CANVAS – lyden af succes

1. januar 2025

Danskudviklede CANVAS Hi-Fi har revolutioneret kvaliteten af lyd til fladskærms-tv og er på kort tid blevet en verdensomspændende succes.

Tekst: Morten Buckhøj Foto: Canvas Hifi

Måske er det meget sigende, at vi afbryder Laust Nielsen midt en demonstration af lydsystemet CANVAS Hi-Fi i hans fysiske butik i Frederikshavn. Siden lanceringen lige efter årsskiftet er efterspørgslen på CANVAS nemlig nærmest eksploderet, og det danskudviklede Hi-Fi-system til fladskærms-tv sælger som varmt brød.

Laust Nielsen er indehaver af Lyd og Billede Specialisten i Frederikshavn, samt to andre detailbutikker indenfor Hi-Fi og TV, og så er han indehaver af CANVAS HiFi sammen med lydsystemets teknisk ansvarlige udvikler, Kim Neeper Rasmussen.

CANVAS Hi-Fi er et system, der kan kobles på et hvilket som helst fladskærms-tv, og afspiller lyden i den absolut bedste kvalitet.

– CANVAS er meget mere end en soundbar. Det er et Hi-Fi-system til tv, siger Laust Nielsen, og forklarer hvordan systemet er det første af sin art, hvor man for alvor har haft succes med at merge tv og lyd.

Mange har forsøgt at skabe god lyd til tv-produkter, og vi har i vores butikker gennem årene solgt mange soundbars og wannabe surround sound-systemer, men det er først nu at vi har et produkt, der virkelig kan levere sublim lyd i ægte Hi-Fi-kvalitet, fortæller han.

Flere år undervejs

CANVAS har været en del år undervejs. Systemet er udviklet af Kim Neeper Rasmussen, og sammen har de indhentet 35 internationale patenter undervejs.

Det er lykkedes at udvikle et lydsystem, der gennem en lang række teknologier, er i stand at levere tv-lyd i allerhøjeste Hi-Fi-kvalitet og med ægte 3D-effekt, udelukkende via en soundbar på ca. meter, monteret direkte under tv’et i et integreret hybridt gulv-og vægbeslag. Uden at det skal blive alt for teknisk, så er det lykkedes at samle alle komponenter i én base, hvor der ellers altid har været krav om en vis afstand mellem højtalerenhederne for at kunne opnå den fuldendte lydkvalitet. CANVAS understøtter blandt andet HDMI eARC og BACHH 3D, og har et avanceret trådløst modul, som understøtter diverse lydtjenester som Cast 2.0, AirPlay2, Tidal, Spotify og Roon. Man kan styre systemet fra en app til enten iOS (Apple) eller Android, og det betyder at anlægget også kan benyttes som musikanlæg udenom tv’et.

Det er imidlertid først og fremmest udviklet som et modul til fladskærms-tv, og det er designet, så det passer til alle fladskærms-tv på markedet fra 55’’ og op til 77’’, og det fungerer samtidig som gulv- og vægmonteringsbeslag. Fronterne, der er udført i enten kanvas eller træ i et unikt samarbejde med design-virksomheden Kvadrat og en stribe anerkendte designere, fås i skiftende farver, styles, bredder og dybder, og det bidrager til at gøre CANVAS til en særdeles bæredygtig løsning, siger Laust Nielsen.

– Ud over at det spiller second-to-none, så ser det blændende godt ud. Vi ved af erfaring af et topklasse- højttalersystem har en levetid på mange årtier, mens et tv er mere forgængeligt. Udviklingen indenfor tv-teknologien går meget hurtigt. CANVAS passer til alle tv, så selvom man skifter tv’et ud med et nyt og stiller det gamle i sommerhuset, så kan man bevare sit CANVAS anlæg. Får man et større tv, udskifter man bare fronten, siger han. Det samme gælder, hvis man ønsker at ændre farver og stil i sin stue.

International opmærksomhed 

Vi nævnte i indledningen at efterspørgslen er enorm. I begyndelsen af året deltog Laust Nielsen og Kim Neeper Rasmussen for første gang ved verdens største elektronikmesse, CES 2024, i Las Vegas i USA. Der var 4.600 udstillere, alligevel lykkedes det CANVAS Hi-Fi at få stor international bevågenhed, og det kunne straks mærkes.

– Vi stod med et produkt af en kvalitet og med en fortælling så god, at det lykkedes os at råbe verdenspressen op, fortæller Laust Nielsen. Efterfølgende har anerkendte elektronik og Hi-Fi-medier omtalt og beskrevet CANVAS i særdeles rosende toner.

Den integrerede soundbar-løsning med sublim lyd og det smukke, skandinaviske design, skabte stor opmærksomhed. Det gjorde CANVAS’ salgsmodel også, som har gjort det muligt at gå i salg worldwide med det samme.

– Vi har lavet en model, med én fast pris over hele verden. Det koster 3.000 € inklusive afgifter og forsendelse for 55’’ og lidt mere jo større front, det handler om. På grund af skiftende afgifter på de forskellige markeder, blandt andet bliver momsen i store træk lavere jo længere væk fra Danmark man kommer, så kan vi dække transporten ind med hvad afgifterne er i nærområdet. Det har vist sig at fungere ganske godt. Inden vi tog til CES i Las Vegas havde vi fået lager ind til tre måneder, men inden vi var tilbage igen var alt solgt. Så stærkt gik det på grund af opmærksomheden derovre. Nu har vi bestilt lager hjem til et års forventet forbrug, og så må vi se hvor længe det viser sig at slå til, siger Laust Nielsen, der ikke er bleg for at kalde det et lille erhvervseventyr.

– Oprindeligt var det jo tanken, at CANVAS ’bare’ skulle være et produkt, der leverede rigtig god tv-lyd, men pludselig gik alting op i en højere enhed. BACHH 3D teknologien viste sig at være et perfekt match til vores idé og det samme gælder det designmæssige udtryk.

Laust Nielsen mener at en anden årsag til CANVAS’ succes er den relativt lave pris.

– 3000 € er da bestemt mange penge, men for et produkt i denne kvalitet er det en relativt lav pris og man får virkelig ’value for money’. Vi kan holde prisen nede netop ved ikke at have fordyrende mellemled eller store butikker og showrooms. Vi sælger direkte fra producent til slutbruger, og vi mærker ikke et behov for at kunne se og lytte til produktet inden køb. Vi kan mærke, at kunderne verden over har tillid til anmeldelserne i anerkendte Hi-Fi-medier og fra erfarne influencere på området. De tør godt købe CANVAS på den baggrund, velvidende at de kan sende det retur, hvis det mod forventning ikke lever op til forventningerne.

– For mig, der har årelang erfaring i detailbranchen, er det naturligvis et nybrud. For få år siden, ville jeg nok have slået korsets tegn ved tanken om online handel alene, men vi lever i en ny verden, og det har været afgørende vigtigt for os at ramme ind i markedet på den måde vi har gjort, og at kritiske Hi-Fi-eksperter verden over roser CANVAS til skyerne, siger Laust.

Hans butik i Frederikshavn er p.t. det eneste sted hvor man både kan se og høre, hvor godt CANVAS lyder, og interessen er stor.

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Gabriel Ash drivhuse

Noble Denmark: Hvor nordisk æstetik møder globalt håndværk

Fra havedrøm til drømmehave

Bygget til at holde – et kig ind hos Anders Heede Arkitekter

Havets Aston Martin: Cormate-både kombinerer kvalitet og luksus

Arkitektur med hjertet i hånden

Søg