Design Eyewear Group er firmaet bag seks meget forskellige brillemærker, der sælges til optikere i hele verden. Hvert brand har sit eget DNA og design, men fælles for dem er, at brillerne er af høj kvalitet, og der er en klar filosofi bag hvert stel.
Tekst: Vibeke C. Larsen Fotos: Design Eyewear Group
I Skandinavien og Nordeuropa er vi mest til klassiske kvalitetsbriller i afdæmpede farver med en moderne twist, men bevæger vi os til Sydeuropa, er der masser af farver og former på brillestellene. Går turen til Nordamerika, Australien eller England er brillebrugerne derimod mere konservative og går efter de helt klassiske modeller og farver.
Design Eyewear Group, der har hovedkvarter i Aarhus, har både briller til den flamboyante franskmand og den klassiske amerikaner. Firmaet har seks forskellige brillemærker i porteføljen, som sælges til uafhængige optikere og indkøbsforeninger i ind- og udland.
Vi vil gerne sikre af de uafhængige optikere verden over har et bredt udvalg af briller af høj kvalitet, så de kan fremstå unikke overfor forbrugerne og differencere sig fra de store kæder, hvor mange briller er fremstillet på licens fra et af de store modehuse”, forklarer CEO for Design Eyewear Group, Lars Flyvholm.
Kvalitet, genkendelighed og den gode pasform
Design Eyewear Group har gennem årene opkøbt og udviklet seks brillebrands i Danmark og Frankrig. I porteføljen findes kendte danske brands Kilsgaard, Inface og Prodesign Denmark samt franske Face A Face, som er et luksuriøst og ekspressivt brand, der leger med farver og faconer og blev skabt i Paris af tre franske designere for 25 år siden.
”Kvalitet, genkendelighed og den gode pasform er en af vores grundsten. Brillen skal simpelthen sidde ordentligt i ansigtet. Face A Face tiltrækker en helt anden målgruppe end klassiske Prodesign, men dyderne er de samme.,” siger Lars Flyvholm.
Prodesign Denmark har eksisteret siden 1973 og blev opkøbt af Design Eyewear Group i 2012. Brillen har et klassisk design med en twist og er skabt efter devisen, at folk med et synshandicap også skal have mulighed for at se godt ud, hvilket gør mærket til en bestseller i hele verden.
”Vi følger ikke moden i nogen af vores brands. Vi har et DNA, som vi holder fast i, og så skal kvaliteten være i orden, om det så er et billigere eller dyrere produkt i vores portefølje,” fastslår Flyvholm.


Hvert brand sin identitet
Design Eyewear Group har ansat designere både i Danmark og Frankrig, hvor mærkerne Face A Face og Woow bliver skabt. Woow har et sjovt, hipt og ungdommeligt look og er skabt af Design Eyewear Group sammen med mærket Nifties, der er lavet til brillebrugere med meget smalle ansigter.
”10 procent af alle voksne brillebrugere har så smalt et ansigt, at de ofte kun kan få børnebriller, fordi der ikke er ret mange brands i verden, der satser på den kundegruppe. Vi brugte vores kompetencer og designere til at lave en kollektion til den gruppe, for det kan ikke være rigtigt, at en moden kvinde må nøjes med en Hallo Kitty-brille,” understreger Lars Flyvholm.
Alle brillemærkerne har sin egen identitet og henvender sig til forskellige målgrupper, så de ikke konkurrerer med hinanden.
”Hvert design er bygget op omkring sin egen historie og design, som dyrkes i hver kollektion. Designerne skaber brillerne fra bunden ud fra et bestemt koncept og ud til de forskellige målgrupper. Vi har brands, der passer til alle, og derfor er det nemt og mere fordelagtigt for optikeren at købe flere brands fra det samme firma,” siger Lars Flyvholm.
Det tager 10-12 måneder at udvikle en ny brillemodel. Hvert brand har sin egen kollektion på 200-600 modeller, og der kommer nye modeller op til fire gange om året.
No bullshit just passion
Sidste medlem af Design Eyewear Groups familie er det aarhusianske brillemærke Kilsgaard, der blev grundlagt af designeren Jacob Kilsgaard tilbage i 2007. Brandet blev opkøbt af Design Eyewear Group 10 år senere, fordi Kilsgaard ønskede at udbrede sit brand udenfor Danmarks grænser efter, at mærket havde fået godt tag i brillekøberne herhjemme.
”Der er nogle evergreens blandt briller, og dem dyrker vi i Kilsgaard. Grundstenen i Kilsgaard er en passion for at få det bedste ud af evergreens og gøre dem moderne uden at skeje for meget ud. Det er klassiske briller i høj kvalitet lavet af gode materialer som titanium, 24 karats guld eller japansk acetat, som giver brillerne en flot dyb farve. Det er no bullshit just passion,” siger Lars Flyvholm.
Design Eyewear Groups mærker sælges i 40 lande, hvor Nordamerika og Europa fylder mest på kortet, men ikke alle brands sælges i alle lande. Flere af mærkerne har også en solbrille-serie, og en solbrille fra Face a Face er netop blevet nomineret til den eftertragtede pris Silmo d’Or for sit design.
”Solbrillerne er designernes legestue. Her må der godt leges lidt mere med farver og former. Kunderne tør lidt mere, når de køber solbriller,” siger Lars Flyvholm.
Se mere på www.designeyeweargroup.com



