En barsk Boxster

1. juli 2016

Porsche 718 Boxster har en 35 hk højere ydelse og 13 procent lavere forbrug af brændstof end tidligere udgaver.

Tekst: Torben Svane Christensen Foto: Porsche

Det er 20 år siden den første Boxster rullede ud fra fabrikken i Stuttgart. Baggrunden var, at bilfabrikanten gerne ville have fat i nye købere, der ikke havde råd til en 911. Så man introducerede Porsche Boxster 2,5 med godt 200 hk for bilkøberne. Nu præsenterer Porsche en ny version af centermotor-roadsteren.

Den nye modelgeneration hedder 718 Boxster og 718 Boxster S. De åbne tosæders biler er mere kraftfulde og samtidig mere effektive. Porsche fastholder med de nye modeller traditionen med de firecylindrede boxermotorer i centermotorsportsvognen 718. Det var den model, der vandt en lang række racerløb i 1950’erne og 1960’erne, herunder de legendariske løb Targa Florio og Le Mans.

Det centrale element i den nye modelrække er den nyudviklede firecylindrede boxermotor med turboladning. Bilen yder 300 hk fra en slagvolumen på 2,0 l, mens 718 Boxster S kommer op på 350 hk fra en slagvolumen på 2,5 l. I S-modellen anvender Porsche desuden en turbolader med variabel turbinegeometri.

Længere på literen

VTG-teknologien, der er i en 911 Turbo, har også fundet vej til 718 Boxster S. Både den markante forøgelse af ydelsen med 35 hk og turbomotorernes effektivitet imponerer i forhold til de hidtidige Boxster-modeller. De nye 718 Boxster-modeller forbruger op til 13 procent mindre brændstof.

Den komplet nyafstemte undervogn og de forstærkede bremser giver en emotionel og sportslig køreglæde. Designet på den nye modelrække er også blevet videreudviklet i markant grad. Bilen er blevet komplet opdateret på nær bagagerumsklappen, forruden og kalechen. I kabinen er cockpittet indrammet af et nyudformet instrument panel. Og så er den nyeste generation af Porsche Communication Management (PCM) med moderne touchscreen en del af standardudstyret – navigationsmodulet fås som ekstraudstyr.

Turbokraft fra fire cylindre

Med den nye generation af 718 Boxster satser Porsche for første gang siden slutningen af 1960’erne igen på sportsvogne med firecylindrede boxermotorer. Turboladningen giver en markant forøgelse af drejningsmomentet. 2,0-liters-motoren i 718 Boxster leverer 380 newtonmeter, der er en forøgelse på 100 Nm, som chaufføren får stillet til rådighed fra 1.950 omdr./min. til 4.500 omdr./min. 2,5-liters-motoren i 718 Boxster S leverer endda 420 newtonmeter, der er en forøgelse på 60 newtonmeter, mellem 1.900 omdr./min. og 4.500 omdr./min.

Hurtigt op på 100 km/t

Dermed sprinter de nye 718 Boxster-modeller endnu hurtigere. 718 Boxster accelererer fra 0 til 100 km/t på 4,7 sek. med PDK og Sport Chrono-pakke, det er et minus på 0,8 sek. i forhold til forgængeren. 718 Boxster S klarer samme disciplin på 4,2 sek. med samme udstyr, det er minus 0,6 sek. i forhold til forgængeren. Tophastigheden for 718 Boxster ligger på 275 km/t, og for 718 Boxster S er den på 285 km/t.

Ikke en benzinsluger

Ved hjælp af turbokonceptet fra Porsche er præstationerne blevet forbedret, og samtidig er forbruget blevet sænket. Den firecylindrede boxermotor med PDK kører i 718 Boxster hele 14,5 km/l i henhold til NEDC, det er et plus på 1,8 km/l i forhold til tidligere. Den 2,5-liters turboboxermotorer med PDK i 718 Boxster S kører 13,7 km/l, det er en forøgelse på 1,5 km/l.

718-modellerne er som standard udstyret med en 6-trins manuel gearkasse. Som ekstraudstyr kan man vælge Porsche dobbeltkoblingsgearkassen PDK – nu også med det brændstofbesparende virtuelle gear, så du kan nyde synet af sparede benzinkroner.

Maskulin front

Det er ikke svært at genkende 718-familien. Fronten på den nye roadster har en markant stærkere profileret udformning. Fronten virker bredere og mere maskulin. De markant større køleluftindtag i fronten viser også det nye turbomotorkoncept udadtil på en tydelig måde. Fronten på 718 Boxster fuldendes af de nydesignede bixenonforlygter med integreret LED-dagskørelys. Som noget nyt kan man vælge LED-forlygter med 4-punkts-dagskørelys som ekstraudstyr.

Døre falder i ét med bilen

Fra siden kan man genkende den nye modelrække på de selvstændigt nyudformede skærme og paneler. Større luftindtagsafdækninger med to lameller understreger den dynamiske fremtoning. Dørene er uden ekstra fordybninger til dørhåndtagene. Nye 19″-fælge er standard på 718 Boxster S. Som ekstraudstyr kan man også vælge 20″ fælge. Den nyudformede bagende på 718 Boxster virker markant bredere især takket være listen med integreret Porsche-logo mellem baglygterne. De komplet nyudviklede baglygter imponerer med LED-teknikken med det tredimensionelle præg og 4-punkts-stoplyset.

Ligger godt i svinget

Når det gælder køredynamikken, følger de nye roadstere kursen fra den oprindelige 718. Den komplet nyafstemte undervogn øger præstationerne i sving. Det elektromekaniske styretøj har en 10% mere direkte opsætning. Det betyder, at 718 Boxster-modellerne kan styres endnu mere adræt og dynamisk både på racerbaner og i dagligdagens trafik.

Aktiv undervogn

Som ekstraudstyr fås roadsterne med Porsche Active Suspension Management (PASM), der omfatter en 10 mm sænkning af karrosseriet. Til 718 Boxster S kan man nu for første gang desuden vælge PASM-sportsundervognen med en sænkning på 20 mm som ekstraudstyr. Den aktive undervogn har også fået en ny afstemning og byder på en endnu større spændvidde mellem langturskomfort og sportslig-dynamisk stramhed.

Som til Porsche 911 omfatter ekstraudstyret i Sport Chrono-pakken ud over de tre indstillinger Normal, Sport og Sport Plus også programmet Individual. Sportsvogne med PDK har desuden også Sport Response-knappen, som er placeret i midten af kontakten til køreprogrammerne. Med inspiration fra motorsporten giver den mulighed for en særligt direkte og individuel opsætning af motorens og dobbeltkoblingsgearkassens respons.

Porsche Communication Management som standard

I cockpittet i 718 Boxster venter der føreren de velkendte Porsche omgivelser, som har fået et løft med nye elementer som fx instrumentpanelet. I centrum af det fornyede interiør er desuden det nye, standardmonterede Porsche Communication Management (PCM) inklusive mobiltelefonforberedelse, audiointerfaces og en 110 W kraftig Sound Package Plus. PCM kan udvides med forskellige moduler, der fås som ekstraudstyr, og tilpasses helt til de individuelle behov. Eksempelvis fås der et navigationsmodul med stemmebetjening til komfortabel angivelse af destinationer. Som udvidelse til navigationsmodulet kan man vælge Connect Plus-modulet med udvidede onlinetjenester.

Omkring en million kroner

718 Boxster kan bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche centre: Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland. I Danmark koster 718 Boxster fra 994.372 kr. inkl. moms og afgifter, mens 718 Boxster S fås fra kr. 1.240.265 inkl. moms og afgifter.

Se mere på www.porsche.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Fra havedrøm til drømmehave

CANVAS – lyden af succes

Diamonds are forever

Født som entreprenør

Arkitekttegnede huse i ren zen

Østlig filosofi forenet med nordisk håndværk

Designkayaks et eventyr skabt af passion og vedholdenhed

Søg