Et liv med ægte tæpper: Massage for sindet

1. januar 2024
Tæpper

Tekst: Morten Buckhøj

”Når man køber et ægte tæppe, så køber man ikke bare en funktionel ting til sit hjem. Man køber også et kunstværk, et stykke kulturhistorie og noget som – ubevidst – påvirker én positivt hver gang man kommer ind i rummet, ser og mærker det.”

Der er et anstrøg af filosofi over den måde, Boris Wiinstedt Zeichner taler om ægte tæpper på, og det er på ingen måde overraskende. Han er tredje generation i Danmarks ældste tæppehandel, Wiinstedt Tæppegalleri på Strandboulevarden i København, og han er helt bogstaveligt født og opvokset på og med ægte tæpper, men han har også uddannet sig indenfor religionssociologi på Københavns Universitet, og de to fag – hans nedarvede viden om tæpper og den akademiske videnskabsbaserede – er gået hånd i hånd. Derfor er et tæppe for Boris Wiinstedt Zeichner mere end bare ’et tæppe’ eller et ’tekstil’. For ham repræsenterer det et tusind år gammelt håndværk, og et unikt stykke kulturhistorie, der er båret videre fra generation til generation, og som bærer den enkelte egn eller landsby, eller et særligt folks historie i sine mønstre, farver og metoder.

”Jeg kan ikke fortælle direkte hvad det er det giver én at have et særligt tæppe, men det får betydning for din hverdag, og det gør én godt tilpas hver gang man ser på det,” siger han.

80 års historie

Det er 14 år siden, at Boris Wiinstedt Zeichner overtog Wiinstedt Tæppegalleri efter sin bedstefar, Erling Wiinstedt, som dengang var 96 år gammel. På det tidspunkt havde Boris arbejdet sammen med sin bedstefar i 20 år, og suget til sig af den gamle mands uudtømmelige kilde af viden om alle typer tæpper, kvaliteter og metoder. Erling Wiinstedt døde i 2013, 100 år gammel, som en legende blandt seriøse tæppekøbere og tæppehandlere.

Erling Wiinstedt kom i lære i tæppeforretningen Brodde og Wilhelmsen som 18-årig, og var derefter med til at bygge auktionshuset Herholdt Jensen op. Han stiftede sin forret-ning i 1943, så Wiinstedt Tæppegalleri har i 2023 kunne markere et sjældent og fornemt 80-års jubilæum. Først lå forretningen i Dronningens Tværgade, siden i Ny Østergade og i Holbergsgade lige bag Det kgl. Teaters Gamle Scene, inden Erling Wiinstedt i 1981 flyttede ud til forretningens nuværende adresse på Strandboulevarden på Østerbro i København.

Boris Wiinstedt Zeichners mor, Jane, fulgte i sin fars fodspor, og i dag er hun ligesom Boris’ hustru, Martine Simonsen, og hans søn, Oskar, involveret i familieforretningen, hvor man udover at handle med ægte tæpper også reparerer og restaurerer gamle tæpper.

Som barn boede Boris med sin mor i baglokalet i forretningen i Holbergsgade, men selvom han altid blev spurgt om ikke han skulle være tæppehandler ligesom sin bedstefar, så skulle der et længere tilløb til.

”Det var på mine rejser og feltstudier ude i verden som religi-onssociolog, at jeg oplevede forskellige kulturer og talte med mennesker om deres liv og virkelighed, og om spiritualitet, at jeg kunne mærke hvor meget kulturhistorie, der er i de nedarvede teknikker og traditioner, og hvad tæpperne – og tekstiler i det hele taget – repræsenterer for de folk, der skaber dem,” siger han.

I december 2023 åbnede Galleri Wiinstedt lidt nede ad gaden fra tæppehandlen, og føjer et nyt element til forretningen. Her udstilles tæpper og tekstiler i en kunstnerisk kontekst, og det er planen at galleriet skal rumme skiftende kunstudstillinger med relation til tekstiler, sammen med en fast udstilling. Det er en gammel drøm, der er blevet virkelighed for Boris Wiinstedt Zeichner.

Hvad er et ægte tæppe?

Hos Wiinstedt Tæppegalleri kan man kun få ægte tæpper, men hvad er egentlig et ’ægte tæppe’?

Den definition er ganske enkel, for et ægte tæppe er defi-neret ved at være håndlavet i modsætning til et maskinelt fremstillet tæppe. Det kan så være et knyttet tæppe eller et vævet kelim tæppe.

Nogle tæpper er meget gamle, andre er nyere, men de for-skellige områder og byer har typisk deres egne traditioner, og egen stil og autenticitet, som det kræver mange års indsigt at kende til og være i stand til at differentiere mellem. Boris Wiinstedt Zeichner køber tæpper på sine mange rejser rundt om i verden, primært fra det oprindelige persiske rige, som udover det nuværende Iran dengang strakte sig ind i blandt andet både Turkmenistan og Afghanistan.

1000 år gammel tradition

Der bliver stadig fremstillet nye tæpper efter helt traditionel metode, men Boris Wiinstedt Zeichner frygter ikke, at markedet løber tør for helt gamle tæpper, selvom der naturligvis bliver færre af dem. Det handler igen om, at ægte tæpper har været en central handelsvare gennem 1000vis af år via Silkevejen mellem Europa, gennem Asien og til den fjerne Orient. Det er denne dybt forankrede historie, der gør ægte tæpper til noget helt særligt helt frem til i dag.

Hos Wiinstedt Tæppegalleri er alle tæpper håndlavede, enten vævede eller knyttede, og intet er maskinelt fremstillet. Nogle tæpper er temmelig kostbare, men sammenlignet med hvor høj kvalitet det er, bliver meget solgt vanvittigt billigt, for som han siger, så er det nødvendigt at indordne sig et marked.

Der er også andre markedsforhold, der spiller ind. Tæppehåndværket er essentielt for at mennesker kan opretholde livet visse steder i verden hvor det er svært, og derfor findes der nyere ting, der er bestilt af mellemmænd som beder folk i en landsby om at fremstille tæpper efter de traditionelle forskrifter, men hvor garnet og farverne måske er maskinelt fremstillet, og det er tæpper, som ikke for Boris Wiinstedt Zeichner har samme ’sjæl’ eller ’kunstneriske værdi’, men som stadig er af meget høj kvalitet.

Mange unge mennesker er i dag meget fokuseret på bæredygtighed og genbrug, og derfor oplever Wiinstedt en øget efterspørgsel efter ægte tæpper fra unge, som godt kan leve med, at tæpperne er slidte og har patina, og som en konsekvens heraf ikke længere har en høj værdi. På den måde er der både et marked for de gamle, meget kostbare tæpper og slidte, gamle tæpper, med en kulturhistorisk sjæl.

Vil du vide mere: www.wiinstedt.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Gabriel Ash drivhuse

Noble Denmark: Hvor nordisk æstetik møder globalt håndværk

Fra havedrøm til drømmehave

Bygget til at holde – et kig ind hos Anders Heede Arkitekter

Havets Aston Martin: Cormate-både kombinerer kvalitet og luksus

Arkitektur med hjertet i hånden

Søg