Enkelhed, lethed og minimalisme. Det er nogle af kodeordene bag danske nine eyewear, der med raketfart har opnået succes med salg til mere end 40 lande af de fleksible brillemodeller uden overflødige detaljer.
Tekst: Rune H. Jensen · Foto: Sanne Berg og Nine Eyewear
Indflytning er et work in progress, når man har travlt med dét, det hele egentlig handler om. Det gælder også for nine eyewear på denne klare forårsdag i Viby J, hvor virksomheden nu er ved at finde sig til rette i de 600 m² store lokaler inkl. lager. Vækst kræver også fysisk mere plads. Og for nine eyewear er det gået stærkt. På kun en håndfuld år siden begyndelsen i 2010 er firmaet blevet et internationalt brand med eksport til over 40 lande.
”Enten er det godt, eller også er det ikke”
Det handler vedblivende om enkelhed og det uprætentiøse for den aarhusianske virksomhed, der p.t. har Tyskland og Danmark som sine største markeder:
– Kernebegreberne er enkelhed, renhed, lethed. Vi forsøger altid at finde den rette balance mellem form og funktionalitet, hverken mere eller mindre. Jeg plejer at sige, at intet er okay! For enten er det godt – eller også er det ikke. Den skal sidde i skabet, siger CEO Jens William Sørensen med et glimt i øjet bag brillerne, der naturligvis er fra nine eyewear.
Mr. Nine Eyewear
Den 46-årige brilledesigner personificerer på det nærmeste virksomheden. Efter 25 år i branchen er nine eyewear hans faglige hjertebarn. Han etablerede firmaet, han designer brillerne, han tager ud i verden til de mange messer, han tænker efter eget udsagn ”altid i design og briller”, han er nine eyewear. Godt hjulpet af de ansatte, som bliver stadigt flere for at kunne overkomme efterspørgslen. Stemningen virker på én gang afslappet og fokuseret i det rå og åbne kontorlandskab, hvor koordinator Lizette Grünspahn, eventkoordinator Line Brandt og grafisk designer Pernille Bech-Larsen denne formiddag arbejder ved computerne. Og på Jens William Sørensens åbne kontor med håndtegnede skitser, AutoCAD-tegninger, briller og prototyper på vægge og borde er det tydeligt, at der går en klar linje gennem alt fra nine eyewears hånd.
Grundstenen i mit udtryk
”Nine” i nine eyewear står for 9 gram. Brillestellene i betatitanium vejer aldrig mere end netop ni gram, fordi lethed giver komfort, og fordi betatitanium samtidig er garant for fleksibilitet og holdbarhed. Og en klar linje gennem kollektionerne er kombinationen af skandinavisk design og japansk craftsmanship. Det har ført til fuldrammede brillestel i titanium, som er anvendelige til selv de tyndeste linser på markedet og som altid højst vejer ni gram. Han designer og håndtegner selv de diskret elegante modeller, hvorefter de japanske håndværkere hentes ind. De er ganske vist dyre, men til gengæld er de ubetinget de bedste, de besidder en høj faglig stolthed, og produktet er altid i orden. Han ved ganske enkelt, hvad han får. Samtidig er japansk kultur et kreativt boost:
– Vores briller er enkle, og japansk kultur har også en enkelhed og simplicitet, som jeg finder inspirerende. Men jeg overfører også fra andre områder og kan hente inspiration fra fx mode, arkitektur og møbler til et nyt design. Sjældent kommer inspirationen fra den optiske branche, for enten kopierer man så bare eller er et skridt bagud på forhånd, fortæller Jens William Sørensen og fortsætter:
– Grundstenen i mit udtryk er, at det skal være pænt, ikke bare moderne. Det er fx moderne med runde briller. Men for mig bliver helt cirkelrunde briller aldrig nogensinde klædeligt, så det designer jeg simpelthen ikke.








De tre kollektioner – EDGE, 3rd og IBT
Nine eyewear har i dag tre hovedkollektioner, der søger at dele passionen for det uprætentiøse og koge tingene ned til essensen med den rette balance mellem form og funktionalitet. Alle er designet i Danmark og udført af erfarne håndværkere i Japan og kombinerer dermed skandinavisk design og asiatisk kompetence.
Nine EDGE er de ultralette briller med et lidt råt udtryk med stel af det højst fleksible letvægtsmateriale betatitanium og igen en vægt under ni gram. Bag EDGE-brillerne gemmer sig en avanceret laserteknologi, der skærer stellene ud af en 0,7 mm tynd titaniumplade.
Nine 3rd ligger derimod i den mere klassiske ende af brillemoden og er virksomhedens første serie, der ikke er lavet 100 % af titanium. Med brugen af det nye materiale ”transparent polyanine mid” bevarer 3rd-modellerne deres fleksibilitet og holder sig under de ni gram, hvilket er langt mindre end tilsvarende modeller på markedet. 3rd er anvendelig også til mere fysiske aktiviteter, og de klassiske former ligger igen i tydelig forlængelse af den skandinaviske designtradition.
Endelig har nine eyewear kollektionen nine IBT som sit designmæssige fyrtårn og de dyreste modeller. Brillerne er skåret ud af en blok ren titanium og fremstår som ultralette og radikalt fleksible modeller, der rækker ud mod fremtidens brillemode og -teknologi.
Derudover har nine eyewear også solbriller på programmet, om end de ikke udgør så stort et fokusområde som de almindelige briller. Men bl.a. i Asien er solbriller et must, og nine eyewears solbrillemodeller ligger i klar forlængelse af virksomhedens øvrige DNA.
Processen er det sjove
For Jens William Sørensen er det stadig processen, der er mest interessant. Idéerne, tegningerne, udviklingen og videreudviklingen frem til det færdige produkt.
”Det er det sjove, jeg elsker at designe”, som han udtrykker det. Og hvis han skal beskrive sig selv og sine interesseområder med tre ord, fremhæver han minimalisme, funktion og innovation som kernebegreber. I nævnte rækkefølge. Minimalismen er da også et åbenlyst træk ved de stilrene briller. Men også på anden vis er det centralt – og vanskeligt – at holde det enkelt og nede.


Udfordringen er begrænsningen
– Den store udfordring er begrænsningen. Vi laver to kollektioner om året og har gjort det i en årrække nu. Det vil sige 24 modeller i syv farver hvert år, hvilket betyder, at mængden hele tiden vokser. Så kan det virkelig være en udfordring og et svært valg at tage modeller ud, forklarer han.
Den typiske kunde hos nine eyewear er ”et voksent menneske”, som Jens William Sørensen udtrykker det. Det gælder naturligt nok særligt modeller i den lidt dyre ende, hvor købedygtige kunder både skal have flerstyrkeglas og briller, der kan holde i mange år. Men også overraskende mange unge mennesker køber modellerne fra nine eyewear – endda også som rene accessories med glas uden styrke. Så selv om integriteten og det uforbeholdne fokus på dét, han tror på, er intakt, kan han selvsagt ikke sidde trends og mode overhørig.
Et klart DNA + lidt ekstra
– Vi er også nødt til at følge lidt med trenden. Men der skal være et DNA med noget ekstra, noget lidt lækrere. Og det har jo vist sig, at det kan betale sig at satse på det rigtige, det man tror på, det der er i orden. Jeg har den grundlæggende filosofi, at man skal tjene penge, før man kan bruge dem. Og at tingene skal være i orden. Det har virket, og vi er over bakketoppen, er vokset med 25 % hvert år de seneste tre år og er nu ved at ansætte yderligere to nye medarbejdere ud over de nuværende syv, siger han.
Fremtiden byder også på et nine eyewear med en klarsynet designmæssig profil. Det vil fortsat være det samme DNA – samtidig med, at verden bliver større for den unge brillevirksomhed i Viby J, og nye initiativer kommer til. En anden måde at lave briller på er på vej, og næste kollektion præsenteres til efteråret på Silmo i Paris med 12 modeller i syv farver.
I centrum er fortsat enkelheden, letheden, fleksibiliteten. Fra en virksomhed og et rent design, der på flere fronter altid søger begrænsningens kunst.
Se mere på www.nine-eyewear.com