Det gyldne familieatelier

1. oktober 2017

OLE LYNGGAARD COPENHAGEN har i mere end et halvt århundrede været et kendt brand i norden, og i dag er den danske smykke-virksomhed godt på vej til en position blandt verdens bedst veletablerede skandinaviske luksusbrands.

Tekst: Julie Valentin Foto: Thomas Iversen

Da guldsmed Ole Lynggaard i 1963 etablerede et smykkebrand i eget navn, var hans ambition at lave smykker til kvalitetsbevidste kvinder i sit hjemland. I dag er der ikke mange danske kvinder i alderen 15-90, som ikke kender OLE LYNGGAARD COPENHAGEN. Siden grundlæggelsen er smykkehuset vokset betydeligt ud over landets grænser og er et internationalt veletableret brand med seks flagship stores og over 300 luksusforhandlere fordelt på fire kontinenter.

For grundlægger og grand old man, Ole Lynggaard, er udgangspunktet om at skabe luksusprodukter af høj kvalitet dog nøjagtig det samme som for seks årtier siden.

– Vi er pertentlige håndværkere og stolte af det. Vores troværdighed og vores kunders loyalitet afhænger af, at vi forbliver håndværksmæssigt overlegne. Derfor går vi aldrig på kompromis med kvalitet og design – og er altid ambitiøse med at overgå os selv på begge områder, forklarer designeren.

Livet skal leves

Ole Lynggaard selv har rundet 81 år og er stadig aktiv som designer. Hans datter, Charlotte Lynggaard, er som sin far uddannet guldsmed og i dag husets ledende designer. Begge formår de to designere at skabe det særlige Lynggaardske formsprog, som er både er æstetisk uimodståeligt, elegant og cool- og begge henter de først og fremmest inspiration i naturen.

Kollektioner med organiske udtryk af flora og fauna bliver skabt i 18K guld eller sterlingsølv, diamanter og ædelsten. Det kan tage år, fra ideen om et design bliver født, til det endelige smykke er tilgængeligt. Kvalitet handler nemlig også om, hvordan smykket føles at have på. Inden et nyt design bliver sat i produktion, har Charlotte Lynggaard altid båret det igennem længere tid for at være sikker på, at smykket fungerer i en kvindes hverdag.

– Eksklusive smykker skal være til at bruge. Livet er jo ikke en udstilling, og man skal kunne kramme, arbejde, lave mad og lege iført sine smykker. Uanset om man foretrækker et mere spinkelt udtryk eller vovede statement-smykker, skal man ikke føle smykket. Det skal blive en del af den kvinde, der bærer det, siger Charlotte Lynggaard.

Et forførende brandunivers

Sammen med husets team af kreative skaber Charlotte Lynggaard også branduniverset. I år er det den poetiske og forførende Atelier-kampagne, som med bohemepræget styling danner baggrund for kollektionerne og husets budskaber.

Det stærkt personlige udtryk, som går igen fra montrer til flagship stores, kombinerer det fjerne Østens orientalske mysterier med Nordens rene linjer. Indretningen af brandets indbydende forretninger er resultatet af hundredevis af æstetiske overvejelser, og designeren fremhæver desuden vigtigheden af et personale, som forstår luksusoplevelsen.

– Vores personale er tilstedeværende på en behagelig facon. Ingen bryder sig om at blive åndet i nakken, men samtidig vil man gerne inspireres. En smykkeinvestering kan kræve research og overvejelse, og uanset om man har booket tid eller impulsivt går ind i vores butikker, bliver den besøgende inviteret til at nyde en forfriskning. Vi tilbyder også vores kunder at lære, hvordan de kan style deres Lynggaard- smykker på tværs af vores kollektioner for at skabe et personligt udtryk.

Foretagsom familie

Ole Lynggaard har overdraget driften af virksomheden til sine børn og svigerbørn. Charlotte Lynggaard er smykkedesigner og kreativ direktør, og Søren Lynggaard er CEO. De to søskendes ægtefæller, Michael Normann og Hanna Lynggaard, er henholdsvis CCO og Retail Director og CCO. De ældste børn i familien arbejder allerede i brandets flagship stores rundt om i verden.

Familiemedlemmerne har stor respekt for hinandens kompetencer. De supplerer hinanden og danner en stærk ramme omkring de ambitiøse strategier, der er lagt for brandets kommercielle vækst.

Vi giver hinanden lov til at være forskellige. En stor del af forklaringen på vores succes er netop, at vi har forskellige kompetencer, som gør, at vi kan løfte i flok, fortæller Charlotte Lynggaard.

I samarbejde med 130 medarbejdere arbejder familien på at placere brandet i luksusvarernes internationale topklasse. 2017 har været et aktivt år. Tre store smykkekampagner og fire eksklusive smykkemesser – og to butiksåbninger. I juli åbnede en flagship store i smykkemekkaet Paris, og i september slog brandet dørene op til en butik i Singapores eksklusive Takashimaya Shopping Centre.

Familien prioriterer også højt at have tid til bare at være en familie:

– Vi er en tæt knyttet flok, og vi prøver at skille tingene ad, selvom det er blevet vores liv, at vi driver et firma sammen. Når vi holder middage eller er på ferie, taler vi ikke om budgetter og butiksåbninger. Så går snakken om alt muligt andet – som i enhver anden familie, afslutter Søren Lynggaard.

Se mere på www.olelynggaard.com

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Gabriel Ash drivhuse

Noble Denmark: Hvor nordisk æstetik møder globalt håndværk

Fra havedrøm til drømmehave

Bygget til at holde – et kig ind hos Anders Heede Arkitekter

Havets Aston Martin: Cormate-både kombinerer kvalitet og luksus

Arkitektur med hjertet i hånden

Søg