En verden af Finn Juhl 

1. april 2023

Finn Juhls livsværk er et skatkammer af levende møbeldesigns. Hans kunstinspirerede møbler har fået nyt liv og møder nu også internationalt voksende popularitet med relanceringerne fra House of Finn Juhl, også kendt som virksomheden Onecollection. 

Tekst: Rune H. Jensen Fotos: House of Finn Juhl 

Originaler hænger ikke på træerne. Men indimellem dukker de op og viser nye veje med unikke idéer, kompromisløst mod og langtidsholdbar kunst. En af dem er Finn Juhl (1912-1989), der selv kaldte sig for en autodidakt møbeldesigner. Og sandt er det, at hans møbler ikke er tynget af hverken skolet teknik eller tidens minimalistiske trends. Derimod fandt han inspiration i den frie kunst og gik sine egne veje med svungne former, organisk lethed og skulpturelle designs.

Et afgørende telefonopkald

Finn Juhls møbler er en verden af design med liv og bevægelse. Nogle af højdepunkterne tæller 45-stolen og Høvdingestolen samt polstrede klassikere som Pelikanstolen og Poetsofaen, som vi vender tilbage til. Arven efter Finn Juhl varetages i dag af danske House of Finn Juhl, der er en del af virksomheden Onecollection A/S, hvis to stiftere, Henrik Sørensen og Ivan Hansen, en dag i 1998 modtog et uventet og afgørende telefonopkald: 

-For os begyndte rejsen, da Finn Juhls enke, Hanne WilhelmHansen, kontaktede os med et ønske om at få producereten 57-sofa. Det blev starten på et venskabeligt samarbejde,der kulminerede i 2001, da hun overdrog alle rettighedernetil produktion af Finn Juhls møbler til os, fortæller Henrik Sørensen.

House of Finn Juhl: Når man løfter arven 

Dermed var House of Finn Juhl reelt en kendsgerning, for lige siden har virksomheden varetaget og videreført arven efter den fremsynede, danske møbeldesigner – nu på 40 markeder verden over. Og det er selvsagt et ansvar, der skal løftes samvittighedsfuldt med dygtighed og respekt:

-For at kunne producere møblerne bliver vi nødt til at prøveat forstå Finn Juhl. Det handler simpelthen om følelse. Mankan ikke producere hans møbler blot ved at have en tekniskog kommerciel tilgang. Man bliver nødt til at være ekstremtkritisk i forhold til, hvad man foretager sig, for der findes ingen kompromiser, når det gælder Finn Juhl, hvis designs ermeget organiske. Vi forbereder os på fremtiden ved at holde niveauet så højt, som overhovedet muligt. Der er ingen smutveje med Finn Juhl, og det forsøger vi hver dag at leve op til, siger Henrik Sørensen, og fortsætter: 

-Når vi relancerer hans møbler, så gør vi det med de sammeværdier og i samme kvalitet, som de oprindelige. Relanceringen betyder, at flere af Finn Juhls designs finder vej til etstort og dedikeret publikum over hele verden, nu hvor tidener moden til dem.

Profetien

Selv forudså Finn Juhl beskedent og håbefuldt, at tiden måske en dag ville komme, hvor det blev teknisk muligt at producere alle hans møbeldesigns tilfredsstillende. Som han udtrykte det i et båndet interview i hjemmet på Kratvænget 15 i Charlottenlund den 27. april 1985:

”Man skal måske ikke være så fortvivlet over at de udviklinger man af og til har ønsket sig ikke er blevet til noget, men kun er blevet til en begyndelse. De bliver måske taget op en anden gang hvis det er nødvendigt og hvis det er rimeligt og hvis tiden er inde.”

Det er den nu, for drivet og tilgangen bag House of Finn Juhl er i påfaldende god overensstemmelse med den forudseende møbeldesigners tanker: 

– Vores passion er at relancere Finn Juhls møbler med respekt for hans arv, men til en moderne virkelighed. Detaljerne skal derfor være lige så delikate, som hvis de kom direkte fra den oprindelige snedkers værksted. Og møblerne skal være så holdbare, at de holder i generationer. 

Finn Juhl i Danmark – og i de japanske alper 

House of Finn Juhl producerer hovedsageligt møblerne i Danmark på eget værksted i Ringkøbing, og de polstrede møbler håndsyes efter de originale danske traditioner. Stellet til de mere avancerede møbler såsom 45-stolen og Høvdingestolen bliver derimod produceret af virksomhedens japanske samarbejdspartner. Det skyldes, at disse møbler kan drage nytte af moderne teknologi, samtidig med at den kombineres med omhyggeligt, manuelt håndværk og japansk dedikation. Det skaber en enestående og karakteristisk Finn Juhl-finish, som ellers ville være umuligt at opnå til disse møbler, og dermed imødegår House of Finn Juhl netop Finn Juhls egen forudsigelse ovenfor. 

Også på anden vis er der fortsat liv og røre omkring Finn Juhl. Det måske mest specielle udtryk for det er et lille hotel i eventyragtige omgivelser midt i de japanske alper dedikeret til Finn Juhl, som House of Finn Juhl ejer og driver. Hotellet i den lille by Hakuba – et såkaldt ”Boutique Finn Juhl Design Hotel” – er således udelukkende udsmykket med Finn Juhl-møbler og er ikke kun et kommercielt tiltag, men også en måde at byde inden for i Finn Juhls særlige univers under helt andre himmelstrøg. 

Klassikeren overlever alt 

For Henrik Sørensen og House of Finn Juhl er der ingen slinger i valsen, når det kommer til troen på Finn Juhls designklassikere – også om ti år og længere frem: 

– Vi tror på, at folk i fremtiden i endnu højere grad vil interessere sig for, hvad de køber. Det vil både gælde materialer, oprindelse og formsprog. Finn Juhl har jo på flere måder stået lidt uden for den danske designtradition, og i mange år var han så godt som glemt. De forskellige grunde til at Finn Juhl dengang skilte sig ud, kommer os til gode i dag, og det vil det forhåbentlig stadig gøre om ti år. 

Henrik Sørensen påpeger, at Finn Juhl aldrig har lavet møbler til folket, men at hensigten omvendt heller ikke har været at designe til en bestemt eksklusiv målgruppe. Finn Juhl var inspireret af kunsten, og de organiske former og brugen af særlige materialer var omkostningsfuld dengang som nu. Men det, House of Finn Juhl oplever nu er, at der er en voksende interesse for det særlige: 

– Kort sagt kan vi se, at der er opstået en forståelse for hans møbler. Det er kun det bedste og det mest originale design, der vil overleve som f.eks. Juhl, Wegner, Kjærholm, Jacobsen og de store udenlandske såsom Eames, Saarinen og Le Corbuiser. Deres designs har permanent klassikerstatus, og de vil overleve alt, mener Henrik Sørensen. 

Mesterværker: Høvdingestol og 45-stol 

Netop klassikere som Finn Juhls Høvdingestol og 45-stolen er ifølge Henrik Sørensen meget langt fra noget, der handler om trends og hurtige møbler. Alt emmer af håndværk og kvalitet, og derfor er det møbler, man investerer i for at beholde i generationer. 

Høvdingestolen fra 1949 relancerede House of Finn Juhl i 2002, og stolen regnes i dag for et af Finn Juhls absolutte mesterværker og et højdepunkt i hans karriere som møbeldesigner. Allerede ved sin præsentation i 1949 markerede den et nybrud i dansk møbelkunst og rejser sig ud af den traditionsbundne, danske møbeltradition og strenge funktionalisme. Med sin organiske form, konstruktion og materialevalg og sin inspiration fra samtidskunsten har den banet vejen for at gøre Finn Juhl til – ikke mindst internationalt – faderfiguren for den danske designtradition. 

Da prisen Danish Design Award, Classic i 2012 gik til Høvdingestolen lød juryens vurdering bl.a. således: ”Høvdingestolen står i dag som en inspiration for en ny generation af møbelkunstnere og som symbol på, at fokus på ultimativ kvalitet, internationalt format og vilje til at bryde tradition kan være vejen til at gøre en forskel som designer”. Høvdingestolen og den matchende skammel, der produceres i teak eller valnød og håndpolstres med læder, har således efterladt varige spor i både den danske og internationale designverden. 

Et andet avanceret træmøbel med tilsvarende permanent klassikerstatus fra Finn Juhls hånd er 45-stolen i valnød, teak eller eg med polstring af stof eller læder. Det er et møbel, der fremhæver Finn Juhls adelsmærker: Det svævende, lette og elegante; det bærende og det bårne. Da den først blev præsenteret på Snedkerlaugets udstilling i 1945, var det et hidtil uset stoledesign, der adskiller det bærende stel fra den bårne krop. 

Mellemrummet mellem stel og sæde skaber en lethed, der i kombination med de organiske former og udsøgte detaljer fremelsker en helt særlig skønhed og svævende elegance. Kort sagt et ikonisk tegn for Finn Juhls møbelkunst, der er blevet kaldt alle moderne stoles moder, og som i den relancerede udgave fra 2003 fortsat bevarer sin tidløse kvalitet og visuelle lethed. 

Pelikan og Poet 

Rækken af markante Finn Juhl-værker er lang, så lad os for nu nøjes med at fremhæve endnu to: De polstrede klassikere Pelikanstol og Poetsofa fra hhv. 1940 og 1941, der er blevet succeshistorier for House of Finn Juhl. 

Den skulpturelle og overpolstrede lænestol, Pelikanstol, var langt forud for sin tid i 1940 med sine aparte former og kraftige ben. Den stak ud, kun ganske få eksemplarer blev produceret, og stolen gik efterhånden i glemmebogen. Men i 2001 relancerede House of Finn Juhl stolen, og det lønnede sig, da den også står godt til nutidens interiører. Stolens bløde og organiske form er som en krop, der holder om kroppen, samtidig med at man kan sidde behageligt på flere forskellige måder i den. 

Desuden passer Pelikanstolen godt sammen med den nære slægtning Poetsofaen. Den lille topersoners sofa med relativt slank polstring tegnede Finn Juhl oprindeligt til sit eget hjem, og den er som en omfavnende krop til to personer. Poetsofaen produceres i samme udførsel som Pelikanstolen med håndsyet betræk i stof eller læder og med ben i valnød, teak, eg eller sortmalet. 

Den unikke 

Finn Juhl var en ener, der turde gå sine egne veje og trodse tidens strømninger. Hans kunstinspirerede møbeldesigns har for længst vist sig at kunne modstå tidens tand. Vi lader Finn Juhl selv få de sidste ord om møblernes karakter og drivkraften bag livsværket: 

”Kunst har altid været min vigtigste inspirationskilde. Jeg er fascineret af former, der trodser tyngdeloven og skaber visuel lethed.” 

OM FINN JUHL
• Finn Juhl blev født i København i 1912 og døde i 1989. Han anses i dag som en pioner indenfor møbeldesign.
• Han læste til bygningsarkitekt, men færdiggjorde aldrig uddannelsen. På trods heraf høstede han stor anerkendelse for ikoniske møbler såsom Høvdingestolen, 45-stolen, Pelikanstol og Poetsofa. Han omtalte altid sig selv som autodidakt møbeldesigner.
• Foruden møbeldesign udførte Finn Juhl også brugskunst i glas og træ samt indretningsopgaver. Af særligt betydelige indretninger kan fremhæves Formynderskabsrådets sal i FN-bygningen, New York.
• Siden 2001 har Onecollection haft rettighederne til produktion af Finn Juhls møbeldesigns 

Se mere på www.finnjuhl.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Gabriel Ash drivhuse

Noble Denmark: Hvor nordisk æstetik møder globalt håndværk

Fra havedrøm til drømmehave

Bygget til at holde – et kig ind hos Anders Heede Arkitekter

Havets Aston Martin: Cormate-både kombinerer kvalitet og luksus

Arkitektur med hjertet i hånden

Søg