Møbeldesigner Hans Sandgren Jakobsen har tegnestue i en nedlagt færgeterminal på havnen i Grenaa – og ser trods en global recession en fremtid for møbler af høj kvalitet.
Tekst: Morten Buckhøj
I en ældre bygning på havnen i Grenaa, der engang husede rederiet Stena Line’s færgeterminal med billetsalg og cafeteria, holder den internationalt anerkendte, danske møbeldesigner Hans Sandgren Jakobsen til.
Her i rustikke, men også smukke maritime omgivelser, har han i mere end 20 år designet møbler og brugsgenstande til producenter over hele verden, blandt andre Naver Collection, Morsø, Flexa, Furnipart men også producenter i Kina, Japan, Thailand og Vietnam.
Det er vigtigt for Hans Sandgren Jakobsen at skabe ting, der har høj kvalitet, er langtidsholdbare og derfor også tidløse i designet. For vi skal begynde at vænne os til, at den tid er ved at være slut, hvor man blot køber og smider væk.
– I dag skal vi tænke bæredygtigt og cirkulært. Vi skal vænne os til at købe færre ting, og bedre ting. Ting, der holder længe, eller som kan genbruges. På en måde skal vi skrue tiden tilbage, siger han.
– De unge i dag flytter ind i lejligheder, og fylder dem straks med møbler fra IKEA. Sådan var det jo ikke før i tiden. Dengang sparede man op til at købe gode møbler, og klarede sig med noget brugt indtil da. Det drejer som alt i dag; fra biler til værktøj, teknologi – og møbler. Det er bæredygtigt at holde ting i funktion så længe som muligt. Og for at man kan det, skal kvaliteten være højere og designet mere universelt. Så selvom vi i øjeblikket oplever en global nervøsitet, så tror jeg på en fremtid for møbler af høj kvalitet, der har en lang levetid.



Universelt og rent udtryk
Den 59-årige møbeldesigner er uddannet på Danmarks Design Skole i 1990, og var inden da blevet uddannet møbelsnedker. Han arbejdede i syv år på Nanna Ditzels tegnestue i København, inden han etablerede sin egen tegnestue på Jyllands ’næse’, og har gennem årene formgivet og designet en lang række møbler til producenter både herhjemme og ude i verden.
Som møbeldesigner vedkender han, at han står på skuldrene af de ikoniske mennesker, der i sin tid skabte begrebet Danish Design og gjorde det verdensberømt. Navne som Arne Jacobsen, Hans Wegner, Finn Juhl og Nanna Ditzel, hans gamle chef.
Hvis Hans Sandgren Jakobsen skal beskrive sig selv som designer, og byde ind med en egentlig designfilosofi, siger han: – Jeg vil gerne presse materialet til noget nyt og interessant, og så arbejder jeg på at skrabe alt det unødvendige fra og skabe møbler med et universelt og rent udtryk, siger han.
Det er hans signaturværk, taburetten Gallery, et godt udtryk for. Han designede den i 1998 som et projekt til Kunstforeningen Gammel Strand, mens han stadig var ansat hos Nanna Ditzel, og den elegante skammel er stadig i produktion hos Fredericia Furniture.
– Min idé med Gallery skamlen, var at skabe en slags luksus træstub, man kunne sidde på, på mange forskellige måder og se på kunst til alle fire sider, siger Hans Sandgren Jakobsen.



Foldet i papir
Designet skabte han ved at folde en stol af et stykke papir, og hvis det kunne lade sig gøre, måtte man også kunne gøre det i finér, et materiale Hans allerede på det tidspunkt var fascineret af.
Så sent som i dette efterår har Hans Sandgren Jakobsen videreudviklet en ny skammel, Fold, på baggrund af sin klassiske Gallery, der blev præsenteret ved Snedkernes Efterårsudstilling. Teknikken er den samme, men det er denne gang er lykkedes ham at skabe et taburetdesign i finér uden brug af beslag.
En af hans forcer er hans baggrund som møbelsnedker. Han har sit eget prototypeværksted, hvor han forsøger og eksperimenterer sig frem indtil han har vished at det teknisk kan lade sig gøre at producere designet.


Markante designs
Ud fra den filosofi skaber Hans Sandgren Jakobsen sine møbler. Et godt eksempel er Daisy stolen, der også er skabt i formpresset finér, og som der knytter sig en særlig historie til. Da Hans første gang blev inviteret til at arbejde i Kina i slutningen af 1990’erne for en kinesisk møbelproducent, lærte han virksomhedens produktionschef at kende. Denne produktionsmand startede siden sin egen fabrik, og det er ham, der har produceret Daisy stolen, og som den første kinesiske møbelproducent har vundet den prestigefulde tyske IF Gold Award for netop den stol.
En anden markant stol er Elegance, som er udviklet til Asahi Wood i Japan. Mr. Takeuchi havde på Milano Udstillingen set Gio Ponti’s legendariske letvægtsstol, Superleggera fra 1957, der bare vejer 1,7 kilo, og kom til Hans Sandgren Jakobsen med et oplæg til en stol på to kilo. I mere end to år arbejdede han på stolen, der skulle kunne klare nogle specifikke japanske testkrav, som Superleggera ikke kunne leve op til, og efter adskillige prototyper og tests, lykkedes det at skabe en æstetisk smuk stol baseret på en tre-lags lamineret ramme, med nogle helt nyudviklede samlingsprincipper, der lever op til såvel vægt- og belastningskravene. Elegance stolen er blevet nøgleproduktet i en hel møbelserie, hvor den lave vægt bidrager til bæredygtighedsfilosofien, da der produceres to stole til én stols vægt, og den lave vægt har også betydning ved transport.
Opgaverne er mangeartede, og Hans Sandgren Jakobsen har vundet en lang række designpriser, blandt andet en European Product Design Award og en IF Gold Award, for sin RobeBed-serie, der består af tre varianter af en fuldautomatisk seng-stol kombination designet med henblik på ældre og syge. Designet gør det muligt for mennesker med funktionsnedsættelse at komme lettere ind og ud af sengen uden at have behov for hjælp. Også her spiller bæredygtighed ind i designet, da der frigøres flere ’varme hænder’ i det offentlige, når ældre og svage får mindre behov for hjælp i hverdagen. Hans Sandgren Jakobsen har desuden designet en almindelig seng til pårørende, der ligner sygesengen og gør det muligt at lave et soveværelse, der ser pænt ud selvom den ene seng er en ’sygeseng’.
Lige nu arbejder han på en re-introduktion af en foldbar rumdeler udført i genbrugt pap; en idé som er baseret på et 25 år gammelt design, der efter at have ligget i dvale i en lang årrække igen er blevet interessant.
Læs mere om Hans Sandgren Jakobsen på www.hans-sandgren-jakobsen.com


