Sommeren kalder drømmene frem, og hvis dine omfatter fornemmelsen af frihed, fart, lethed og rummelighed, så er den nye adrætte Audi Q7 et godt bud på at gøre drømmene til virkelighed. Q7 sætter således høje standarder inden for premium SUV’er med reduceret vægt, ny teknologi og stærk infotainment.
Tekst: Rune H. Jensen Foto: AUDI
Maskulin og smdig
Den nye Audi Q7 lyser af selvtillid med sin maskuline elegance, sit sporty udtryk og sin nyskabende teknologi. Det kræver måske lidt tal for nu at sætte fakta på plads og påstandene i relief. Så lad os begynde med at afsløre, at motorerne kan levere præstationer helt i toppen af segmentet for store SUV’er med firehjulstræk: En 3.0 TDI med 272 hk og en 3.0 TFSI med 333 hk. En accelleration fra 0 til 100 km/t på 6.1 sekunder for en TFSI og 6.3 sekunder for en TDI. Og V6-dieselmotoren kører hele 17.5 km/l ved blandet kørsel.
Øget rummelighed
Samtidig har Audi Q7 et markant ydre. Den kommer i 11 eksteriørfarver, heraf fire nye, samt i syv interiørfarver. Og så fremstår udformningen af den nye Q7 maskulin og determineret. De vandrette linjer strækker over hjulene som en subtil hyldest til de klassiske Audi Quattro-modeller. De udvendige spejle er monteret på ”skuldrene” af dørene. Og singleframe-gitteret er dybt skulptureret med kraftige tværstænger integreret organisk i forenden. Detaljerne er kort sagt mange og meget Audi – såsom fx de innovative dynamiske blinklys bagtil.
Desuden er proportionerne ændret i forhold til den tidligere model. Den store SUV er 37 mm kortere og 15 mm smallere, mens højden stort set er bibehold. Alligevel træder øget rummelighed frem inden for i kabinen, hvor der bl.a. er yderligere 21 mm mellem første og anden sæderække. Audi Q7’s komfort og smidighed er kort sagt indlysende både indenfor i kabinen og på motorvejen, og selv på snoede veje mellem byer og når asfalten hører op, kører den præcist og adræt bl.a. i kraft af en række ændringer i letvægtschassiset.


Den letteste i klassen
Vægten på Audi Q7 er således reduceret med hele 325 kg i forhold til forgængeren, og da den samtidig har et lavt tyngdepunkt, fremstår den som en højst adræt og effektiv bil. Og letvægtskonstruktionen er anvendt overalt fra det elektriske system til bagagerummets bund.
Med sin egenvægt på kun 1.995 kg er Q7 den letteste i klassen. Dens letvægtskarrosseri, multimateriale-konstruktion og den nye undervogn gør den yderst komfortabel uden at gå på kompromis med de nedarvede, klassiske og sporty Audi-kvaliteter. Faktisk kan Audi Q7 i kraft af sit nye letvægtschassis fremvise betydeligt forbedrede CO2-tal, der betyder en reduktion af brændstofforbruget med op til 28% for en TFSI og 23% for en TDI. 20 års erfaring med letvægtskonstruktion går ikke ubemærket hen:
– Den nye Audi Q7 er et statement for vores kompetencer. Med en vægt, der er reduceret med 325 kg, sætter den standarden blandt konkurrenterne. Den er i gennemsnit 26% mere effektiv og har de nyeste assistentsystemer, infotainmentkomponenter og connect-features ombord, siger prof. Dr. Ulrich Hackenberg, øverste chef for Audis tekniske udvikling.
Virtual cockpit
Netop infotainment, betjeningskoncepter og tilslutningsmuligheder er et af højdepunkterne i Q7, når sommeren skal afprøves på landevejene. Den er således bl.a. udstyret med Audis ”virtual cockpit”, og den nye såkaldte MMI all-in-touch kontrolenhed med stor touchpad gør betjeningen nem og intuitiv.
Dertil kommer et top-of-the-line element i Audis connectporteføjle, som via Audis smartphone interface giver liv og lyd til Apple Car Play og Google Android Auto. Du får med andre ord muligheden for adgang til din favoritmusik online på turen – foruden navigationsfunktioner, ubesvaret opkald, aftalepåmindelser og beskedfunktioner. Med tiden følger også tredjepartsapplikationer såsom Spotify og WhatsApp.

Tablets til bagsædeunderholdningen
Audi Q7 holder sig heller ikke tilbage hvad angår bagsædeunderholdning. Der er naturligvis 3D-lyd til hele kabinen, og Q7 er udstyret med én eller to Audi-tablets på 10.1” som bagsædeskærme, der er forbundet med MMI navigation plus via WiFi for adgang til radio, div. medier, navigation og bilfunktioner. Tablet’en er samtidig temperaturresistent og besidder – i modsætning til de konventionelle end device-løsninger – den nødvendige sikkerhed i tilfælde af kollision.
Et andet højdepunkt er stemmegenkendelsessystemet, som nu er langt mere naturligt, enkelt og brugervenligt. Du behøver ikke længere holde dig til prædefinerede kommandoer. Systemet forstår nemlig fraser fra hverdagssproget, hvilket åbner op for hundredevis af kommandoer til hver funktion.
Soliditet og elegance
Endelig er akustik og lydisolering generelt i top og forstærker indtrykket af bilens soliditet og elegance. Der er ganske enkelt meget stille i enhver situation også i kabinen! Q7 byder således passageren velkommen indenfor med en atmosfære af kultiveret elegance, rummelighed og lethed. Og trods bilens reducerede ydre længde har Q7 faktisk den længste kabine i sin klasse og tilbyder derfor reelt mere plads end sin forgænger.
Men nok ord. Den nye Audi Q7 lander hos de danske forhandlere i juni måned i år, så tag en prøvetur og døm selv, hvordan det føles. Kør ud på sommerlandevejen og mærk fornemmelsen af frihed i førersædet.
Se mere på www.audi.dk