Den tidligere elitesoldat Anders Lorentzen ønsker med sit tøjbrand LOOW at tage et opgør med modebranchens overforbrug, ved at producere holdbart og tidløst tøj i eksklusiv merinould fra New Zealand.
Tekst: Morten Buckhøj Fotos: LOOW
I syv år var Anders Lorentzen elitesoldat i Jægerkorpset. Det blev begyndelsen på et spændende erhvervseventyr, der måske først lige for alvor er startet.
Tiden i Jægerkorpset var på mange måder lærerig, og noget af det Anders Lorentzen erfarede var, at det funktionstøj han havde på som soldat, og som skulle fungere i skiftende miljøerog sku lle kunne klare al slags vejr; være både varmende og kølende, hurtigtørrende og svedtransporterende, kunne han ikke få som civil.
– Hvis man ønskede tøj med de samme funktionelle egenskaber, måtte man enten ty til decideret outdoor- og sportstøj, ller også måtte man gå i militær beklædning. Det førte til at jeg i 2015 startede LOOW, hvor vi producerer tøj i merinould, der netop har alle de nævnte egenskaber, fortæller iværksætteren, som med sin virksomhed skiller sig markant ud i modebranchen.
– LOOWs filosofi er også et opgør mod modebranchen, som i mine øjne desværre er med til at skabe et overforbrug og en række falske behov hos kunderne. Det er ikke unormalt, at en modevirksomhed har 12 forskellige kollektioner, og skifter dem ud to gange om året med en sommer- og en vinterkollektion. Branchen er præget af et stort kommercielt fokus, hvor det ofte handler om at producere så billigt som muligt, og det går oftest ud over kvaliteten. Jeg ønsker at gøre tingene anderledes, siger Anders Lorentzen.
Kompromisløs kvalitet og tidløst design
LOOW har ikke en masse skiftende kollektioner. T-shirtsene bliver produceret i tre forskellige ’kvaliteter’, og det er grundlæggende de samme designs, der går igen. Derfor kan man altid få ’den t-shirt man er så glad for’ igen, når den gamle er slidt op. Og det tager i øvrigt noget tid, for LOOWs t-shirts har en lang levetid, og kan vaskes adskillige gange uden at miste form og tabe farve.
– Vi har en meget stor målgruppe af kunder, der bare gerne vil have noget der er behageligt at have på og som fungerer. Det handler om hvad man har det godt i, og ikke så meget om et specifikt moderigtigt design. Det er kvaliteten i metervaren, der er i fokus, og derfor er det grundlæggende det tidløse design og levetiden, der er i højsædet, siger Anders Lorentzen. Det er også primært gennem dette fokus, at LOOW ønsker at bidrage til en mere bæredygtig mode.
– Tøjproduktion er noget af det, der belaster det globale klima allermest, og det kan lidt groft sagt være lige meget med økologi i tøjproduktion, hvis man ikke vil eller kan gå med tøjet i lang tid. Ved at producere tøj, som bliver brugt i lang tid og som ikke er trendbaseret, ønsker vi at gøre op med overproduktion og overforbrug, og give vores tøj en længere levetid. Vi mener det bidrager til en mere holistisk tilgang til bæredygtighed. Samtidig kigger vi selvfølgelig også fremad og overvejer, hvad vi yderligere kan gøre for at konkurrere på mere bæredygtige vilkår.



Fra DTU til modebranchen
Anders Lorentzen har altid haft en drøm om at blive selvstændig, men han skulle en lille omvej inden han blev det. Han er født og opvokset i Fredericia, og havde som ung altid haft en idé om at han skulle være ingeniør. Derfor flyttede han fra Jylland til København, og begyndte at studere til elektroingeniør på DTU, Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby. Det var først under studiet, at Anders Lorentzen begyndte at tænke, at han måske alligevel ikke skulle være ingeniør.
– Efter min uddannelse søgte jeg ind i Jægerkorpset og varder i syv år. Da jeg stoppede var jeg klar med min forretningsidé, siger han.
Uld er det eneste der duer
Der er helt særlig årsag til, at LOOW – den opmærksomme læser har naturligvis spottet, at navnet kommer af wool (uld)stavet bagfra – udelukkende producerer i uld. Uld har som det eneste materiale de egenskaber, som Anders Lorentzen søger. Det er varmende, når det er koldt, og køler når det er varmt. Samtidig tørrer det hurtigt og er svedtransporterende. Når han kun benytter merinould fra New Zealandske får skyldes det, at merinoulden har så fine og tynde fibre, at den ikke kradser. Ulden forarbejdes derefter til garn i Italien, og endelig designes og laves alle tekstiler i Ikast. Det er langt fra den billigste løsning, men han ønsker ikke at gå på kompromis med kvaliteten.
– Når vi taler om forskellige ’kvaliteter’ i vores linjer, så handler det mere om forskellige ’egenskaber’, for kvaliteten er den samme. Det handler om hvilken type tekstil, man foretrækker. Går man altid og småfryser lidt, skal man vælge den tykke kvalitet, mens man omvendt skal vælge den tynde, hvis man altid har det lidt varmt, siger Anders Lorentzen. – Så har vi også en kvalitet, der ligger midt imellem de to, og som er endnu finere, siger han.
LOOW sælger tøj til både herrer og damer, og kollektionen omfatter produkter som f.eks. kort- og langærmede t-shirts, rullekrave, zip-neck, kjoler og undertøj. Produkterne sælges kun gennem LOOWs egen webshop, og det skyldes ifølgeAnders Lorentzen et ønske om at holde priserne nede.
– Ved at fravælge detailleddet kan vi sælge vores tøj 50 procent billigere, og vi kan samtidig være en global virksomhed. Vores kunder kommer igen og igen, og er gode til at sprede budskabet, så word of mouth sammen med online-markedsføring har skabt opmærksomhed omkring LOOW-brandet, siger han.
Ikke desto mindre har Anders Lorentzen planer om at LOOW skal vokse sig større, og det har han ikke selv de økonomiske muskler til.
– Vi står et sted, hvor vi skal søge nye investorer i virksomheden, hvis vi skal tage det næste skridt og blive større. Indtil nu har jeg 100 procent finansieret alt selv, men det er kostbart at købe den bedste uld, så hvis LOOW skal vokse og udvide sortimentet, skal jeg nok have flere investorer ind over, siger Anders Lorentzen.
LOOW
Tøj til mænd og kvinder udført i den fineste merinould.
Kan kun købes på www.loow.com. Gratis levering ved ordrer på over 750 kr.
LOOW har en usædvanligt høj score på 4,9/5 blandt 1.300 anmeldelser på Trustpilot.
Se mere på www.loow.com