Det er ikke alle og enhver, der finder frem til den lille niche virksomhed, men dem, der gør, får noget helt unikt med hjem. Specialet er import og salg af håndlavede italienske terracotta krukker og på lageret i Hørning tages imod havepassionerede mennesker fra hele landet, der kommer for at købe luksuskrukker til deres uderum.
Tekst: Jesper S. Kjær. Foto: Lone Biehl
Lone Biehl, der står bag terracottakrukker.dk, har nogle timer om ugen skiftet jobbet som bygherrerådgiver i rådgivningsvirksomheden etRUM ud med noget, hun også er dybt passioneret omkring; haverummet. For fem år siden startede hun sammen med en lille gruppe af havepassionerede mennesker online havemagasinet HAVEFOLKET.com. Få år efter kom importen af de håndlavede italienske krukker oveni. Efter en grundig søgning i det danske marked efter smukke krukker til familiens private have blev det nemlig konkluderet, at det var nødvendigt at hente krukkerne direkte hjem fra Italien for at få den ønskede materialitet til de rigtige priser.
Fatto A Mano
På en rejse til landet blev salgssted efter salgssted gennemsøgt, og konklusionen var gang på gang, at de smukkeste produkter i det ønskede prisleje kom fra netop én og samme virksomhed ved Siena. Alle produkterne fra dette værksted er ”Fatto A Mano”: håndlavede. Det toscanske værksted tager afsæt i teknikker, der er nedarvet fra generation til generation siden sin oprindelse i 1800-tallet.
Virksomheden har skiftet navn undervejs, men historien kan følges hele vejen tilbage, og ejeren, Moreno, har én gang for alle valgt at holde fast i de håndlavede produkter på trods af, at rigtig mange af kollegerne i branchen for længst har skiftet til maskinproduktion for at kunne producere hurtigere og billigere, men det koster desværre også på både materialitet og holdbarhed.


Den rigtige kvalitet
Engagementet hos Moreno ligger til gengæld i, at produkterne skal have netop den kvalitet, som han brænder for. Et håndlavet produkt, hvor hvert eneste produkt er unikt, og hvor det gennemarbejdede ler gør, at holdbarheden er optimal. På begge punkter afviger produkterne væsentligt fra de maskinproducerede krukker, som man ellers typisk kan købe i Norden, og det var netop denne kvalitet, som Lone ledte efter.
Hver krukke har sit eget liv – ikke to produkter er 100% ens. ”I vores nordiske haver har vi året rundt stor glæde af krukkernes smukke former og varme brændte farve. Ikke mindst i de kolde måneder, hvor alt andet i haven godt kan synes lidt trist og gråt, har krukkerne stor værdi for haverummet. Men hvis krukkerne gang på gang går til pga. vintervejret, så mister man lysten til at købe naturprodukter. Derfor er det vigtigt at få den rigtige kvalitet”.
Design til nordiske uderum
Over flere besøg på værkstedet i bakkerne omkring den lille by Trequanda har Lone sammen med Moreno udvalgt en serie af krukker som designmæssigt passer godt til de danske haverum. De danske kunder køber primært krukkerne til indretning af deres livsnyderrum – til terrassen, taghaven, altanen eller til orangeriet og dette har Lone selvfølgelig in mente, når der vælges modeller. Krukkerne skal have en god størrelse og de skal passe smukt ind i omgivelserne, så de er i harmoni med den danske hus- og havestil.
Prisbevidste ambitioner
Første år blev der hentet paller hjem på forudbestillinger med en lille ekstra pulje til løssalg. Nu hentes der flere gange om året krukker hjem som opbevares på lageret udenfor Aarhus, hvor de faste omkostninger kan holdes på et minimum, og derved kan holdes der fast i et prisleje, som ligger tæt op ad værkstedets egne priser i Italien, hvilket er afgørende for Lone Biehl. ”Og sådan skal det blive ved med at være”, beretter Lone, ”Ambitionen med importen er netop, at produkterne skal have så fornuftige priser, at det er overkommeligt at købe de smukke krukker”.



Frost inden udfordring
De håndlavede produkter kan ifølge producenten holde en menneskealder, hvis man passer godt på dem. ”Ikke at de skal sættes ind om vinteren, men de skal blandt andet have et godt dræn i bunden af krukken og man skal passe godt på dem, når de flyttes rundt. Terracotta er 100% naturmateriale, og det tåler ikke bump og slag, men frost er ikke nogen udfordring, hvis man gør tingene rigtigt”, fortæller Lone. Hvordan man passer bedst på produkterne eller hvilke planter, der er smukke i krukkerne, er nogle af de ting, som Lone ofte vender med de haveengagerede kunder, der besøger lageret.
Hent-selv
De fleste kunder er på en eller anden måde forbi lageret, hvilket er endnu en af filosofierne bag at holde priserne nede. Her bliver ikke brugt tid på pakning eller håndtering af fragt. Krukkerne skal hentes fra lageret direkte og så er der også tid til en kop kaffe og en havesnak. ”Enkelte gange har vi selvfølgelig en kunde, der har en stor bestilling og gerne vil have krukkerne fragtet til f.eks. Nordsjælland eller Sydfyn. Så pakker vi krukkerne på paller og melder klar til afhentning, mens kunden selv arrangerer fragten”. ”Andre gange betaler en lokal kunde for, at vi lige hopper i bilen og leverer krukkerne. Det er ofte den mere travle del af kundekredsen”, siger Lone med et smil.
Krukkerne kan ses på internettet, hvor Lone både lægger inspirationsfotos ud, og hvor man kan se produktbilleder, priser og specifikationer af alle krukkerne. Men man kan ikke bare bestille med et klik. Det sker alene ved direkte kontakt via mail, og ofte er der en korrespondance med ind over, så kunden får en god løsning. Besøg på lageret aftales med hver enkelt kunde. Udvalgte søndage henover året er der desuden åbent lager, hvor alle kan komme forbi og kigge. Dette meldes ud på hjemmeside og instagram.
Yderligere info
Bestilling af krukker eller tidspunkt for besøg på lageret aftales via mail til terracottakrukker@gmail.com. Find flere oplysninger på www.terracottakrukker.dk eller på instagramprofilen: @terracottakrukker