Alpina har i 130 år leveret rendyrket, schweizisk urmagi. Nu opgraderer det klassiske mærke også sig selv til en ny tid med et Smartwatch, der både ser godt ud og som kan måle dine præstationer i løbet af dagen.
Tekst: Rune H. Jensen · Foto: Alpina
Uhrmageriet i Aarhus har stolte og lange traditioner for klassisk urhandel. Historien går helt tilbage til 1855, og den nu familieejede forretning har stadig præcisionsmålere af højeste karat i montrerne og fingeren på pulsen. Det sidste endda nærmest bogstavelig talt. Denne sommer lægger forretningen sig nemlig i selen for en ny tids ure med introduktionen af Alpinas Smartwatches som de første forhandlere i byen.
Sportsur med stolte traditioner
Alpina-mærket er kendt for sine sportsure, der er ideelle til både motionister og de mest krævende, ekstreme aktiviteter i sportsgrene som bjergbestigning, svømning og løb. Det schweiziske urmærke har sin egen montre i Uhrmageriet med forskellige udgaver af de mere traditionelle og hævdvundne modeller såsom det legendariske Alpine 4, hvis historie går helt tilbage til 1938 og regnes for fødslen af sportsuret, som vi kender det i dag. Det introducerede således også de fire tekniske specifikationer, som vi nu om dage tager som selvfølger: 1. Antimagnetisk, 2. Antishock, 3. Vandmodstandsbestandighed og 4. Robust og rustfri stålkasse. Disse originale grundværdier er naturligvis stadig gældende for det schweiziske urmærke.


Det bedste af begge verdener
Der er både klassisk, traditionelt, retroagtigt og avanceret design og finmekanik såsom piloturet World Timer med stor urkasse i Uhrmageriets montre. Og nu kommer så den store nyhed fra den schweiziske virksomhed fra 1883. Det såkaldte ”Horological Smartwatch”. Et Smartwatch, der forener det bedste af begge verdener og bygger bro mellem Silicon Valley og Schweiz’ urindustri:
– Alpinas Smartwatch bygger på tradition og noget nyt. Det kombinerer de oprindelige idéer med ny teknologi. Man får med andre ord et ur, der både ser æstetisk godt ud og som samtidig er koblet op til moderne teknologi, sleeptracker og et personligt sundhedstjek, siger Claus Damkjer, ejer af Uhrmageriet.
Sundhed med ur og app
Det elektriske Alpina Smartwatch ligner et pænt, almindeligt ur med visere. Forskellen er blot, at man kobler sit ur til en specialudviklet iPhone- eller Android-app i mobiltelefonen. Herefter kan man så fx sætte sig personlige mål for dagen, sundhedstrackeren taler sammen med mobilen, og man kan så aflæse sine resultater på uret.
– Alpina lægger stor vægt på sundhedselementet. Samtidig holder dette ur sig selv ajour, kører to år på batteriet og skal ikke lades op hele tiden, hvilket jo ellers kan være problematisk med mobiler. Hvor mobilproducenterne hele tiden kommer med nyt, er dette altså henvendt til et langtidsholdbart og flot urprodukt fra Alpina, fortæller Claus Damkjer.
Han har ved selvsyn oplevet uret på messe i Basel og er overbevist i forhold til urets kvaliteter og muligheder, hvorfor Alpinas Smartwatch nu kommer i handelen hos Uhrmageriet i løbet af sommeren:
– Det er det første af sin slags, vi får ind i det mere traditionelle ur-univers – og til en pris omkring 5.000 kr., fortæller Claus Damkjer.



På Mount Everest med et Alpina Smartwatch
Den kendte amerikanske alpinist, 31-årige Melissa Arnot er indehaver af rekorden for Mount Everest-bestigninger for kvinder. Som den første amerikanske kvinde vil hun nu forsøge at nå toppen af bjerget uden supplerende ilt sidst i maj 2015 via sydruten.
Og til netop dette formål bruger hun Alpinas ”Horological Smartwatch” til at huske sine aktiviteter og resultater på ekspeditionen. Hun vil således monitorere skridt, afstand, kalorier og søvn for hele ekspeditionen med ”Horological Smartwatch”. Alpina er i høj grad tilbage i fokus og på vej mod nye mål.
Et overbevisende comeback
Alpina var især kendt i Danmark i 1960’erne og 1970’erne, men forsvandt lidt, da den såkaldte Quartz-krise indtraf med en overflod af billige digitalure i 1970’erne og 1980’erne. Siden har Alpina fået et regulært comeback.
Det er nok stadig et relativt lille mærke i Danmark, men det er også et internationalt brand med en lang historie, der giver meget ur til fornuftige penge ifølge Uhrmageriets ejer. Han fremhæver, at Alpina i dag fremstår friske og har modet til at give den gas med nytænkning og nyudvikling, som det gælder med det nye Smartwatch.
Siden 2003 har det nu Geneve-baserede Alpina således præsenteret fire helt nye og 100 % in-house udviklede og producerede ure: AL-980 Tourbillon, AL-718 World Timer med 24 tidszoner på urskiven, AL-950 Automatic Regulator og AL-710 Small Date. Dertil kommer det nye Smartwatch. Det nye årtusinde har i høj grad betegnet en genkomst for det hæderkronede urmærke fra Alpelandet.
Alpina fejrede i 2013 sit 130-års jubilæum med en fortsat ambition om at producere det ideelle ur til dem, der er ”modige nok til at deltage i de mest krævende og ekstreme sportsaktiviteter”, som urmærket selv udtrykker det. Alpina anno 2015 er både klassiske, traditionelle sportsure og nytænkning, der kombinerer det bedste af den gamle og den nye verden. Det gamle bjergtagende urmærke har fået et solidt comeback og er klar til at bestige helt nye tinder.
Se mere på www.alpina-watches.com


