Cannondale – fart er vores ven

1. juli 2017

Det begyndte med cykeltasker og en cykelanhænger kaldet The Bugger. Senere udviklede Cannondale banebrydende systemer til mountainbikes, lavede high end racercykler og har et cykelhold med i protouren, som kører med i de store klassikere og Tour De France.

Tekst: Torben Svane Christensen· Foto: Cannonddale

Cykelmærket Cannondale med mottoet ”Speed is our friend” laver racercykler, mountainbikes, cykelcross-cykler og triathloncykler samt mountainbikes med elmotor som det nyeste.

– Det er ikke så udbredt i Danmark endnu, men i andre europæiske lande, som Frankrig, er de populære. Jeg har selv prøvet det, og hvis man tror, at man så kan slippe for at træde i pedalerne, så kan man godt tro om igen. Man får meget mere fart på cyklen op og ned ad stigninger, og man skal være teknisk god og bruge hele kroppen for at kunne håndtere en mountainbike med elmotor, siger Rasmus Jørgensen, der er marketing manager for Cannondales aktiviteter i hele Norden. Selv om Cannondale er startet i USA og senere opkøbt af det canadiske Dorel Industrie, er det i dag på fabrikken i Holland, at alle løsdele bliver samlet til cykler til det europæiske marked. Der er en udviklingsafdeling i Tyskland i Freiburg.

Rasmus Jørgensen kører selv mountainbike og er tidligere formand gennem 12 år for den lokale MTB klub i Vejle. Han har arbejdet med cykler hele sit liv, blandt andet hos Børge Madsen Cykler i Vejle der er en af forhandlerne af Cannondale herhjemme.

– Der er over 100 forhandlere af vores cykel herhjemme og cirka 1200 forhandlere i hele Europa, siger han.

Opkaldt efter en togstation

Joe Montgomery og hans team grundlagde i 1971 mærket Cannondale. Navnet kommer af Cannondale Train Station, der lå over for bygningen, hvori virksomheden startede.

– Historien går på, at da Joe Mongomery skulle bestille en firmatelefon til firmaet, der endnu ikke havde et navn, blev han spurgt til firmaets navn. Han kiggede så på skiltet på stationen og sagde ”Cannondale”, fortæller Rasmus Jørgensen.

Firmaet fik en pæn succes med cykelanhængeren The Bugger til børn, og de lavede også produkter til outdoor.

Aluminium afløste stål

Senere begyndte de at fremstille racercykler i aluminium, der senere skulle vise sig at gøre Cannondale til ét af de mest prominente brands, når det kommer til racercykler.

Montgomery kunne se en fordel ved at lave lette aluminiumscykler i stedet for de tunge stålcykler, der var på markedet.

Stifteren Joe Montgomery har udtalt, at han begyndte at udvikle cykler af tre grunde.

“Teknologien var langt bagefter i produktionen af cykler. Der var gode muligheder for at forbedre teknologien og lave bedre cykler, og samtidig kunne jeg se muligheder for at lave en langt bedre distribution af cykler med et netværk af forhandlere.”

– Cannondale har lavet cykler i aluminium helt fra begyndelsen, så vi er pionerer på det område, siger Rasmus Jørgensen. I begyndelsen af 1980’erne lavede de en cykel til touring. En cykel, der fik cykelverdenen til at løfte øjenbrynene, fordi cyklen var håndbygget med oversize stel, som var både lettere og mere fleksibelt end de stel, der ellers blev lavet på den tid.

Innovative løsninger

Succesen med cyklen til lange ture blev fulgt op med en racercykel og en mountainbike i 1984.

– I begyndelsen af 1991 udviklede Cannondale affjedring med nålelejer i stedet for glideleje. Et meget kompliceret system, hvor vi stadig bruger bruger grundprincippet i vores cykler, siger han. Udbredelsen og mountainbikens popularitet over det meste af verden gav mere og mere komplicerede ruter.

– Den etbenede forgaffel lavede Cannondale for at gøre cyklerne bedre til at klare de udfordrende ruter. Systemet Lefty har man forfinet siden. Det blev til at 15 års patent, som løb ud i 2015, men ved at lave en mindre justering af systemet kunne patentet forlænges. Vi bruger mange midler på hele tiden at udvikle nye tekniske løsninger til vores cykler, fortæller han.

I 1997 var Cannondale det første cykelmærke, der brugte oversized stel i Tour de France. Da holdet vandt fire etaper i løbet i 1999, fik det holdlederen for et andet cykelhold, Saeco, til at proklamere, at Cannondale var den bedste cykel i løbet.

Et professionelt cykelhold

Cannondale har været synlig på den internationale cykelsportsscene i mange år. Nu hedder holdet Cannondale-Drapac. I nyere tid har Pierre Rolland snuppet en etapesejr i Giro d’ Italia, mens Andrew Talansky fra holdet tog sig af kongeetapen i Tour of California.

– Vi havde Peter Sagan på holdet for nogle år siden, og nu har vi et ungt talentfuldt hold, og med en Rigoberto Urán i god form er der gode chancer for, at vi kan ende i top fem i Tour De France, siger han.

Vækst på et svært marked

Når de professionelle cykelryttere rykker fra resten af feltet i de store etapeløb, giver det synlighed til millioner af tv-seere og potentielle kunder. Det er en af forklaringerne på, at Cannondale sælger cykler på et trængt marked.

– Mange cykelproducenter har det svært, men vi vokser lidt. Vi sælger godt med racercykler, men vi sælger flere mountainbikes. Jeg tror også, det skyldes vores personlige relation til mange af vores kunder, siger han.

Cannondale har eksperticen i forhold til affjedrings i deres servicecenter i Vejle, og reparationer bliver som udgangspunkt udført i løbet af et par dage.

– Vores forhandlere bliver uddannet hvert år i at service vores affjedrings, men der sker, at de har brug for hjælp, og derfor er det vigtigt, at vi har et servicecenter i Danmark, understreger Rasmus Jørgensen, marketing manager hos Cannondale.

Nyeste model

Cannondale Scalpel SI Carbon er det nyeste skud på stammen i en lang række af Cross Country mountainbikes, der hele tiden flytter grænserne for den tekniske udvikling på området.

På denne nye udgave af Scalpel-Si er det særligt geometrien, der har ændret sig. Bagrammen er blevet noget kortere, så baghjulet kommer længere ind under cykelrytteren.

Se mere på: www.cannondale.com

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Pengerådgivning: Økonomi med plads til livet

Scandinavian Wood Wall: Udendørs træpaneler bygget på jysk håndværkskvalitet og erfaring

Blue de Gênes: Fortidens håndværk i fremtidens tøj

Mere bolig for pengene: Thomas Stærk Lillesø og AMOVIDO vil gentænke dansk elementbyggeri

Viljen til at lykkes: Dennis Povlsens rejse fra tømrer til succesfuld virksomhedsejer

RJ Arkitektur: Bygninger der passer til livet og landskabet

Få fod under eget bord i sydens sol til en pris hvor de fleste kan være med

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

Søg