Som barn drømte Sammy Eisinger om en fremtid i Formel 1-verdenen. Om at formgive de lynhurtige racerbiler. Men drømmen tog en drejning. I firmaet trioBike A/S er det køretøjer med knap så meget fart, designere formgiver. Det drejer sig om nogle af verdens mest eksklusive ladcykler, som er efterspurgte i hele verden. Det er kun det afrikanske kontingent, der mangler, men det skal nok komme, siger iværksætteren.
Tekst: Torben Svane Christensen · Foto: trioBike A/S
I 2003 stod Sammy Eisinger i Taiwan med en tegning af en cykel i en fabrikshal på størrelse med Parken i København.
”De producerede cykler, og jeg var taget dertil, fordi jeg ville høre, om de ville producere min cykel,” fortæller han.
Den ansatte, der viste ham rundt på fabrikken, sagde pludselig, at fabrikkens direktør og økonomidirektør helt uventet havde tid til at tale med den danske iværksætter.
”Jeg kom ind på kontoret, og de spurgte, hvad de kunne gøre for mig. Jeg fyrede min præsentationstale af om mit fantastiske produkt, som jeg ville høre, om de ville producere. De spurgte så igen, om der ikke var andet, de kunne gøre for mig. Det viste sig, at de gerne ville investere i mit projekt. Jeg bevarede pokerfjæset og sagde, at det skulle jeg lige vende med min bestyrelse hjemme i Danmark,” siger han.
Millioner på kontoen
Sammy Eisinger var blevet færdig med en uddannelse som Kaospilot i Aarhus syv måneder før lykketræffet i Taiwan. Afgangsprojektet var en multifunktionel ladcykel, der også kunne fungere som en almindelig to-hjulet cykel og afkoblet, kunne ladet fungere som klapvogn.
”Alle sagde, at det var et godt projekt, og at jeg skulle gå videre med det. Men det var et rent lykketræf, at jeg lidt over et halvt år efter kunne se 1,1 millioner kroner tikke ind på min konto fra firmaet i Taiwan mod 10 procent af aktierne i mit firma,” siger han. Indskuddet fra Asien vakte interesse fra andre investorer, og så var firmaet trioBike A/S en realitet.
”Hvis jeg havde vidst, hvor hårdt det ville være at være iværksætter, så er det ikke sikkert, at jeg var fortsat. Der var hele tiden en bakke, der skulle overvindes. Og så kom finanskrisen, hvor salget faldt på alle alle varegrupper i alle brancher,” siger han og fortæller om en hård kamp for at sælge cykler i et stillestående marked samtidig med at have fokus på at udvikle på konceptet.
Cyklerne, startpris på 12.000 op til 40.000 kr. og med en high end model til 250.000 kr. under udvikling. trioBike har lanceret sin nye tohjulede ladcykel ”cargo”. Cyklens aluminiumsramme i oversize rør med ”vinger” formet i et stykke uden svejsninger giver superstyrke, stivhed og samtidig en lav egenvægt. Køreklar kun 22,5 kg.
Cyklen genopstod
Og der var behov for at videreudvikle cyklen, så den i højere grad kom til at opfylde kundernes krav til køreegenskaber.
”Det fungerede godt i teorien med multifunktionen, men det blev for stort et kompromis, fordi vi skulle have alle tre ting til at gå op i en højere enhed. Det gik ud over køreegenskaberne, så den multifunktionelle cykel måtte dø,” siger han.
I 2009 introducerede trioBike A/S en helt ny serie af cykler. Heldigvis kunne Sammy Eisinger bruge 80 procent af stellet fra det gamle koncept.
”Da jeg første gang stod med de nye cykler, kunne jeg mærke, at jeg stod med en vinder. De var blevet meget lettere og havde meget bedre køreegenskaber,” siger han.
Samme år kunne firmaet præsentere deres første positive regnskab, og efter mange år med modvind er det kun gået fremad siden.


TrioBike
Cyklerne, startpris på 12.000 op til 40.000 kr. og med en high end model til 250.000 kr. under udvikling. trioBike har lanceret sin nye tohjulede ladcykel ”cargo”. Cyklens aluminiumsramme i oversize rør med ”vinger” formet i et stykke uden svejsninger giver superstyrke, stivhed og samtidig en lav egenvægt. Køreklar kun 22,5 kg.
Australske cyklister
Hovedmarked er Europa, og 70 procent af cyklerne eksporteres til udlandet.
”Vi sælger sågar cykler i lande, som jeg ikke umiddelbart troede kunne blive vores marked, lande som Sydkorea, Australien, Grønland og Chile. Enten via distributører eller også via samarbejde med butikker,” siger han.
Sæderne bliver lavet af en dansk møbelfabrik, som også laver indmad til møbelklassikere som Svanen og Ægget.
TrioBike A/S samarbejder med plastindustri, møbelindustri, sadelmagere og mange andre leverandører, som man normalt ikke forbinder med en cykel. I alt samarbejder trioBike A/S med otte danske fabrikker.
”Cyklen skal kunne holde i 20 år. Så derfor skal der nogle ordentlige komponenter til, der kan klare de danske forhold.”
Halvdelen af delene til cyklerne bliver produceret i Danmark
”Alt på cyklen der har med barnet at gøre bliver produceret herhjemme. I Danmark er vi gode til møbler og formgivning i forskellige materialer. I Taiwan ligger de bedste cykelfabrikker i verden. Alt jeg har gjort er blot at smelte de to verdener sammen,” siger han.
Han fortæller også, at cyklerne har en høj gensalgsværdi, så hvis man regner prisen ud pr. år, ser det rigtig fornuftigt ud. Det koster cirka 100 kroner om måneden at eje en triobike.
”Vi ser brugtpriser efter 6 år på mellem 12 til 14.000 kroner for cykler, som koster 20.000 kroner fra ny” siger han.


Hjælpemotor
I dag vinder el-cykler frem til både unge og ældre, og trioBike A/S begyndte med at sætte elmotorer på deres cykler i 2010.
”Dengang udgjorde salget af el-cykler to procent, nu er vi oppe på 35 procent. Vi bruger en canadisk producent til elsystemet til vores cykler, og vi kan garantere, at systemet kan præstere under de vejrforhold, som er her i landet. Både under høje varmetemperaturer og ved hård frost.”
Cykel til en kvart million kroner
TrioBike A/S er ved at udvikle en ny serie af to-hjulede ladcykel, det bliver en high end cykel. Der bliver taget fra øverste hylde på alle komponenter. Prisen bliver omkring en kvart million kroner.
”Jeg ved, at der er få kunder til sådan en cykel, men vi gør det lige så meget for at udfordre os selv i forhold til at være frontløbere med fremtidens cykler. Jeg er sikker på, at vores cykler vil blive en del af sortimentet på lige fod med racercykler, mountainbikes og citybikes ude i butikkerne, når kunder med et behov for transport skal vælge cykel. At lave de smukkeste cykler er en del af vores dna.”
Udover at cyklerne kan sammensættes i mere end 1000 farvekombinationer, så kan kunderne også vælge alt mulig ekstraudstyr, der matcher deres behov, og Sammy Eisinger fortæller, at der vil komme mere tilbehør til cyklerne. Ligesom kunderne skal have flere valgmuligheder.
”Det er jo praktisk talt de samme cykler, vi laver til børnefamilier og til den lokale slagter, og der vil vi gerne gøre mere for at tilbyde flere muligheder til de forskellige kundertyper.”
Sportsudgaven cargo S leveres med Gates remtræk
Remtrækket giver langt bedre energioverførsel sammenlignet med konventionelt kædetræk. Gates remtræk er driftsstabil og vedligeholdelsesfri. Det er en letvægts ladcykel med kraftig aluminiumsramme, Alfine 11 speed nav, med Gates remtræk, hydrauliske Shimano bremser for og bag, Schwalbe punkteringsresistente dæk. Leveres med justerbar saddelpind, styrrør og brugervenlig støttefod.
Topmodellen cargo R er designet til at køre i alt slags terræn, både de svære stigninger og stejle nedkørsler. Letvægtsladcykel med kraftig aluminiumsramme, Sram X0 11 speed gruppe, Avid hydrauliske skivebremser for og bag, letvægts kulfiber komponenter. Leveres med justerbar saddelpind, styrrør og brugervenlig støttefod.
Elmodellen er en letvægts ladcykel med kraftig aluminiumsramme, BionX D – 250. Elmotor, udvendige gear og hydrauliske skivebremser. Leveres med justerbar sadelpind, styrrør og brugervenlig støttefod.


Flere cykler i byerne
Da Sammi Eisinger tilbage i 2003 lavede sin forretningscase, var et af målene, at cyklerne skulle erstatte en stor del af biltrafikken i de store byer rundt om i Europa og resten af verden.
”Der er nu en politisk vilje i rigtig mange lande til, at der skal være flere cykler i byerne som alternativ til bilerne. Det kræver blandt andet, at infrastrukturen skal være bedre for cykler. Det kommer også vores kunder til gode.”
Han henviser til en engelsk undersøgelse, der viser, at 62% af alle køreture i bil er under 4 kilometer.
”Der vil komme flere cykelvenlige byer eller bilfri byer. København har været en rollemodel med hensyn til forhold for cyklister, og det samme kunne laves i storbyer som Berlin og Paris.”
Samtidig vil flere cykler også kunne spare ejerne tid, når de ikke skal finde et sted at parkere bilen. “Det bliver mere og mere besværligt at finde parkeringspladser i de store byer, og priserne på parkering bliver højere og højere. Så der ville være både penge og tid at spare med en af vores cykler,” siger han.
Medvind på vækst
Salget af trioBikes cykler er i år 49% højere end sidste år. Det skyldes blandt andet et større salg til udlandet. Den populære to-hjulede Cargo har nu også haft et helt salgsår bag sig.
”Jeg tror på, at vi får mange gode år, hvor salget af vores cykler vil blive ved med at stige,” siger Sammi Eisinger, der selv cykler rundt i København på sin trioBike med sine børn, Elias og Johan. Planerne er at lave en flagskibsforretning i København, og hvis andre byer ser interessante ud, så er det også muligt, at der kan komme butikker i byer som Paris og Berlin.
TrioBike mono opfylder kravene i DS/EN 1888:2003
· Forbedret kørestilling
· Øget stabilitet
· Enklere design
· Ingen phthalater eller skadelige kemikalier
· Større brugervenlighed
· 1296 farvekombinationer
Se mere på www.triobike.dk