille dig så hurtigt, og det er ikke nemt. Vi måtte stramme ind og skære det unødvendige fra. Det var den omvendte verden lige pludselig”, fortæller Tobias.

Det var et hårdt år for virksomheden. Men Tobias og familien nægtede at give op på drømmen om at ændre vinbranchens uigennemskuelige koncepter.

“Pandemien gav en masse muligheder. Priserne på vin steg, men fordi efterspørgslen var forsvundet, var der gode muligheder. Vi fandt en masse tilbud på vin, som danskerne ikke havde set før. På den måde kunne vi holde momentum, komme nogenlunde ud af krisen – og siden da er det faktisk bare gået godt.”

Mod nye vin-horisonter

I dag er Den Sidste Flaske en ægte familievirksomhed, hvor Tobias arbejder sammen med sin kone, bror og far på kryds og tværs. De har ambitiøse planer for fremtiden. Målet er at blive en af de største vinhandlere i Danmark – selvfølgelig uden at gå på kompromis med at bringe åbenhed ind i en branche, der ellers er forbundet med eksklusivitet.

I dag er Den Sidste Flaske ikke blot en virksomhed, men et symbol på, hvordan man kan lykkes ved at tænke ud af boksen og være villig til at tage chancer. De ser frem til at udvikle nye idéer og fortsat levere kvalitet og innovation til deres kunder i Danmark – og forhåbentlig snart også i udlandet.

Del artiklen: