45-årige Jan Bjarnhoff er en lysets mester. Autodidakt lysarkitekt med et udviklet øje for at fange selv den mindste detalje i detaljen og en næsten ekstrem forkærlighed for den gode smag.
Tekst: Morten Buckhøj Foto: Bjarnhoff
Da Danmarks berømte ’lysmager’, arkitekten og samfundsrevseren Poul ’PH’ Henningsen, i sin tid skabte sin berømte PHlampe med deres klassiske tre skærme, der reflekterer lyset, var årsagen, at han mente, at datidens moderne elektriske pærer gav et ’umuligt lys’. Med han design blev lyset smukt. I den lille by Sdr. Stenderup uden for Kolding skinner lyset også smukkere, varmere og bedre end de fleste andre steder. Her bor og arbejder en anden berømt lysmager, lysarkitekten Jan Bjarnhoff.
Fra hans højtliggende ejendom, der både tæller bolig for ham, hans kunstnerhustru og parrets to børn, samt domicil for hans blomstrende virksomhed Bjarnhoff A/S, breder sig et fascinerende lys. Næsten som et kunstværk.
Det er Jan Bjarnhoffs metier; at designe og skabe unikke lysoplevelser. I virksomheder såvel som i private hjem. I eksisterende bygninger, såvel som i nybyggeri. Det sidste gør firmaet mest i. I tæt samarbejde med arkitekt og bygherre. Og med den klare ambition, at skabe løsninger frem for kompromiser.


Fra tøj til lys
I begyndelsen var der intet, der pegede i retning af at Jan Bjarnhoff skulle blive lysarkitekt. Men hans trang til at gå helt ned i de mindste detaljer omkring de ting han arbejder med, er medfødt, siger han. Det er en direkte følge af, at Jan Bjarnhoffs far arbejdede som selvstændig ingeniør og leverede komplicerede trykkebukke automater til industrien. Hans fars løn var ganske enkelt dybt afhængig af detaljen. Så allerede fra barnsben lærte Jan, aldrig at gå på kompromis med detaljen. Og det har han efterlevet lige siden. Og han har udvidet det til heller aldrig at gå på kompromis med eksklusiviteten.
Familien Bjarnhoff flyttede til Kolding fra København i 1980, dengang Jan var lige på kanten af teenagealderen. Det nye miljø var anderledes end hvad den fodboldglade knægt var vant til, men selvom han måske i andres øjne var københavnerdrengen, så satte han sig ud over det, og udviklede en fordomsfri tilgang til tilværelsen, som er ham til gavn den dag i dag.
Som 16-årig kom han i lære i byens bedste herretøjsforretning. Allerede dengang var hans sans for kvalitet og det eksklusive ganske veludviklet, og efter læretiden fortsatte han sin karriere som sælger indenfor elegant herremode, og var en overgang også medejer af en eksklusiv tøjforretning i Kolding. Da det viste sig ikke at kunne løbe rundt, arbejde han nogle år som agent for eksklusive tøjmærker som Henry Lloyd og Fred Perry, men i 1998 forlod han tøjbranchen for altid, irriteret over, at kunderne ikke forstod at værdsætte ordentlig kvalitet.
”Jeg ærgrede mig gul og blå over, at danskerne ikke var klar til at se, hvor ufatteligt lækker en bluse kunne være; at det ikke handler om kvantitet, men om kvalitet,” sagde han sidste år i et interview i Børsen.
I stedet for tøjbranchen, gik Jan Bjarnhoff ind i designbranchen. Hans gode smag gjorde det muligt for ham, at sælge sig selv som indretningsarkitekt, og da han i den forbindelse faldt over det eksklusive italienske lampefirma Viabizzuno, så han bogstaveligt talt lyset. Med ét vidste han, at lyset skulle være hans levevej. Heldigvis var hans kone, Annette Bjarnhoff, som han har kendt siden han var 19 år gammel, med på ideen.
”Vi er det perfekte match. Annette er lige så meget detaljerytter, som jeg er, og vi blev enige om, at sigte efter det, vi ønskede allermest. Hun er kunstner og havde brug for rum til det. Jeg kunne leve af det, jeg alligevel gik og rådgav om. Det var vidunderligt, at komme dertil, hvor vi var ærlige og sprang ud i det,” sagde Jan Bjarnhoff til Børsen.
Eksklusivt lysdesign
Bjarnhoff A/S blev grundlagt i 1999. Firmaet startede som B&B Interiør, men fik sit nuværende navn i 2007. På det tidspunkt, var Jan Bjarnhoff ikke længere eneste ansatte i firmaet, som ekspanderede i et hastigt tempo. Bjarnhoffs kompromisløshed, og Jan Bjarnhoffs personlige sans for selv de mindste detaljer, bragte ham i kontakt med arkitekter og bygherrer over hele Skandinavien, som han gennem årene har udført opgaver for.
Bjarnhoff inddeler selv arbejdsprocessen omkring lysdesign og belysningsplan i fem faser, og man går grundigt til værks. I den første fase, projektopstarten, analyser man hele projektet, og søger blandt andet viden om arkitekturen og materialevalget, derefter går man videre til fase 2, hvor man udarbejder en belysningsplan, hvor der blandt andet indgår forslag til valg af armaturer. Det hele præsenteres i en eksklusiv mappe, der følger projektet i de efterfølgende faser, hvor både bygherre og arkitekt hele tiden inddrages, og de sidste revisioner foretages, hvorefter de målsatte tegninger udarbejdes, detaljer finpudses og armaturer bestilles hos Bjarnhoffs leverandører. En af leverandørerne er den dag i dag stadig italienske Viabizzuno. Bjarnhoff følger hele projektet til dørs op gennem byggeprocessen indtil den sidste finjustering af lyset i det færdige projekt.
Det er ikke ualmindeligt, at man undervejs i processen skaber nye, innovative belysningsløsninger og dette involverer blandt andet nye designs og udvikling af helt nye, unikke armaturer eller modifikationer af eksisterende designs.
Denne fase udføres i den specielle afdeling af firmaet, som Bjarnhoff kalder 1A. Det er her Jan Bjarnhoff og hans betroede medarbejdere på bedste El Bulli manér (engang verdens bedste og mest innovative restaurant, red.) sætter sig sammen i deres ’kitchen’, og tænker frit, kreerer, piller, går i dybden, tester, føler og oplever. Jan Bjarnhoff siger selv, at ’ting skal tale til mig’, og det gør det blandt andet, når han står i rummet eller sidder med sine medarbejdere i ’The kitchen’ og føder nye ideer og fremstiller mock-ups i alverdens materialer.




Nye veje
Enhver kan hænge en lampe op og tænde for kontakten, så for at skabe det unikke, har Jan Bjarnhoff specialiseret sig i skræddersyede belysningsprojekter, hvor den arkitektonisk bevidste tilgang til ethvert projekt er baseret på samspillet mellem lys, form og stoflighed. ”Lysets evne til at understrege og forstærke arkitekturen er i højsædet, når lysdesignet udvikles,” siger Jan Bjarnhoff.
En af de lyskilder, Bjarnhoff A/S arbejder meget i er LED. Det er uden tvivl fremtiden indenfor belysning, mener Bjarnhoff, men understreger samtidig, at LED ikke fungerer lige godt alle steder og i alle sammenhænge. Derfor er traditionelle lyskilder, som for eksempel halogen, fortsat meget efterspurgt og meget benyttet i det innovative og eksklusive lysdesign.
Men siden starten har Bjarnhoff A/S udviklet sig til også at samarbejde med producenter af andet end lysgivere.
”Det er en naturlig del af vores hverdag at have fingeren på pulsen, når det drejer sig om kvaliteter, overflader, strukturer og arkitektoniske byggematerialer. I vores stræben efter at finde den optimale løsning, bliver vi ofte involveret i et projekts helhedsudtryk,” siger Jan Bjarnhoff. ”Vores interesse og evige søgen har resulteret i et samarbejde med nøje udvalgte leverandører, som vi betegner som værende markedsførende inden for hver deres felt. Det gælder blandt andet de meget eksklusive døre fra Rimadesio og L’Invisibile, fliser fra Brix, kontakter fra Basalte, skulpturelle silkelamper fra Aqua Creation og flere andre. Det betyder, at vi ofte involveres yderligere i projekterne og spørges til råds af såvel arkitekter som bygherrer,” siger Jan Bjarnhoff.
Se mere på www.bjarnhoff.com