Historien om Corneliani – klassisk italiensk herremode gennem 50 år

1. oktober 2008

Hovedpersonerne i denne italienske historie er en familie, som er nært knyttet til sin hjemegn, og som har gjort sit herretøj til en markant fortaler for italienske produkter.

Den en særlig stil og elegance – og stadige stræben efter at præstere det ypperste, som kendetegner Cornelianis produkter, stammer fra familiens hjemby, Mantova. I sin stadige søgen efter skønhed kombinerer Corneliani traditionel skrædderkunst med den mest moderne teknologi, hvilket resulterer i eksklusivt tøj præget af en entydig, men diskret elegance.

En ægte italiensk familievirksomhed

Historien begynder for alvor i 1950’erne, hvor to begavede og fremsynede brødre, Claudio og Carlalberto, skabte en moderne og dynamisk virksomhed.

Virksomhedens identitet og stærke målsætning om altid at levere den allerhøjeste kvalitet blev yderligere styrket, da næste generation kom med.

Corrado er i dag ansvarlig for Produktion og Logistik, Maurizio leder Globalt Salg og Marketing, Sergio er Kreativ Direktør, og Cristiano er Eksportdirektør.

Virksomhedens oprindelse går tilbage til 1930’erne, da Alfredo, der var en pioner inden for herremode, begyndte at fremstille håndsyede regnfrakker og habitter af høj kvalitet. Inden krigen beskæftigede virksomheden allerede 300 medarbejdere.

I dag har Corneliani to fabrikker i Italien, en i Mantova og en i Verona med en samlet medarbejderstab på ca. 1.000, og to fabrikker i udlandet, henholdsvis i Rumænien og Slovakiet, som producerer de sekundære kollektioner. Corneliani producerer i dag ca. 400.000 skræddersyede stykker tøj, 300.000 par benklæder og 350.000 stykker tilbehør om året.

Moderne, aristokratisk elegance

Med sine klare mål, stærke sammenhængskraft, raffinerede smag og enestående kompetencer repræsenterer Corneliani i dag alt det bedste ved en familievirksomhed Cornelianis særlige stil kommer bl.a. til udtryk i sammenhængende, sofistikerede kollektioner, der henvender sig til en kræsen kunde, som kræver fornemme materialer, perfekt snit og udsøgte detaljer.

Det er en moderne, aristokratisk elegance, der ikke er styret af skiftende moder, men præget af et nøgternt design, som aldrig er prangende, af ædle materialer og innovative nuancer.

Kollektionen Leader repræsenterer i dag Corneliani-habittens naturlige udvikling – skræddersyet herretøj på allerfornemste niveau. Det er klassikere, som man hæger om. Kollektionen Made to Measure omfatter alt det bedste med hensyn til produkt, service, kvalitet og stil. Skrædderkunst på højt niveau kombineres her på forførende vis med moderne produktionsteknikker.

Alt sammen kvaliteter der har betydet en stor og trofast kundeskare verden over.

50 års jubIlæum fejret med maner

Corneliani fejrede sit 50-års-jubilæum i forbindelse med den udgave af modemessen Pitti Immagine Uomo i Firenze.

Salene i Palazzo Capponi all’Annunziata blev åbnet for flere end 800 gæster, der besøgte Sergio Cornelianis og Umberto Bianchinis udstilling “Linelight”. Et show som ved hjælp af reklamebilleder og værker af mesterfotografer viste, hvordan den sobert elegante og raffinerede Corneliani-stil har udviklet sig gennem tiden.

En tynd lysstribe viste vej gennem salene og omdefinerede deres former. Det grå klæde på væggene var som en skræddersyet habit gennemskåret af blanke klinger, 50 fotostater fortalte historien om et halvt århundredes elegance, sådan som den blev skabt af Claudio og Carlalberto Corneliani og deres børn, Corrado, Cristiano, Maurizio og Sergio. På en roterende platform midt i rummet stod smokingklædte modeller.

Gennem en have i italiensk stil med en kæmpemæssig voliere blev gæsterne derefter ført ud i Gerardesca-parken, som nu er ramme om Four Seasons Hotel. Langs siderne stod magiske væsener lavet af blomster, forgyldte blade og krystal, og under middagen med levende lys viste danserne Johan Siverhult, Patrick King og
Nina Burri koreograferet af Marco Carniti og Kataklò-kompagniet deres symbolske fortolkning af en rejse mod nye mål.

Kvalitet der lønner sig

Cornelianis strategi har altid været at fokusere på sine produkters kvalitet og på mærkets symbolværdi. En strategi har givet meget konkrete resultater, som afspejles i firmaets tal.

En øget indtjening kan henføres direkte til virksomhedens strategi, der har øget udvalget og desuden været præget af fornyelse i stilen og af en fleksibel produktion, der tilfredsstiller den moderne forbrugers krav.

Samtidig har virksomheden fokuseret på at konsolidere partnerskabet med kunder og leverandører og på at udvikle medarbejdernes kompetencer.

I tørre tal viste regnskabet for 2007 en konsolideret indtjening på 145,8 millioner euro sammenlignet med 132,2 millioner euro i 2006 – hvilket svarer til et nettooverskud for Corneliani S.p.A. på 4,5 millioner euro. Den konsoliderede indtjening for 2008 forventes at ligge på 156 millioner euro, et fremragende resultat, som bidrager til at føre den italienske familiekoncern frem modmålet om at nå en indtjening på 200 millioner i løbet af de kommende tre år.

Firmaets udviklingsstrategi vil bl.a. være øget fokus på at styrke distributionsnetværket og øge mærkets synlighed ved at åbne nye single-brand-forretninger.

Konkret betyder det at det er planlagt at åbne en lang række nye butikker i årets løb, begyndende med den fornemme butik i New Bond Street i London og en single-brand franchise-butik i New Delhi. De nye butikker vil føje sig til de 29 salgssteder, der allerede findes verden over.

En del af kulturens verden

Kulturen spiller en vigtig rolle for firmaet, hvilket bl.a. ses på en række sponsorater til udøvende kunstnere.

I 2006 viste Corneliani f.eks. sin stærke forbindelse til kulturen ved at deltage i markeringen af 500-året for den store renæssancemaler Andrea Mantegnas død ved en stor udstilling af Mantegnas mesterværker i Palazzo del Te i Mantova. I forbindelse med udstillingen vistes en serie tøj inspireret af kunstnerens værker, f.eks. slips i ren silke og strikvarer i kashmir med mønstre inspireret af malerierne i Camera degli Sposi i
Hertugpaladset i Mantova.

Corneliani har desuden et løbende samarbejde med et af Italiens bedste jazzorkestre Mauro Negri-kvartetten, som bidrog til den eksklusive atmosfære ved præsentationen af Cornelianis kollektion på Pitti Uomo i Firenze og i Milano.

Blandt årets andre højt profilerede sponsorater var udgivelsen af en cd med værker af Ruggero Leoncavallo spillet af den unge kinesiske pianist Lang Lang, akkompagneret af Placido Domingo og dirigeret af Alberto Veronesi. Corneliani støtter også sportens verden, ved at knytte sit navn til bl.a. sejlbåde, veteranbiler og til biler med usædvanlig teknologi og design.

FAKTA
50 års jubilæet bliver markeret med en ny kollektion, Limited Edition. Kollektionen består af en frakke, en habit, et par benklæder og en ekstremt let foret/ikke foret jakke i en eksklusiv blanding af kashmir og silke, som repræsenterer selve essensen af ægte, men diskret luksus.

Limited Edition fremstilles kun i 250 eksemplarer, og de kan bestilles i single-brand-butikkerne og i de mest eksklusive butikker verden over. I Danmark kan Cornelianis eksklusive herremode bl.a. købes hos Illum i København og Kaufmann i Århus.

Se mere på www.corneliani.com

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Scandinavian Wood Wall: Udendørs træpaneler bygget på jysk håndværkskvalitet og erfaring

Blue de Gênes: Fortidens håndværk i fremtidens tøj

Mere bolig for pengene: Thomas Stærk Lillesø og AMOVIDO vil gentænke dansk elementbyggeri

RJ Arkitektur: Bygninger der passer til livet og landskabet

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Gabriel Ash drivhuse

Noble Denmark: Hvor nordisk æstetik møder globalt håndværk

Fra havedrøm til drømmehave

Søg