Designmøbler med dedikation og nærvær

1. april 2019

For Lars Houe er møbeldesign mulighedernes kunst. Han gider ikke lave ligegyldige ting, men vil hellere nørde om et møbel, indtil det er perfekt, unikt og skaber glæde. HOUE er Affordable Luxurydesignmøbler med den rette balance mellem kvalitet, komfort, æstetik, materialer – og pris.

Tekst: Rune H. Jensen Fotos: HOUE

– At se mulighederne og åbne øjnene. Det kan være den basale forskel på, om man lykkes eller ej. Det handler i høj grad om at gribe chancen. Om at have et åbent sind, et stærkt drive og en fast grund, som i vores tilfælde er konceptet Affordable Luxury og en demokratisk virksomhedskultur. Vækst og succes er grundlæggende mulighedernes kunst.

Omgivet af Søhøjlandets smukke natur nær Himmelbjerget taler vi med direktør og stifter af HOUE i Ry om baggrunden for virksomhedens fremgang. Lars Houes engagement i firmaets kultur og dansk designede møbler er åbenlys, og brandet har da også på ganske få år vundet solidt indpas både herhjemme og ikke mindst på det omfangsrige tyske marked samt nabolande.

Gør en forskel med respekt

For seks år siden bestod HOUE af bare fire personer. I dag har virksomheden ca. 38 medarbejdere, omkring 350 forhandlere verden over og en markant position på det mellemeuropæiske marked, hvortil 80 % af virksomhedens eksport går. Samtidig kan Norden fremover vente endnu større synliggørelse og repræsentation af HOUEs indendørs- og udendørsmøbler.

Det er med andre ord gået rigtig hurtigt, siden Lars Houe undfangede idéen til det danske møbelbrand kort tid før finanskrisen. Han påpeger, at virksomheden er et eksempel på, at kriser også skaber vindere, hvis man vover noget og går hele vejen i en tid, hvor andre ikke tør så meget. Og ellers er noget af hemmeligheden bag succesen ikke mindst et tydeligt DNA, hvor menneskelige værdier som dedikation, engagement og nærvær går hånd i hånd med en kompromisløs tilgang til håndværk og design:

– Det handler om respekt for hinanden, for produktet og for slutbrugeren. Lidt ydmyghed og ansvarlighed. Det ligger i vores DNA. Vi er ikke nyhedsdrevne, men produktorienterede, for vi vil hellere skille os ud og gøre en forskel med ét produkt end skabe en strøm af nyheder for nyhedens skyld. Vi ønsker at lave langtidsholdbart, respektfuldt og æstetisk design, der samtidig er til at komme i nærheden af prismæssigt. Kort sagt Affordable Luxury, siger Lars Houe.

Affordable Luxury

– Vi gør det for slutbrugeren og spørger, om møblet gør en forskel i hjemmet? Tilfører det en værdi? Hvis det ikke gør det og ikke er langtidsholdbart, så har det ikke bestået HOUE-testen. Jeg vil hellere lave et dybt komplekst møbel som den nye FALK-stol, jeg vil hellere nørde, udvikle og skabe glæde i et hjem. Lave et produkt, der holder og som folk holder af. Det skal være sjovt, og når man er passioneret, så er det sjovt.

Affordable luxury er den fundamentale filosofi hos HOUE. Det handler om at kombinere komfort, kvalitet, materialer, håndværk og design optimalt i hvert eneste produkt. Det gælder, uanset om det kan betyde en forlænget produktudviklingsfase for at opnå den høje standard. Og så skal prisen holdes på et fair niveau.

Design fra HOUE er således alt andet end tilfældig masseproduktion; hvert eneste materiale, detalje, sammenføjning eller komponent er nøje udvalgt eller opfundet af HOUEs eget team. Og både indendørs- og udendørsmøblerne fremstilles udelukkende på fabrikker, som virksomheden har arbejdet tæt sammen med i flere år.

Den menneskelige værdi

– Vi holder på vores egne medarbejdere, og vi er meget partnerskabsorienterede. Vi skifter ikke bare ud. Den menneskelige værdi er afgørende vigtig, og når vi ansætter nye, er uddannelsesbaggrund dét, vi kigger mindst efter. Vi samler på gode historier, og der er da nogle stykker at fortælle bag ansættelserne her. Jeg vil næsten sige, at jo mere utraditionel historie, desto bedre, fordi det tilfører mangfoldighed og dynamik. Og hvis jeg skal illustrere vores virksomhedsorganisation, vil jeg hellere tegne cirkler end en hierarkisk træstruktur. Vi skal selvfølgelig have vækst, men hvad er der ved at skabe og være i en virksomhed, hvis man ikke har det sjovt? Man skal ikke acceptere den situation, så skal man reagere.

– Vi bærer hele energien i affordable luxury med os. Og det gælder på alle fronter – fra rejser til kuglepenne og til denne beliggenhed. Jeg gider ikke arrogancen, snobberiet og grådigheden, der kan præge high end, jeg vil hellere gå til tingene med ydmyghed og ansvarlighed. Hvis man kan lave et mindst lige så godt produkt til en fair pris, hvorfor så ikke gøre det. Hvorfor lave FALK-stolen? Fordi det kan vi.

En FALK kommer til verden

Med beliggenheden henviser Lars Houe her til Rys gamle vandmølle med udsigt over sø og skov, hvor virksomheden holder til. Og med FALK refererer han til den nye og banebrydende stol, der er designet af den prisvindende danske designer Thomas Pedersen.

Naturen uden for vinduerne sætter sit præg på designet på flere fronter. Stolen er skabt i et moderne, enkelt og stilrent formsprog med associationer til falkens vingefang. Den er samtidig lidt af et nybrud, da skallen primært er fremstillet af plastik fra dansk husholdningsaffald. I samarbejde med to af landets mest ambitiøse virksomheder inden for affaldsreduktion og plaststøbning demonstrerer HOUE således med FALK, hvordan innovation og visionære partnerskaber kan tage kampen op med nutidens miljømæssige udfordringer.

HOUE og designer Thomas Pedersen søger her den perfekte balance mellem funktionalitet og æstetik med et design, der både ligger i forlængelse af den klassiske, nordiske designtradition og omfavner et moderne, næsten skulpturelt og flydende udtryk. Med syntesen af design, komfort, kvalitet og et klassisk ydre er FALK desuden lige så anvendelig i hjemmet som på arbejdspladsen.

Håndværksmæssigt tunge

Som en af de få virksomheder i branchen er HOUE født med både et indendørs- og udendørsben. Foruden den nye FALK omfatter indendørskollektionen såvel spiseborde som stole i kvalitetsmaterialer såsom massiv eg, blødt læder, stål og linoleum i nøje udvalgte, rolige og støvede farver. Det er en nordisk, enkel og stringent designlinje, der ikke råber på opmærksomhed, men falder naturligt ind i en moderne kontekst med komfort, kvalitetsmaterialer og konsekvent design i højsædet. Og det er ikke tilfældigt, for den håndværksmæssige perfektionisme er en afgørende faktor hos HOUE:

– Vi er en kreativ virksomhed, der skal være noget rummelighed, og det er ikke sikkert, vi altid husker at rydde op efter et møde. Men når det kommer til produkterne, er vi virkelig krakilske. Perfektionistiske og håndværksmæssigt tunge. Vi lægger en stor seriøsitet i udvikling og produktion, og 25 % af omkostningerne går til det tekniske, siger Lars Houe, og uddyber:

– Pelle Gorm Hansen, som har det overordnede ansvar for produktudviklingen, har en gård, og i en længe af den har vi indrettet prototypeværksted, ligesom vores møbelpolstrer Carina Maria har sit værksted i hjemmet. Det er ret unikt, at vi både har to snedkere, en møbelpolstrer og en smed ansat i produktudviklingen for at sikre den bedste kvalitet. Affordable luxury er en følelse, men det er også en kvalitetssikring.

HOUE INDOOR er et ”mix and match” koncept. Kollektionen af spiseborde tæller de fem unikke designs SKETCH, FLOAT, FOUR, GATE og HEKLA i forskellige dimensioner og former, og der kan vælges mellem overflader i finér, linoleum og laminat. Benene fås i både massiv eg, olieret eller sortlakeret, og i metal, der er pulverlakeret sort. Udvalget af spisestuestole kan matches spisebordene efter ønske og er karakteriseret ved et enkelt og behageligt design i materialerne genbrugsplast, olieret eg, lakeret ask og læder.

Dansk designede udendørsmøbler

Når det gælder udendørsmøblerne, dækker HOUE OUTDOOR-kollektionen en bred palet af forskellige anvendelsesmuligheder og -områder. Stilen er umiskendeligt HOUE – dansk kvalitetsdesign med høj prioritering af håndværk og detaljer, og produkterne omfatter alt fra caféborde, barstole, gyngestole, bænke og fodskamler til loungesofaer, -stole og -borde.

Og materialerne kan være kombinationer af aluminium, pulverlakeret metal til bambus, sort granit og plastlameller som fleksible designs til en moderne tids udendørsrum. Udendørsserierne kan mixes på adskillige måder og giver dermed muligheden for mange forskellige opsætninger til haven og terrassen.

Et eksempel er CLIPS udendørsstole designet af Henrik Pedersen. Serien består af en udendørs spisestuestol, en gyngestol og en barstol. Udtrykket er let og enkelt, og samtidig skaber kombinationen af pulverlakeret aluminium og de brede lameller i plast en sofistikeret virkning og en fleksibel og behagelig siddekomfort, hvor puder er overflødige. Plastlamellerne er seriens visuelle rygrad. De er funktionelt monteret som store, udskiftelige hæfteklammer, og kombinationen af aluminium og plast betyder et minimum af vedligehold.

Møbler til fremtidens uderum

– Outdoor-møbler er på mange måder ikke blevet taget alvorligt nok. Der mangler noget forståelse. Det vil vi gerne åbne op for og bl.a. ramme public places og f.eks. caféer yderligere, for vi har produkterne til det og tør gøre op med vanetænkning. Samtidig vil klimaforandringerne desværre nok betyde, at vi vil komme til at sidde mere udenfor fremover også i de nordiske lande, siger Lars Houe.

HOUE OUTDOOR-møblerne giver gode muligheder for at komme i øjenhøjde med naturen og nyde de lyse timer udendørs sammen med sine nærmeste. Modulsystemet LEVEL er HOUEs bud på en elegant og behagelig loungeserie, hvor en let ramme og bløde puder både er med til at skabe kontrast, komfort og en afslappet loungeatmosfære. LEVEL er designet af Henrik Pedersen og består af to sofamoduler – hhv. venstre- og højrevendt –, en stol, et sofabord og et sidebord samt en ottoman, hvilket gør det muligt at sammensætte modulerne på en lang række forskellige måder.

Kvalitet frem for grådighed

Som tidligere elitesportsudøver i tennis har Lars Houe konkurrencegenet i blodet, og det afspejler sig naturligvis også i drømmene og visionerne for virksomhedens fremtid:

– Du kan ikke stå stille. Væksten skal fortsætte, og vi skal være på the winning team. Lige nu lever vi i en grådighedsalder, hvor midtmarkedet har det skidt. Men vi viser en anden vej og vil ligge i high end-kanalen med affordable luxury-produkter. Jeg gider ikke sælge ligegyldige ting, og jeg har en emotionel kappe omkring både virksomheden, medarbejderne og møblerne.

– Men du kommer aldrig til at se et kynisk set up hos os, og i forhold til medarbejdere har vi en rigtig høj hitrate. Vi har et menneskeligt ansvar, og det skal være kontrolleret. Godt nok har vi tocifret millionvækst i omsætningen, men vi skal helst ikke være for store. Så mister man noget. Noget nærvær og dedikation.

Se mere på www.houe.com

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Pengerådgivning: Økonomi med plads til livet

Scandinavian Wood Wall: Udendørs træpaneler bygget på jysk håndværkskvalitet og erfaring

Blue de Gênes: Fortidens håndværk i fremtidens tøj

Mere bolig for pengene: Thomas Stærk Lillesø og AMOVIDO vil gentænke dansk elementbyggeri

Viljen til at lykkes: Dennis Povlsens rejse fra tømrer til succesfuld virksomhedsejer

RJ Arkitektur: Bygninger der passer til livet og landskabet

Få fod under eget bord i sydens sol til en pris hvor de fleste kan være med

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

Søg