I 1925 sendte Le Creuset sin allerførste emaljerede støbejernsgryde ud fra støberiet. Lige siden har virksomheden skabt ikoniske køkkenprodukter i den gode smags tjeneste. Nu fejrer Le Creuset sit 90-års jubilæum med nye støbejernsprodukter og farverigt køkkengrej til det moderne menneske.
Tekst: Rune H. Jensen Foto: Le Creuset
Det er efterhånden en lang og stolt tradition, Le Creuset holder i hævd – samtidig med at der konstant sker nyudvikling hos virksomheden med de franske rødder. Le Creusets ikoniske køkkenprodukter bliver fortsat fremstillet på det samme støberi og efter de samme produktionsmetoder som dengang i 1925. Og bevidstheden om den rige historie, vigtigheden af det gode håndværk og kompromisløs kvalitet ligger fortsat langt fremme hos Le Creuset.
Jubilæum med fire nye støbejernsprodukter
I anledningen af 90-års jubilæet introducerer Le Creuset fire nye støbejernsprodukter – i den originale Le Creuset-farve Volcanic, som er inspireret af de smeltede råmaterialer, der anvendes under fremstillingen. Denne ekstremt varme masse opnår nemlig under processen en farve, der minder om lavaens i et vulkanudbrud, heraf navnet Volcanic. I dag er den karakteristiske orange farve en central del af selve identiteten hos Le Creuset og optræder både i logo, produkter og emballager.
Virksomheden henvender sig især til den bevidste forbruger, der gerne betaler lidt ekstra for råvarer og køkkenudstyr. Og netop Le Creusets støbejernsprodukter er kendte for at være særligt gode til at opnå høje temperaturer, holde på varmen, bevare smagen i maden – og ikke mindst for at bære det særlige Le Creuset-design, som alt i alt har gjort firmaet til et af verdens mest elskede mærker inden for køkkenudstyr. De fire nye jubilæumsprodukter omfatter en bistropande, der er velegnet til ovn til pizzabagning eller som stegepande på komfuret eller grillen til fx store stykker kød og fisk – eller blot som serveringsfad, så maden holder sig varm på bordet. Derudover er der en saucier, en buffetgryde til kogning, bagning og stegning, og endelig roasters i to størrelser på hhv. 4.9 l og 6.6 l til fx steg, fadkoteletter og lasagne.



Kvalitet og kulør i køkkenet
Le Creuset er fortsat kvalitetsprodukter, der både værner om traditionen og skaber nyt til en moderne tid. Så det er nærliggende at spørge, hvordan Le Creuset har kunnet holde varmen på toppen i nu 90 år og fortsat finder vej ind i nutidens køkken:
– Grundlæggende bragte Le Creuset fra starten noget farve og kulør ind i køkkenerne til det moderne menneske, hvor det meste tidligere var præget af sort. Og så var kvaliteten fra begyndelsen uovertruffen, fortæller Michael Munk, administrerende direktør for Le Creuset Scandinavia, og fortsætter:
– På en messe mødte jeg fx for nylig en ældre mand på 70-75 år, der fortalte mig, at han købte en Le Creuset-gryde for 40 år siden, som han har brugt ugentligt lige siden – og som stadig ser ud og fungerer som helt ny. Det bliver man stolt over, at produkterne faktisk kan bruges i en uendelighed, hvis man ellers passer rigtigt på dem. I forbindelse med 90-års jubilæet lancerer Le Creuset desuden et jubilæumssite – www.lecreuset1925.dk –, hvor man kan vinde en eksklusiv jubilæumsgryde. Det er en reproduktion af den allerførste gryde, der blev fremstillet på støberiet i 1925. Websitet omfatter desuden autentiske, franske opskrifter, historie og mulighed for dialog med fans fra hele verden. På verdensplan fremstilles der kun 1925 eksemplarer af den særlige jubilæumsgryde med henvisning til begyndelsesåret – og hver gryde har den klassiske orange Volcanic-farve samt et unikt serienummer. I Danmark vil der være 15 eksemplarer tilgængelige, som udelukkende kan erhverves via konkurrencedeltagelse blandt andet på det nye site.
Le Creuset tager teten
Le Creuset er især kendt for sit brede udvalg af emaljefarver, der karakteriserer produkterne. I dag er sortimentet udvidet betragteligt og omfatter stentøj, gryder og pander i rustfri stål og aluminium foruden bageforme, kedler, vinudstyr, kværne og køkkenredskaber. Kort sagt køkkenudstyr i talrige kategorier på tværs af designs, materialer og farver. Om udviklingen inden for det sidstnævnte, farverne, fortæller Michael Munk:
– De sidste 20-25 år er der kommet flere farver ind i køkkenet. Dér har vi taget teten, Le Creuset har i dag ca. 100 farver på paletten, og hvert år lancerer vi 1-2 nye trendfarver.
– Udviklingen over de seneste seks til otte år bærer også præg af, at folk mixer farverne i køkkenet mere. Efter finanskrisen skifter man måske ikke så hurtigt de typisk hvide køkkener helt ud. I stedet vælger man at personliggøre sit køkkenudstyr med farver, der skiller sig ud, så man fx har Le Creuset-produkter i tre forskellige nuancer af blå. Det gør vi faktisk også selv derhjemme privat. Det er en måde at forkæle sig selv på med ordentligt køkkengrej af høj og langtidsholdbar kvalitet.
90 år er der gået for Le Creuset i den gode smags tjeneste. En stolt og passioneret fransk pionérarv for en virksomhed, der fortsat værger om historien, håndværket og kompromisløs kvalitet, fordi det altid er forudsætningen for gode, kulinariske oplevelser i køkkenet overalt i verden.


Om Le Creuset
Le Creuset blev skabt af de to pionérer, støbejernsspecialisten Armand Desaegher og lakeringsspecialisten Octave Aubecq.
I 1925 etablerede de støberiet i Fresnoy-le-Grand i Nordfrankrig, hvor virksomheden fortsat fremstiller sine ikoniske støbejernsprodukter efter de originale produktionsmetoder.
Hver dag fremstiller Le Creuset over 10.000 støbejernsprodukter i Fresnoy-le-Grand.
Den klassiske orange Volcanic-farve er inspireret af den flammende farve på det flydende jern, som er blevet brugt til at støbe hver eneste gryde med – og som var den første farve, Le Creuset fremstillede i 1925.
Le Creuset er i dag et af verdens mest afholdte mærker inden for køkkenudstyr og har fremstillet over 300 mio. produkter til mere end 60 lande verden over.
Se mere på www.lecreuset.dk & Jubilæumssite: www.lecreuset1925.dk