Ducati Scrambler: En klassiker er blevet støvet af og piftet op

1. maj 2015

Skuespilleren Steve McQueen elskede sin Scrambler fremstillet af Ducati. Det var også den model, han kørte på i kultdokumentarfilmen ”On any Sunday“ fra 1971, hvor han håndterede maskinen som en veldresseret hingst. Nu er den klassiske maskine tilbage i et nyt look i fire varianter, der trækker tråde tilbage til tiden, hvor maskinerne blev brugt til at køre ræs på støvede sandbaner..

Tekst: Torben Svane Christensen · Foto: Ducati

Mario Alvisi er Brand Director for den nye Ducati Scrambler. Han har slået fast, at Scrambler ikke bare en motorcykel, det er en livsstil.

– Vi prøvede at skabe en motorcykel, som vi selv ville have den. Enkel og ukompliceret. Scrambler is about Fun. Det handler om at have det sjovt.

Den tyske motorjournalist Johannes Müller skrev efter en prøvetur:

– En kærligt tænkt og bygget, moderne, ukompliceret motorcykel til et publikum, som ikke regner i tiendedele af sekunder, når de kører, men mere ser motorcykelkørsel som oplevelser og køreglæde på to hjul. Nu kan danske motorcyklister med hang til det nostalgiske også begynde at drømme.

Fire udgaver

Ducati Scrambler er lavet som modstykke til de lynhurtige maskiner, som Ducati ellers er kendt for op gennem 80’erne. Selv kalder skaberne af Ducati Scrambler den for “Ducatimamas uvorne søn”. De første Scramblers kom i årene fra 1962 til 1967. Det var maskiner inspireret af Ducati Diana designet til motorløb i USA af Michael Berliner. Disse modeller var på 250cc. Produktionen fortsatte frem til 1974.

Modellen var populær i begyndelsen af 70’erne i en 1-cylindret udgave. Den nye Scrambler er 2-cylindret, og de 75 hk leveres af en 803-kubikker. Pirelli’s groft mønstrede MT60 RS-dæk, udviklet specielt til Ducati’en.

De fire nye varianter er Scrambler Icon, Classic, Full Throttle og Urban Enduro.

Om Icon skriver Ducati:

“Den er kendetegnet ved sin behagelige kørestilling og en dråbeformet ståltank med udskiftelige aluminium sidepaneler. Sædehøjden på 790 mm sikrer komfort for både fører og passager. Den har et bredt styr, lygte med glaslinse, hvor der sidder LED bag. Modellen fås i to farver: ’62 Gul og Ducati Rød”

Classic:

“Den klassiske version er rettet mod dem, der sætter pris på detaljer og 1970’er stil, men som ikke ønsker at gå på kompromis med køreglæde og funktionaliteten i en moderne cykel. Den er kendetegnet ved unikke, raffinerede detaljer, såsom aluminium for- og bagskærme og det brune sæde med diamantformede indlæg. Den fås i farven Orange Sunshine.”

Full Throttle:

“Den er inspireret af de motorcykler, der hvirvlede støv op på sandbanerne. Sædet er designet til at køre ræs. Det samme er det lave styr. Modellen er til dem, der skal bruge en motorcykel til daglig brug, men som ikke går på kompromis, når det gælder fart. Modellen fås i Deep Black.”

Urban Enduro:

“Den er ideel til bykørsel med forhindringer, men også hvis turen går ud på de små grusveje. Det brune sæde har et ribbet design og giver god siddekomfort. Forgaffel og forlygte er beskyttet, så den kan klare at køre off-road. Motorcyklisten er beskyttet mod mudder af den højtsiddende stænkskærm lavet i plastfiber. Modellen fås i Wild Green, der giver den et militæragtig look.”

Verdensmester på Scrambler

Relanceringen af den klassiske model har også lokket den 46-årige 3-dobbelte australske verdensmester Troy Bayliss tilbage på banen. Han stiller op i AMA Pro Flat Track 2015-mesterskabet på en racer, der er baseret på Ducati Scrambler i Full Throttle udgaven.

Det andet helt særegne kendemærke for Ducati-motorcykler er stellet, der er konstrueret som en ‘trellis’ rørgitterramme i højstyrkestål. Endelig kan en Ducati kendes på lydsporet, der består af en tordenagtig rumlen i kombination med en klirrende lyd fra tørkoblingen.

Der findes selvfølgelig også en matchende tøjkollektion til de nye Scrambler-modeller hos Ducati-forhandlerne.

Om Ducati
Ducati Motor Holding er en anerkendt italiensk producent af motorcykler, som holder til i Borgo Panigale ved Bologna i Italien. Igennem historien har Ducati gjort sig bemærket med kombinationen af højt præsterende motorcykler og banebrydende designs.

Ducati blev i 1985 købt af firmaet Cagiva, som i starten havde planer om at omdøbe Ducati til det mindre kendte navn Cagiva. Efter overtagelsen forblev Ducati dog ved eget navn.

I 1996 købte Texas Pacific Group 51% af Ducati-aktierne og den resterende aktiemængde i 1998 og blev dermed eneejer af Ducati. Audi AG’s datterselskab Automobili Lamborghini S.p.A. overtog 100 % af aktierne i Ducati Motor Holding S.p.A. i 2012, begge er ejet af Volkswagen Group.

Danske forhandlere:

F.I. MOTORCYKLER A/S
Pedersborg Torv 12
4180 Sorø
fimotorcykler.dk

GLAD RASMUSSEN MC A/S
Lufthavnsvej 1, Feldballe
8410 Rønde
gladrasmussenmc.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Fra havedrøm til drømmehave

CANVAS – lyden af succes

Diamonds are forever

Født som entreprenør

Arkitekttegnede huse i ren zen

Østlig filosofi forenet med nordisk håndværk

Designkayaks et eventyr skabt af passion og vedholdenhed

Søg