Corona-krisen har fået mange danskere til at omlægge deres ferievaner. Mange har skiftet charter ud med camping, og det kan man mærke i campingbranchen. Steen Reinholdt Rasmussen fra Intercamp hilser de nye kunder velkommen og præsenterer årets autocamper.
Tekst: Vibeke C. Larsen Fotos: Knaus Tabbert
Frihed, fleksibilitet og familietid.
Det er, hvad de fleste forbinder med campinglivet, og efter Corona-pandemien har mange danskere udskiftet charterferien med campingpladsen. Det kan man mærke hos Intercamp, der importerer campingvogne og autocampere til de danske forhandlere.
– Vores branche er aldrig rigtig kommet på fode efter finanskrisen. Det var, som om vi tabte en generation af campister på gulvet, for børnefamilierne vendte aldrig rigtig tilbage, men efter Coronakrisen ser vi dem igen, siger administrerende direktør Steen Reinholdt Rasmussen.
Før finanskrisen lå det årlige salg af nye campingvogne på cirka 8000 vogne om året, men efter krisen faldt salget til omkring 2300 vogne.
– Da Mette Frederiksen lukkede landet ned i marts, frygtede vi en ny krise, men det er ud til, at det bliver et vendepunkt for vores branche. Allerede midt i april begyndte salget igen, og nu er det virkelig blevet hypet at tage på camping, for folk bliver hjemme, fortsætter han.
For mange børnefamilier er camping den ideelle ferieform. Man er ikke låst fast til et bestemt sted, og er vejret dårligt er det bare at pakke vognen og køre efter solen.
– Campinglivet giver masser frihed til både børn og voksne. En campingplads er et lukket område, så det sikkert at lade børnene færdes frit, og de finder hurtigt andre børn at lege med. På en campingplads er alle lige. Campisten i den store nye campingvogn snakker også med ham i den ældre model, siger Steen Reinholdt Rasmussen, der driver Intercamp med sin broder Mikkel Reinholdt Rasmussen.



Brug autocamperen hele året
Hvor børnefamilierne ofte vælger campingvognen, bliver autocampere hovedsageligt solgt til de mere modne campister.
– Måske er børnene ikke længere med på camping, og så vil man gerne prøve noget andet. Enhver campist med respekt for sig selv drømmer om at få en autocamper. Når man kommer op i alderen, kan det for nogen være nemmere at køre med en autocamper, når de bevæger sig rundt i Europa, siger Steen Reinholdt Rasmussen og tilføjer: – En anden kundegruppe er folk, der har sejlet i mange år. Når de har set Danmark eller Europa fra kystsiden, vil de også gerne opleve det fra land.
For mange er autocamperen også et billigere alternativ til sommerhuset.
– Med en autocamper slipper man for at bruge sin fritid på at male eller slå græs, og man er ikke tvunget til at holde ferie det samme sted. Mange bruger også deres autocamper hele året, for man kan sagtens tage på skiferie i en autocamper, påpeger han.
Nogle autocampere er så store, at der er plads til en bil eller elcykler bagi, så man sagtens kan komme på sightseeing uden at skulle bekymre sig om at finde parkering til en stor autocamper. Elcyklerne kan endda lade, mens man kører. Samtidig fås mange autocampere med automatgear, så de er nemme at køre med.
– Man skal ikke lade sig afskrække af størrelsen, for det er en vanesag at køre med en autocamper, siger Steen Reinholdt Rasmussen.
Moderne autocampere med masser af udstyr
Traditionelt set har en autocamper været en større udskrivning end en campingvogn, men i år kan Intercamp præsentere to nye modeller fra Weinsberg CaraCompact – nemlig ’Edition Pepper’ og CaraCore fra den tyske producent Knaus Tabbert. Begge autocampere fås til en fornuftig pris uden, at man skal gå på kompromis med kvalitet eller udstyr.
Modellen Pepper er en halvintegreret autocamper, der koster 638.900 kroner, og med i prisen er der en masse udstyr som bakkamera, fartpilot og klimaanlæg.
– Prisen er så tilpas langt nede, at den appellerer til en ny kundegruppe. Hen over juni har vi haft en markedsfremgang på cirka 35 procent, og det passer med den fremgang, vi løbende har set hen over de sidste år, siger Steen Reinholdt Rasmussen.
Storebror CaraCore koster 649.900 kroner, og for den pris får man en helintegreret autocamper med full LED forlygter, hæve-sænkesenge og seks nøglefunktioner uden ekstra betaling.
–Her er førerhuset mere integreret i selve autocamperen end i den halvintegrerede model, og den har et meget moderne design. Møbeldesignet betyder rigtig meget for køberne. Tidligere var det kvinden, der gik op i det indvendige, mens manden var mere optaget af, om der var fede fælge. I dag går de begge op i designet, siger han.
Autocamperne fra Weinsberg har glasfibertag, som er modstandsdygtigt over for hagl.




Årets autocamper i Danmark
Weinsberg bliver produceret af tyske Knaus Tabbert, som mange danskere kender for deres campingvogne af høje kvalitet. Begge vogne vejer under 3.500 kilo, så man må køre dem med et almindeligt kørekort. Er vægten over 3.500 kilo, skal føreren have kørekort til bus eller lastbil. Vægtafgiften stiger ligeledes, når et køretøj vejer ud over 3.500 kilo.
– For de fleste er det ret afgørende, at de kan køre autocamperen med deres normale kørekort. CaraCore er faktisk en af de få fuldintegrerede autocampere, der kan køres med et lille kørekort, påpeger Steen Reinholdt Rasmussen.
CaraCore vandt tidligere på året prisen årets autocamper ved Danish Camping Award.
– Bilen har vundet flere priser rundt i Europa, og vi er rigtig glade for, at vi også har vundet prisen i Danmark. Autocamperen fik blandet andet prisen for sit design og ’value for money’. Du får nemlig rigtig meget autocamper for pengene, understreger importøren.
Læs mere om CaraCore og Pepper fra Weinsberg her: www.weinsberg.dk