En SUV med alt det tekniske udstyr, du kan drømme om. Vi tog en prøvetur i Audis bud på en bil, som køberen nemt kan sætte sit eget præg på.
Tekst: Torben Svane Christensen Foto: Audi
Lad os slå det fast med det samme. Audi Q2 er ingen Landrover, og den vil komme til kort i et terræn med modstand. Jo, den fås med quattro firehjulstræk, og det vil selvfølgelig hjælpe lidt. Audi vil med Q2 ramme de urbane kunder, som gerne vil skille sig ud med en lidt anderledes bil. Q2-kunderne kan konfigurere deres bils udseende efter egne ønsker på mange områder. Komponenter, som varierer alt efter udstyrslinjen, giver SUV’en en sportslig eller typisk offroad-fremtoning. Sidstnævnte fremhæver hjulkasserne og dermed den kompakte SUV’s quattro-karakter. Bilen har en højde på 1,51 m og en bredde på 1,79 m, og med bilens længde på 4,19 m og en akselafstand på 2,60 m er overhængene korte.
Anderledes design
Bilens ydre er tænkt anderledes end set før. Set fra siden falder især den høje profil og de skrånende sider i dørområdet i øjnene. Det ser ud som om, at der lige er skåret en slice af fremhævningen på siderne, og der går en historie om, at det rent faktisk er det, der er sket. Da designerne stod med den rå model, prøvede de at beskære fremhævninger. Den ændring gik igennem og fandt vej til den færdige bil. Set i en forankørendes bakspejl tager Q2 sig også godt ud. Den ottekantede frontgrill har to nye knæk i bunden, der sammen med de overdrevne luftindtag i siderne af fronten nok skal få føreren i bilen foran til at kigge en ekstra gang.


God plads og komfort
Dørene har en fordelagtig stor åbning, hvor man ikke skal klemme sig ind uanset kropsstørrelse og et højt dørpanel. Det gør også Q2 interessant for målgruppen af ældre mennesker, der nemt kan komme ind. I kabinen er der snildt plads til fem personer. Ingen sidder klemt. Prøveturen foregår i en Sport benzinudgave med 150 HK med automatgear. Det kan man hurtigt vænne sig til. Den røde farve går igen inde i bilen på sædebetrækket, men dekoren er skiftet ud med børstet aluminium. Er man til mere bling, kan dekoren også fås med lys, så handskerummet er nemt at finde. Et handskerum, der gemmer på en pudsig lille hemmelighed. Her er der installeret en CD-afspiller. Bilen er ellers udstyret med det helt store infotainment system, der kan kobles sammen med alle mobile enheder, men der er stadig mulighed for at lytte til ens yndlings-CD. Man sidder godt i førersæderne på Q2. Der er støtte og komfort de rigtige steder, og selv om man sidder lavt, er der et rigtig godt udsyn. Bilen startes med nøgle og begynder lige så stille at rulle, så snart stangen er rykket væk fra P. Motoren gør ikke meget væsen af sig lydmæssigt.
Hurtige reaktioner
Det lille læderrat reagerer prompte. Det kan man takke det progressive styretøj for, som er standardudstyr på alle modeller. Det varierer styretøjets udveksling afhængigt af ratdrejningen, så udvekslingen bliver mindre jo større ratdrejningsvinklerne er, derved bliver styretøjet mere direkte. Ved vendinger med lidt plads er det klart en fordel. Multi Media Interface (MMI) skærmen er som standard placeret højt på instrumentpanelet. Dens størrelse afhænger af det bestilte infotainment system. I begyndelsen kan skærmen synes voldsom, men lige så stille vænner man sig til den, og skærmen ænses ikke i det gode udsyn. Dens funktioner styres med en dreje-/trykkontakt og to knapper på midtertunnellen. Det kræver til gengæld lidt øvelse at finde rundt i de mange muligheder. MMI Navigation plus med MMI touch er topsystemet, når det gælder infotainment. Systemets menustruktur og touchpad på dreje-/trykkontakten, som kan bruges til at scrolle og zoome, gør betjeningen til en sand fornøjelse. Naturlig stemmebetjening og MMI-søgningen er lige så intuitivt. Ofte er kun nogle få bogstaver nok til at finde den ønskede funktion. Derudover har MMI Navigation plus med MMI touch et integreret WiFi-hotspot. Det giver passagererne i Audi Q2 mulighed for at surfe på internettet med deres mobile apparater. Der er også adgang til onlinetjenesterne fra Audi connect via MMI touch – de rækker fra trafik- og parkeringspladsinformationer til navigation med Google Earth.




Undgå farlige situationer
Audi pre sense front, som er standardudstyr, kan registrere farlige situationer med fodgængere, der krydser vejen, eller andre køretøjer foran bilen ved hjælp af radarteknik. Man skal lige vænne sig til advarselsikonet ved for tæt kørsel, men det giver en dejlig tryghed. Hvis man ignorerer systemet, vil systemet advare yderligere og lave en kraftig opbremsning, hvis det er nødvendigt. Pre sense front kan kort før en kollision afhængigt af hastigheden indlede en automatisk nedbremsning:
• ved holdende køretøjer op til ca. 85 km/h.
• ved forankørende biler eller netop stoppede biler i hele hastighedsområdet.
• ved krydsende fodgængere op til ca. 65 km/h.
Når man holder for rødt, slukker motoren, næsten uden at man lægger mærke til det. Bilen starter glidende op igen, og man kan glæde sig over en lille besparelse.
Bilen bliver i egen vognbane
Audi har samlet de mest populære systemer i en assistentpakke, der omfatter adaptive cruise control med Stop & Go-funktion og køassistent. Adaptive cruise control bruger radarteknik for at holde den ønskede afstand til det forankørende køretøj. Køassistenten anvender desuden ekstra ultralydssensorer og et frontkamera. Den kan også overtage styrearbejdet ved langsomtkørende trafik på brede veje ved hastigheder på op til 65 km/h. Audi side assist overvåger vognbaneskift ved hjælp af radarteknik, og den kamerabaserede Audi active lane assist, der understøttes af et videokamera, hjælper føreren med at blive i vognbanen. Den kamerabaserede vejskilteassistent viser hastighedsgrænser, overhalingsforbud, områder med begrænset adgang og ekstra skilte grafisk for føreren.



P-assistent
Den nyeste generation af parkeringsassistenten kan manøvrere den kompakte SUV ind i parallelle og tværgående parkeringsbåse. Når man skal bakke ud fra en tværgående parkeringsbås, kommer assistenten til registrering af tværgående trafik bagved i spil: Den anvender radarsensorer til at overvåge trafikken bag Q2’eren. Audi virtual cockpit udnytter den 12,3″-skærm til at vise meget detaljerede grafikker og har to forskellige visninger. Den ene har fokus på omdrejningstælleren og speedometeret, og den anden fremhæver infotainment- og/eller navigationsdataene. Ud over Audi virtual cockpit og topinfotainment systemet har en tredje teknologi fra luksusklassen også fundet vej til kabinen – head-up-displayet. Det projicerer vigtige informationer op på et glaspanel direkte i førerens synsfelt. Disse informationer kan omfatte navigationsdata, bilens hastighed og advarsler.
Hent datapakker på turen
Data-flatrate er inkluderet, fordi europæiske kunder sammen med Audi connect også får et SIM-kort (embedded SIM med Navi eller Navi Plus på prøve i 3 måneder), som installeres permanent i bilen. Det giver også mulighed for roaming i de fleste europæiske lande, fordi det automatisk har adgang til udbyderen i det pågældende land, når det er nødvendigt. Der kan også bestilles datapakker til WiFi-hotspottet uafhængigt af eventuelle integrerede Audi connect-tjenester. Audi drive select systemet giver mulighed for at vælge mellem fire forskellige indstillinger: auto, comfort, dynamic og efficiency og individual.
Turen er slut. Man sidder tilbage med en god fornemmelse af at føle sig tryg. Med alle de systemer bilen rummer, kan det næsten ikke lade sig gøre at blive involveret i et uheld. Den Audi Q2 Volume Magazine prøvekørte koster 572.794 kroner inklusiv ekstraudstyr og levering.
TFSI-motorerne
Følgende benzinmotorer er tilgængelige til Audi Q2: 1.0 TFSI (116 hk) trecylindret motor, 1.4 TFSI (150 hk) udstyret med cylinderfrakobling (COD: cylinder on demand) og den kraftfulde 2.0 TFSI (190 hk). Audi har udviklet en ny forbrændingsproces til den sidstnævnte motor, som gør det muligt for den firecylindrede motor at realisere en brændstoføkonomi fra en downsizingmotor ved dellastdrift, mens den byder på fordelene ved en motor med større slagvolumen ved højere belastninger. Det giver effektivitet og kraftudfoldelse i hele motorens omdrejningstalområde.
Se mere på www.audi.dk