Designkayaks et eventyr skabt af passion og vedholdenhed

1. juli 2024

Tekst: Jesper Kjær Fotos: DesignKayaks

Det er lørdag aften og sofatid. Søren Telling er netop hjemme efter en dag som kajakinstruktør. En kursist har spurgt, hvilken kajak han vil anbefale. Den skal være god, men ikke for dyr. En kombination Søren har svært ved at pege på. Det er ikke første gang, han støder på problemet, og en idé har længe spiret i baghovedet. Ideen om at skabe sin egen kajak. Hans kone Hanne Telling, som sidder i den anden ende af sofaen, synes om idéen, men hvorfor ikke gøre det større og skabe et helt koncept? Med en baggrund i konceptudvikling kan man ikke nøjes med at lave et produkt, der skal mere til!

Det bliver startskuddet til DesignKayaks i 2018, og året efter lancerer ægteparret deres første havkajak i eget design. Det er første skridt i drømmen om at skabe et kajakmærke, i læk- kert design med en optimal balance mellem kvalitet og pris.

Det er også første skridt på vejen til at skabe en virksomhed, der viser sig at komme langt ud over Danmarks grænser og blive meget mere omfattende end nogen af dem havde tur- det drømme om.

En stille start

Starten er ikke overvældende. Fulde af passion og dedikation lanceres kajakken. Det resulterer i én solgt kajak den første måned. Salget vokser, men det går langsomt.

Belært af første sæson er parret klar til det store ryk på salg året efter, men så kommer Covid og alle vil ud i naturen. Vi stod der med alle vores salgsplaner og så væltede ordrerne ind. Folk stod på venteliste for at få en kajak, og alt handlede om at få varer hjem, ikke om salg, fortæller Hanne Telling.

Fra Asien til Afrika

DesignKayaks starter med produktion i Kina, men det er svært at få varer hjem, og parret er også i tvivl om, de vil nå den kvalitet, de stræber efter. I samme tidsrum møder de en sydafrikaner. Han leder en kajakfabrik, og parret beslutter at flytte produktionen til Sydafrika.

Det bliver en periode med vækst. Der er tryk på udvikling, salg og lancering af nye kajakmodeller, men midt i det begynder den nye konstellation med sydafrikaneren at vakle. Søren og Hanne Telling må erkende, at holdningen til, hvordan man driver en fabrik og behandler sine ansatte, ikke stemmer overens med deres eget værdisæt.

I al hemmelighed begynder Søren at lede efter et nyt sted at producere i Sydafrika. Det kræver en fabrik, som kan støbe 5 m lange produkter og har ekspertise i kajakker.

Hvis de andre ikke kan, må man lave sin egen

Efter at have afsøgt markedet når parret frem til, at der kun er én vej, og det er at sætte egen fabrik op. Søren har i virksom- hedens første år fået opbygget en solid viden om kajakpro- duktion og et godt netværk i Sydafrika. Så da beslutningen er truffet, går de i al hemmelighed i gang med opbygningen af egen fabrik bare 500 meter nede af vejen. DesignKayaks er den største kunde på fabrikken, så parret ved, at deres exit vil møde voldsom modstand.

Da fabrik og crew er på plads, lejes to lastbiler, og en tidlig morgen før nogen er mødt ind, hentes de seks meter lange støbeforme og alle dele til kajakkerne. Det hele flyttes fra den gamle fabrik til DesignKayaks egen nyopførte fabrik.

Make or break

Skiftet fra salgsorganisation i Danmark til producent ændrer DesignKayaks radikalt. Det er ikke længere nok at sælge i Danmark, for at kunne svare omkostningerne til at drive en fabrik.

Derfor bliver årets vigtigste begivenhed Europas største kajakmesse i Lyon. Vi havde knap råd til at betale rejsen derned, og vi vidste at det hele kunne ramle sammen nu, men vi havde en urokkelig tro på vores koncept og produkt. Tre dage senere tog vi hjem med nok ordre til at holde fabrikken kørende hele næste sæson. Den messe var det helt store vendepunkt for os, fortæller Hanne.

Sydafrika

Fabrikken i Sydafrika bliver et vigtigt kort på hånden, som styrker DesignKayaks. Men det er også hårdt arbejde. Parret træder ind i en ny anderledes kultur, og skal drive en fabrik mere end 10.000 km væk. I et land, som stadig slikker sårene efter apartheid, hvor der er strømafbrydelser flere timer hver dag, og hvor kommunikationen mellem leder og medarbejder er meget anderledes end i Danmark.

Det betyder mange rejser til Sydafrika og to daglige videokald med alle på fabrikken. Selvom jeg ikke er fysisk til stede hver dag, er det afgørende, at være synlig hver dag. Kun på den måde kan vi skabe den mentalitet og kultur, som vi ønsker, siger Søren Telling.

Vi tror på, at motivation og ansvarsfølelse er afgørende, siger Søren. Han fortæller videre, at ændre det er en langsommelig proces, som sker i den daglige kommunikation, men også ved at tage medarbejderne ud af den daglige trummerum. Vi har holdt videoaften, kørt go-cart, været ude at spise og selvfølgelig været ude at ro kajak. Altid spundet ind i et tema om at tage ansvar og skabe en positiv kultur. Det rykker hver gang, men det tager tid for os og for vores ansatte.

Et større koncept

Mens fabrikken i Sydafrika nu sender havkajakker til mere end 20 lande, spiller salget i Danmark stadig en stor rolle. Den daglige drift står parret selv for sammen med deres eneste ansatte Christian Johnsen. Han håndterer salg og kurser på Sjælland og står for den visuelle linje hos DesignKayaks.

Selv om vi står midt i vores 6. sæson, er vi stadig en lille virksomhed, hvor vi selv håndterer det hele. Det er os kunderne møder, når de ringer, når de er ude at prøve kajakker og når kajakkerne bliver bragt ud. Det er meget at gabe over i hverdagen, men det er også det, som skaber en sammenhæng i det vi gør, siger Hanne.

Hver weekend holder DesignKayaks havkajakkurser med hjælp fra freelancere, men også her er parret og deres ansatte Christi- an ofte selv på banen. Det er hårdt at holde kursus i weekenden, men også noget af det mest tilfredsstillende. Her ser vi, hvordan vores kunder i løbet af en weekend flytter sig og får en god oplevelse, som giver både lyst og appetit på kajak, siger Søren. Så når vi i dag bliver spurgt om, hvilken kajak er god for nye ka- jakroere, er det let at pege dem mod vores kajakker og gøre det med følelsen af, at det er en solid og god vejledning.

Søren Telling

Søren har brugt det meste af livet ude og gjort det til sin leve- vej, som ejer af virksomheden Outdoorsports. Af de mange outdooraktiviteter har havkajakken altid været hans favorit.

Hanne Telling

Hannes professionelle liv har været viet til consumer research og konceptudvikling, senest ved LEGO, mens outdoor aktiviteter har været et frirum væk fra et travlt arbejdsliv.

DesignKayaks er 100% ejet af Søren og Hanne Telling.

dk.designkayaks.com

www.instagram.com/designkayaks

www.facebook.com/designkayaks

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Gabriel Ash drivhuse

Noble Denmark: Hvor nordisk æstetik møder globalt håndværk

Fra havedrøm til drømmehave

Bygget til at holde – et kig ind hos Anders Heede Arkitekter

Havets Aston Martin: Cormate-både kombinerer kvalitet og luksus

Arkitektur med hjertet i hånden

Søg