The Owls are not what they seem

1. april 2010

Tokyo, Twin Peaks og en gyde på Amager. Når Trine Boesen maler, kommer det hele med.

Af Line Rosenvinge

Når Trine Boesen står i sit atelier nær Grønttorvet i Valby, hører hun lydsporet fra den fantasmatiske David Lynch-tvkrimiserie, som vi alle slugte i 1990erne. Twin Peaks passer til et billede, hun er ved at færdiggøre.

Andre dage er det Nina Simone eller The Whitest Boy Alive, der skaber klangbunden for den unge malerinde, som gennem de seneste ti år har skabt gehør for sin stilsikkerhed med salg til væsentlige kunstsamlinger i USA og Danmark, herunder Ny Carlsberg Fondet, Nykredit, Vejle Kunstmuseum, Nordjyllands Kunstmuseum og ARoS. Sidste år udstillede hun solo på Vejle Kunstmuseum, først i det nye år var hun med på udstillingen The Monetor Show i LARM Galleri, København, og D. 19 marts åbnede Things that matter a lot på Galleri Christoffer Egelund, hvor Trine Boesen (i rollen som curator), har inviteret kunstnerne Benny Dröscher, John Kørner, Nina Saunders og Theis Wendt.

Når Trine Boesen maler er det ikke “bare billeder”. Trine Boesen skaber rum, tegner på væggen og iscenesætter sine malerier, så de provokerer en fornemmelse for en verden af sorte huller fyldt med ting, du har glemt. Som en påmindelse om, at alting kan revne, så lyset kommer ind eller ud.

Trine Boesen
Udstillingsview fra “World Without End”, Vejle Kunstmuseum. 2009

Malerierne er i sig selv fyldt med sprækker. De ånder trods lagdelt motivmæthed.

Malerierne virker nogle gange “tegnede”. Det skyldes præcisionen i tingene og abstraktionernes konsekvens. Tingene i malerierne kan være (og er det også nogle gange) nøjagtige, fotografiske gengivelser. Kunstneren rejser ofte og tager altid kamera og notesblok med. Det er ikke kun billeder, hun tager med sig hjem, som inspiration. Det er hele pakken. Også stemninger, farver og lyde finder vej til atelieret. Et af hendes malerier rummer for eksempel både stemninger fra San Francisco og Tokyo, ekkoet fra en sang, samt mindet om en Mexikansk stjernehimmel og en gyde fra Amager.

Selvom kunstneren sampler samtidssymboler og global urbankultur med fortællinger fra sit eget liv, ender det ikke med kaos. Dét skyldes i høj grad farverne. Farverne i Trine Boesens malerier er nemlig i familie og binder alting sammen, fordi blandingsfarven hvid og en diskret neonfarvet pornopalet er gennemgående. Trine Boesen er også stilsikker, når det gælder horisonten – eller det forsvindingspunkt, der ofte er malet op.

Proportionerne er også ude af takt med virkeligheden. Det er forførende kaos! Tingenes størrelse er underordnet maleriets mening … en gadelampe, kan være lige så stor (lille eller samme str.) som en læbestift, mens alskens emballage ingen lader ane, hvad de var tænkt til at rumme.

Det er forfærdelig rodet. Man får lyst til at holde en magnet hen over maleriet for at se, om det kan samle sig. Det er noget rod, som når en livsrig dame tømmer sin håndtaske ud på gulvet, eller en glemt skuffe får vendt bunden i vejret.

Det er overældende, på den gode måde. Motivet flyder sammen. Ikke fordi det på traditionstung vis vil lade sig aflæse som et barokt stilleben, men fordi det – på moderne vis – vil lade sig aflæse som et øjebliksbillede.

Det er, som om malerierne er på vej videre, i stil med en tegneseries første og sidste side, eller splitsekundet før søvnen fænger drømmen. Trine Boesen udvikler i øjeblikket ideer for animationer. Så nu kan drømmen begynde?

Følg kunstneren på www.trineboesen.com

“Agave Amerikana”.
Str. 130x120cm.
Materiale: Akryl og blyant på lærred.
År 2008
“Rainbow for sale”.
Str. 30x120cm. Materiale: Akryl, blyant og glimmer på lærred.
År 2009
“Ghost II”.
Str: 190×190 cm.
Materiale: Akryl, blyant og klistermærker på lærred.
År 2010

Om Trine Boesen
Trine Boesen er opvokset i Gl. Rye, men bor og arbejder i København. Født i 1972. Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2002.

Hun har siden arbejdet med forskellige udenlandske gallerier, som bl.a. I-20 gallery i N.Y og Gallerie Fiebach&Minninger, Köln.

Trine Boesen har udover Danmark også udstillet i lande som USA, Kina, Italien, Tyskland, Sweits, England, Norge og Sverige.

I 2009 havde Trine Boesen sin første museale separate udstilling ”World Without End”, på Vejle Kunstmuseum, men har tidligere haft flere solo udstillinger både herhjemme og i udlandet.

Hun er repræsenteret på flere af landets museer og samlinger som bl.a. Aros, Nordjyllands Kunstmuseum, Vejle Kunstmuseum, Kastrupgaard samlingen, Nykredit, Ny Carlsberg Fonden. Af udenlandske kan nævnes amerikanske Raymond Learsy Collection.

Trine Boesen er i øjeblikket aktuel på ”Leporello” udstillingen i Politikens forhal og også med udstillingen ”Things that Matter a Lot”, som hun har kurateret i samarbejde med Galleri Christoffer Egelund. Udstillingen køre frem til 10. april og består af John Kørner, Nina Saunders, Theis Wendt og Benny Dröscher.

Næste solo udstilling er hos Gallerie Møllerwitt, Århus. 2011.

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Everything happens for a reason

Galleri Nijenkamp

Kunstner Dante Galic stormer frem blandt danske kunstsamlere!

I hans kranieskulpturer vokser frodige haver ud af den blottede pandeskal

En rejsende i tid på verdens ældste fyrskib

English Silver House – sølvet & kunsten

Der er altid forventninger til kunsten

In your face

PH & pornostjerner

Bomberegn & næstekærlighed

Søg