Det hurtigtvoksende bådbrand Saxdor kom ikke ind på markedet for at følge flokken, men for at vise en helt ny tilgang til båddesign, som bunder i en stærk passion. En passion, som forhandler af Saxdor Martin Bjerregaard kan spejle sig i.
Tekst: Julie Hægstad Fotos: Boathouse Sletten

Fra kassevogn til succesfuldt bådhus
Da jeg ringer til Martin Bjerregaard, tager han telefonen i motorrummet med fingrene i maskineriet på en båd, som han er i fuld gang med at reparere. Martin har beskæftiget sig med både hele sit liv og har sejlet, siden han kunne kravle. Som udlært bådebygger for 26 år siden har han stort set været selvstændig hele vejen igennem. Det betyder også, at hans virksomhed, Boathouse Sletten, har 25-års jubilæum i år, hvilket er usædvanligt længe i bådbranchen.
“I tidernes morgen kørte jeg rundt i en kassevogn i Danmark og Sydfrankrig og passede på folks både – især de lidt større og mere eksklusive både. Derefter er Boathouse vokset stille og roligt. For nogle år siden købte vi Sletten Bådeværft på Sletten Havn og byggede det om til et showroom”, fortæller Martin.
Forretningen er derfor vokset organisk og tilbyder alt fra service og reparation til opbevaring og salg af nye både. Boathouse Sletten er nu autoriseret forhandler af Mercury, Uttern, Iron Boats og Saxdor. Alle mærker henvender sig til kvalitetsbevidste bådejere, der prioriterer performance, design og høj kvalitet.
Men det vigtigste for Martin er den tid på vandet, som han kan give sine kunder: “Det dyrebareste i vores kunders liv er, set fra min øjne, tid. Det gælder om at få så meget tid på vandet som muligt. Før i tiden var det at være bådejer lig med timers vedligeholdelse. Sådan behøver det ikke at være. Tid er en luksus, som vi får mindre af, og derfor skal båden være klar til at sejle, når solen står højest”.




Blev forelsket i Saxdors innovative idéer
Boathouse Sletten startede med salg af lidt mindre både, men mistede de kunder, der gerne ville have det en tand større, og Martin fik øjnene op for det finske premium-bådmærke Saxdor.
“Jeg havde holdt øje med Saxdor og syntes, at de havde nogle sjove tanker om båddesign. Jeg vidste, at Sakari Mattila, der designer og ejer Saxdor, var en vild type og havde været med til at starte andre store bådmærker op. Saxdor vil kun have forhandlere, der brænder for tankerne bag mærket. Det fik vi allernådigst lov til at blive en del af sidste år”.
Nu er Boathouse Sletten eneforhandlere på Saxdor-både i Danmark, hvilket betyder, at de får de innovative tanker tæt ind på kroppen.
Særligt indblik i motorrummet
Saxdor er det første bådmærke, der er 100 % ejet af Sakari Mattila. Det gør, at han får lov til at udfolde sine tanker uden indvendinger. Han lytter kun til sine forhandlere – og her kommer Martin Bjerregaard ind i billedet igen. For to gange om året afholder Saxdor et dealerevent, hvor alle forhandlere kan komme med input og idéer til Mattilas tanker. Han tager idéerne til sig, tegner dem på ny og kommer allerede dagen efter med nye idéer, som forhandlerne kan se. Dét er forcen bag Saxdor, der giver liv til innovative tanker, hvilket især betyder, at hver eneste kvadratcentimeter på båden får en funktion.
“Han bevæger sig lidt ud over det klassiske båddesign og får helt unikke og verdensklasse design ud af det. Fx kan du på en af de større både klappe siderne helt ned til vandhøjde. Så på en 40 fods båd går du fra en bredde på fire meter til hele seks meter. Det giver en hulens masse plads”, fortæller Martin Bjerregaard.


Både, der udnytter hver eneste kvadratcentimeter
Det er ikke kun med de nedklappede sider, at de innovative tanker får liv. Saxdor bruger også påhængsmotorer på både op til 46 fod, hvilket er helt unikt. På den måde undgår man at have et stort motorrum, der fylder inde i båden, samtidig med at man får bedre performance med den mere teknologisk stærke påhængsmotor.
Et andet eksempel er den lodretstående stævn, der giver mere plads forrest i båden. Det giver også bedre sejlegenskaber, fordi man får en bedre vandlinje at sejle på. Det er netop innovative detaljer som disse, som Martin Bjer- regaard faldt for: “Vores kunder kan godt li’ at have noget, de andre ikke har. Den minder måske meget om andre både, men den kan lige dét ekstra. Saxdor skiller sig ud og kan noget andet”.
Passion er kernen
Man kommer langt med passion, og det er også den, der er kernen hos både Mattila og Martin.
“Min skønne hustru har altid sagt, at jeg er bindegal, fordi jeg arbejder 24/7, men som hun altid siger: “I elsker jo både”. Og dét er filosofien bag det, vi laver. Vi tager ikke fiskekutte- re eller gamle træskonnerter ind, simpelthen fordi passionen ikke er der. Nogle vil måske kalde mig snobbet, men jeg har valgt at blive selvstændig tidligt for selv at bestemme, hvad jeg tager ind og brænder for”.
På det punkt ligner Martin i høj grad den finske Sakari Mattila, der også sætter en ære i at gå sine egne veje. Det er netop passionen, der bærer værket og gør resultatet eminent. En passion, som Martin nu kan fejre med Boathouse Slettens 25-års jubilæum d. 2. august.
Saxdor fortsætter væksten i fremtiden
Jeg spørger Martin, hvordan han ser fremtiden for Saxdor, og han er ikke i tvivl: “Jeg ser Saxdor som et af verdens største bådmærker inden for meget kort tid. Det er i forvejen et af de bådmærker med størst vækst i Europa lige nu. Og det, må man sige, er ret godt gjort på fem år”.
For Saxdor har faktisk kun officielt været på markedet siden 2019. Lige da corona ramte, fik bådbranchen et kæmpe boost, fordi folk fik tid, og renten var lav. Det betød, at mange bådproducenter ikke kunne følge med, og ind kom Saxdor som et nyt stærkt mærke, som forhandlerne hungrede efter. Saxdor har derfor både været dygtige og heldige i forhold til at gå på markedet på det helt rigtige tidspunkt.
Den succes bliver ved, mener Martin, der uddyber: “Alt, hvad de har på tegnebrættet, er innovativt, og de er helt fremme i skoene”.
Få mere information på www.boat-house.dk