Stille perfektion med skandinavisk outdoor

1. juli 2017

Skargaarden designer udendørsmøbler skabt til at nyde de dyrebare øjeblikke udenfor i det barske, nordiske klima. Omhu, originalitet og enkelhed er kodeordene for de svenske møbeldesignere.

Tekst: Rune H. Jensen Foto: Johan Carlson · Gefle Fotostudio · Andreas Kock

Dagens sommervejrudsigt for Gävle siger ”pletvist overskyet”. Og det er ikke helt misvisende eller atypisk. For folkene bag Skargaarden fra den svenske by mod nord omgivet af rå natur kender om nogen værdien af de få lyse og varme timer på breddegrader, hvor solen ikke så ofte lægger vejen forbi. Naturen, klimaet og lyset forøger bevidstheden om værdien af de få gyldne timer, og Skargaarden skaber erklæret udendørsmøbler netop som en hyldest til de dyrebare øjeblikke. Der er således stærk sammenhæng mellem naturen, møblet og designet. Det kunne ikke være anderledes. Når hvert sekund tæller, kan man ikke gå på kompromis med kvaliteten – eller som Skargaarden udtrykker det:

– Vi skaber solide og robuste udendørsmøbler, der kan modstå alt, hvad naturen måtte smide mod dem. Hvis de er gode nok til forholdene her, så er de gode nok alle steder i verden.

Less becoming even more

Bag Skargaarden står en række møbeldesignere, arkitekter og indretningsarkitekter, der har en stærk kærlighed til den skandinaviske designtradition til fælles. Inspirationen kommer nok fra alt fra tidlig amerikansk shaker-stil til Bauhaus, men grundtanken er altid minimalistisk og nordisk præget. ”Less is more”, ganske enkelt. Et møbel skal være umiddelbart forståeligt og ikke behøve intellektuel oversættelse. Man skal blive ramt af det. Og detaljerne og det gode håndværk afslører sig først, når man kommer helt tæt på møblet og dets opfindsomme løsninger, der løfter det enkle til det sublime. Det er ”simply less becoming even more” og ”the closer you get, the more less becomes”:

– Et Skargaarden-møbel skal helst være således: Når du ser det første gang – kort eller på afstand – bør det se enkelt eller endda minimalistisk ud. Jo nærmere du kommer, og jo mere tid du bruger på det, desto mere opdager du, hvor udviklet det er, hvor detaljeret det er. At der er nytænkning og opfindsomhed i spil. Spisestuestolene Oxnö og Djurö er fantastiske eksempler på dét, synes jeg. Detaljerne er forrygende, siger Skargaardens Fredric Thunholm.

Langsomt design, der holder

Skargaarden kommer formentlig ikke foreløbig på tidens populære lister over de hurtigst voksende virksomheder, der genererer flest clicks på Facebook. Fordi de laver fysiske ting, der tager tid og grundighed at producere. Det er nærmest en æressag, og Skargaarden holder med egne ord mere af omtanke end impulsivitet. Fordi det giver kvalitet og holdbarhed. Lad os gøre det konkret. Møblerne designet af Nils-Ole Zib for Skargaarden er oplagte eksempler på firmaets værdier. Den såkaldte Nozib Sunlounger er en solstol, et smukt buet og minimalistisk designet loungemøbel i 88 omhyggeligt monterede teaktræselementer, med nakkepude i vandtæt kunstigt læder og udstyret til at kunne modstå regn og andre af naturens overraskelser. Nils-Ole Zib har lagt sjæl og identitet i stolen, der således bærer hans egne initialer, og Nozib Sunlounger har for længst bevist sin designmæssige råstyrke og holdbarhed. Filosofien bag er på én og samme tid enkel, ortodoks og i tråd med Skargaardens linje:

– Godt design er ikke et resultat af tilføjelser til noget, der ikke kan tilføjes yderligere. Spændingen kommer først, når alt unødvendigt er skrællet væk, og intet andet kan fjernes, siger Nils-Ole Zib.

Alligevel viste det sig, at klassikeren fra 1986 kunne reduceres endnu mere. Ikke for at forbedre originalen, men for at videreudvikle den. Derfor kan Skargaarden i dag præsentere efterfølgeren, Nozib Cut, med en mere konventionel siddepositionslængde og fire ben – kort sagt en loungestol skabt ud af et designikon. Reduceret – og så endnu mere reduceret.

Den stille perfektion

Skargaarden har et efterhånden omfattende katalog af møbelserier, men lad os på falderebet fremhæve blot endnu et stilikon fra Skargaarden – den såkaldte Häringe-serie designet af Carl Jägnefelt og Joacim Wahlström. Den har fået sit navn efter Häringe Slot uden for Stockholm, som blev købt i 1929 af Torsten Kreuger, en mand uden større historisk bevidsthed, men derimod med en stor interesse for moderne trends og bekvemmeligheder. Det betød, at slottet snart blev et jet set haute for berømtheder som Greta Garbo og Josephine Baker med en vis smag for dekadence. Inspirationen til den rigt udbyggede Häringe-serie baserer sig på disse principper – kombinationen af solide traditioner og præcise, afbalancerede linjer plus et strejf af dekadence. En legende og afslappet måde at forholde sig til moderne luksus på. Greta Garbo iklædt mørke solbriller kunne være en gæst omkring spisebordet Häringe! Det er ikke ekstravagance, men stille perfektion ske øjeblik mellem lys og mørke. Vi lader Häringe-fan Fredric Thunholm fra Skargaarden indramme serien med præcise, afrundende ord:

– Personligt er jeg vild med serien. Det er én af vores allerførste serier, og den bliver bare ved med at vokse. Den besidder alt det, der kan gøre den til en fremtidig møbelklassiker. Det er den mest luksuriøse af vores produkter, og der er investeret et hav af tid i hver eneste stol og møbel. Forbløffende håndværk og lige så forbløffende godt design.

Se mere på www.skargaarden.com

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Gabriel Ash drivhuse

Noble Denmark: Hvor nordisk æstetik møder globalt håndværk

Fra havedrøm til drømmehave

Bygget til at holde – et kig ind hos Anders Heede Arkitekter

Havets Aston Martin: Cormate-både kombinerer kvalitet og luksus

Arkitektur med hjertet i hånden

Søg