Jesper Christiansen billeder fra forstaden

1. oktober 2006

Foto: Anders Sune Berg, Tekst: Mads Damsbo

Jesper Christiansen går på sin aktuelle udstilling ’Pæne Malerier’ tilbage til barndommens villaveje i skabelsen af maleriernes rum. Og endnu længere endnu. Også den franske maler Pierre Bonnards ternede køkkendug indtager billedrummet hos Christiansen. På dugen står et glas med den amerikanske popkunstner Jasper Johns pensler, og i billedet ved siden af, ’Matisse’s atelier’, slår Andy Warhols plade cover med den berømte banan fra Velvet Underground tonen an. De mange referencer optræder oven på grundplaner over huse, hvor Christiansen enten har boet eller været. ’Pæne Malerier’ tegner tilsammen et portræt af en eksperimenterende maler med sans for orden og forstædernes langsomme eftermiddage. 

Jesper Christiansen er denne måned udstillingsaktuel med udstillingen ’Pæne Malerier’ i Galerie Mikael Andersen i København. Udstillingen er Christiansens anden solo-udstilling efter at han i 2003 tiltrådte som professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. Billederne udstråler et malerisk overskud, der bærer præg af, at de har været længe undervejs. Jesper Christiansen er en eksperimenterende maler. Med form som med indhold. Med ’Pæne Malerier’ rækker kunstneren både tilbage mod tidligere motiver, som plade coveret og musikken i billederne, men skaber også helt nye, som grundplanerne over huse og rum, kunstneren enten har boet eller været i. Hvert enkelt af billederne fremstiller både et selvstændigt tema og et personligt landskab.

Hvordan man tror man finder vej til Swanernes malergård i Odsherred, 2006, courtesy Galerie Mikael Andersen
Outillage Secret, 2006, courtesy Galerie Mikael Andersen
Plæne maleri, 2006, courtesy Galerie Mikael Andersen
Farmer in the city, 2006, courtesy Galerie Mikael Andersen

Titlen ’Pæne Malerier’ hentyder til dobbeltheden mellem det styrede og formelle, og så alt det uordentlige og rastløse, som er kendetegnende for Jesper Christiansens værker. Mens grundplaner og bykort skaber rum og struktur i billederne, bliver billedernes enkelte farveflader urolige felter med et eget liv. Dette fabulerende aspekt ved billederne er for Christiansen maleriets egentlige ’maleriske’ kvalitet. Mens referencerne i billederne er mange og flertydige, forankres de hos Christiansen i personlige fortællinger. Som billedet ’Græsmaleri’, der tager afsæt i et kort over kunstnerens barndoms villaveje, og fortsætter med associative plade covers af Easy Rider, Joni Mitchell og Neil Young. Mitchells kritik af ligusteridyllens småborgerlighed bærer hos Christiansen nostalgiske mindelser om forstædernes langsomme eftermiddage. Og som i ’Morton Feldman’ maleriet, der knytter visuelt an til kompositionen ’Crippled Symmetry’, hvis asymmetriske toner genskabes hos Christiansen i maleriets ornamentale mønster. Som i Christiansens tidligere produktion fylder musikken meget i ’Pæne Malerier’

Jesper Christiansens billeder er tæt knyttet til byens rum. Formet af byens kulturelle erfaring af omverdenen, afslører billederne et nærmest neurotisk forhold til naturen. Selv forklarer kunstneren hans blandede oplevelser af villahaver, og naturen i øvrigt, med en heftig græsallergi som barn. Når naturen, og i særdeleshed blomster, der ofte figurerer i potter i kunstnerens vindueskarm, alligevel trænger ind i billederne, er det netop fordi den står i forbindelse med det ukontrollerede og kaotiske, der skaber maleriets poesi. Som den vildtvoksende ligusterhæk selv, tager blomsterne i billederne over og knytter, sammen med den franske maler Pierre Bonnards ternede køkkendug, an til den flimrende virkelighed udenfor. 

I ’Pæne Malerier’ mødes en række forskellige bevægelser, fortællinger og associationer, der tilsammen skaber en oplevelse af samtidighed i billederne. Med bevægelsen fra barndommens villaveje over ungdommens musikidoler til den voksne malers favntag med den store kunsthistoriske tradition skaber Christiansen en dybde i fortællingen, der løfter billederne højt op over den forstadshæk på Amager, bag hvilken de er blevet til. 

Jesper Christiansens udstilling ’Pæne Malerier’ kan ses i Galerie Mikael Andersen fra den 15. september – 21. oktober.

Jesper Christiansen er repræsenteret af: 
Galerie MIKAEL ANDERSEN
Bredgade 63
1260 København K
Tel 33 33 05 12
E-mail: gma@gma.dk
Web: www.gma.dk

Jesper Christiansen fakta
Jesper Christiansen er født I 1955, og bor og arbejder i København. 
Han er repræsenteret på en række museer, offentlige og private samlinger, heriblandt Statens Museum for Kunst, Aros og Esbjerg Kunstmuseum. Jesper Christiansen har desuden skabt udsmykninger til blandt andet Nordeas hovedsæde, Billund Lufthavn, Lundbeck og den nye Opera i København. 

Jesper Christiansen har udstillet malerier og tegninger en lang række steder i ind- og udland. Han havde i 2003 udstillingen ’Drawing Volumes’ hos Galerie Früesorge i Berlin, og udstillede året efter tegninger på DCA Gallery i New York og hos Galerie Møller Witt i Århus. 

Jesper Christiansen tiltrådte i 2003 som professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. Han er yderligere formand for Statens Kunstfonds udvalg for billedkunst i det offentlige rum. 

Jesper Christiansen er gift med chefredaktør og forfatter Anna Grue, der i 2005 udkom med romanen ’Noget for noget’. Sammen har de tre børn. 

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Everything happens for a reason

Galleri Nijenkamp

Kunstner Dante Galic stormer frem blandt danske kunstsamlere!

I hans kranieskulpturer vokser frodige haver ud af den blottede pandeskal

En rejsende i tid på verdens ældste fyrskib

English Silver House – sølvet & kunsten

Der er altid forventninger til kunsten

In your face

PH & pornostjerner

Bomberegn & næstekærlighed

Søg