Tekst: Thomas Dickson · Foto: Thomas Grøndahl / Ditte Isager / Lars Gundersen
Det siges, at al kunst og håndværk kræver mindst 10.000 timers arbejde, før man til fulde behersker sin metier. Så meget øvelse skal der til, for at blive en mester indenfor sit fag, hvad enten man vil være soloviolinist eller møbelsnedker. Hvis det passer, så må guldsmed Lina Christensen i hvert fald være dobbelt mester. I over 30 år har hun siddet ved det klassiske guldsmedebord og metodisk arbejdet på at raffinere sine smykker til perfektion. Den tålmodighed har bragt hendes unikke kæder og helt særlige fingerringe rundt omkring i verden, fra det første Galerie Tactus i Ny Østergade til kunstmesser i New York, Chicago og Paris.
Lina blev udlært hos Ole Lynggaard i 1985 før hun fik et studieophold på den berømte designskole Parsons i New York, og arbejdede derefter et par år hos Georg Jensen. I 1991 startede hun sit første Galerie Tactus i en af tidens cooleste butikker på hjørnet af Ny Østergade og Grønnegade. Den var designet og indrettet af Hans Dissing, den ene af partnerne fra Dissing og Weitling, Arne Jacobsen gamle tegnestue. Det blev til et af de allerførste smykkegallerier i Danmark med et virkeligt internationalt udsyn. Ud over Linas egne smykker, forhandlede hun herfra de bedste danske ædelmetalfolk, foruden at hun på skift udstillede en håndfuld af de bedste og mest toneangivende internationale hotshots. Det var folk som den tyske professor Hermann Jünger, den belgiske sølvsmed David Huycke, den italienske guldsmed Giovanni Corvaje og flere andre.




Det nye galleri
Galleriet flyttede et par gange over de næste godt 15 år til forskellige lokaliteter i Københavns Indre By, og hele tiden havde Lina Christensen blikket fast rettet mod at vise det bedste frem for de besøgende i hendes butikker. I 2007 trak hun sig tilbage til værkstedet og et semi-privat showroom på Østerbro, for dels at arbejde koncentreret med sine kollektioner, dels at frembringe unikasmykker for en kreds af hendes trofaste kunder. I den periode solgtes hendes smykker fra andre forhandlere i ind- og udland, men her i efteråret 2014 har hun genåbnet Galerie Tactus i Strædet, tæt ved Amagertorv. Lina fortæller selv om baggrunden for dette skridt:
”Jeg har de seneste år haft god mulighed til at fordybe mig i mit design samt organisere den håndværksmæssige produktion af kollektionen. Nu er tiden kommet til at præsentere smykkerne for verden. Derfor vælger jeg at etablere et fysisk rum, med en atmosfære og stemning der formidler produkterne, materialerne og værdierne bag, bedst muligt.” Hun fortsætter:
”Det er også vigtigt at der nu findes et hus hvor jeg kan møde kunderne. Det er vigtigt, da jeg også fremstiller unikasmykker på bestilling, og samtidig er her et forum hvor den samlede kollektion findes. Mulighederne for at sætte mine smykker sammen er utallige og hver kunde skal have lov at prøve sig frem.” Men det nye Galerie Tactus skal ikke kun bruges som salgssted for Linas kollektioner og unika, men som hun selv siger:
”Det er selvfølgelig et sted hvor de nyeste ideer skal landes og afprøves, men det er også her at tanker om design, håndværk og skabelsesprincippet skal deles med andre på mine tactus@dusk-aftener. Det er en slags saloner for mine kunder og andre interesserede, hvor vi som regel har inviteret en aktuel designer, der fortæller om sit arbejde, eller et andet spændende menneske som kan give os indblik i nye tendenser og visioner.”
Ultra tyndt
Lina Christensen koncentrerer i dag sin designproduktion omkring den kollektion der hedder Very Thin. Her danner hendes velkendte tynde kæder i enten guld eller sølv grundstammen i produktlinjen. Disse kæder er udviklet over en del år og består af smedede led af ret forskellig størrelse, men med et karakteristisk trekantet look. Som alt andet hos Lina er der tale om håndarbejde hele vejen igennem. Disse kæder kommer i forskellige længder og der findes også armbånd i serien. Kollektionen er udviklet sådan at de enkelte kæder kan bruges alene eller kobles sammen til længere kæder. Der kan suppleres med nye elementer efterhånden, for eksempel nogle af Linas mange vedhæng, der kan tilføjes efter lyst og pengepung.
Udgangspunktet for kollektionen Very Thin var i høj grad ønsket om at bryde med de velkendte guldsmykkers klassiske, og næsten klicheagtige design. Som Lina Christensen selv formulerer det:
”Jeg sagde til mig selv, at man må da kunne lave noget mere levende end den gammeldags guldkæde, der bare hænger om halsen som en ting.” Og så begyndte hun arbejdet med at lave Very Thin.
”Det jeg ville var at lave en kæde, der med kaskader af forstørrede led forholder sig mere levende og organisk til kroppen end de traditionelle kæder. På samme måde som en uro skulle den ændre form ustandseligt, efter kroppens bevægelser, og på den måde komme til at indgå som en del af den person, der bærer den.”
Og når kæderne smedes bliver hvert enkelt led trukket, loddet og håndsmedet. Det bliver så naturstridigt tyndt, at man næsten ikke kan tro på det. Men det er så forbavsende stærkt, at det er faktisk overmåde svært at bryde et af disse led. Som effekt blandes kædens led med små ædelsten og perler, og signaturen – en lille guldplade – hægtes på som en del af smykket. Det endelige resultat får én til at tænke på noget der er vibrerende og poetisk, næsten som noget der er taget lige ud af naturen, men uden at man direkte kan forbinde det med noget konkret. Det er ikke et edderkoppespin af guld, eller en forsølvet blomsterranke, men noget der minder lidt om det hele, bare i et ædelt metal.

Den thailandske forbindelse
Lina lægger vægt på at der er noget for enhver pengepung i hendes kollektioner. Derfor fungerer Very Thin da også, som nævnt, lidt som en slags ’byggesæt’ som kan suppleres med tiden. Et vigtigt element i konceptet er de led som kæderne lukkes med, og som også bruges til at hægte vedhæng på med. Dem har hun selv udviklet. Derved skabte hun en sjov og legende kollektion, hvor vedhængene ved hjælp af den lille hønseringsagtige lås, kan fæstnes i Very Thin-kæden, og placeres efter behag. Når kæden samles med den lille hønsering, hænger vedhængene uhøjtideligt og asymmetrisk i udskæringen. Og man kan senere købe ekstra vedhæng, som nemt kan sættes fast rundt på kæden som charms. Eller vedhænget kan købes separat og sættes på ens egen kæde – eller man kan beholde den på den funky, håndvævede silkesnor, som følger med.
En del af elementerne laves på Linas eget værksted i en landsby i Nordøstthailand, op mod den cambodianske grænse. Her har hun siden 2008 haft sin egen lille produktion i gang, med medarbejdere som hun selv har oplært. Faktisk var det ikke for at slippe med billigere lønninger, at hun startede derude, men fordi det efterhånden blev vanskeligt at finde dansk arbejdskraft til de mere rutineprægede opgaver. Lina ser værkstedet som en del af en bæredygtig måde at producere på, og i modsætning til mange af de store fabrikker i Chiang Mai betaler hun ca. det dobbelte af den thailandske mindsteløn, plus ferie, barsel og sundhedsforsikring. Thaierne er desuden dygtige håndværkere og i denne del af landet, som er en af de fattigste områder i Thailand, er nye arbejdspladser meget velkomne. Lina holder selv af at rejse ud og arbejde på værkstedet og tager gerne dertil to-tre gange om året for at bruge et par uger i dyb koncentration ved hendes eget arbejdsbord, samtidig med at hun elsker at gå i dialog med de andre på værkstedet.
Very lina – nyt fra gammelt
Ved siden af udviklingen af Very Thin har Lina haft behov for, at udfordre sig selv kunstnerisk gennem nogle mere unikke kreationer. Derfor udviklede hun et ’cradle to cradle’-lignende koncept som hun kalder Very Lina. Det går i alt korthed ud på at hun skaber helt specielle smykker med et stærkt personligt touch til de af hendes kunder som gerne vil have et af Linas unika-arbejder. En vigtig del af konceptet er at kunderne kommer til Lina med gamle smykker, måske arvestykker, som på en måde har affektionsværdi, men de er muligvis blevet umoderne. I løbet af en personlig snak mellem Lina og kunden udvikles grundlaget for at der kan laves et eller flere nye smykker på basis af de gamle. Måske ønsker kunden at nogle af de gamle sten går igen i det nye, men at guldet smeltes om og genbruges.
Lina smelter om, smeder, hamrer og lodder, indtil hun og kunden er helt tilfreds med det nye smykke. Resultatet er under alle omstændigheder helt unikke og personlige nye smykker, baseret på en revitalisering af det gamle. Og det er med Very Lina, som det er med Very Thin, Lina Christensen er fuldt engageret i det kunstneriske arbejde som hun har lagt over 30 år i. Hun er mindst lige så klar når det gælder hendes mål med Galerie Tactus og de visioner der ligger bag hendes smykkekunst:
”Min vision har været at skabe et smykkebrand, der er tro mod mine værdier igennem alle processer. Det har, synes jeg, resulteret i en levende og bæredygtig kollektion, som fremstår i et moderne nordisk formsprog og et langtidsholdbart design, og selvfølgelig udført i en håndværksmæssig høj kvalitet.”
Galerie Tactus
by Lina Christensen
Læderstræde 13, 1201 København K
Tlf. +45 5360 0807
www.linachristensen.com – med webshop