Humanspeed – Den frække dreng i klassen

1. maj 2015

Det danske sportsbrand Human-Speed med Peter Nørby og Rasmus Henning i spidsen skaber skræddersyet kvalitetstøj til atleter, klubber og virksomheder. Med et gennemtænkt DNA vil de pionere sportstøj til løb, cykling og triatlon via nytænkning og fleksibilitet tilpasset kundernes specifikke behov.

Tekst: Rune H. Jensen Foto: Humanspeed

Det er et bemærkelsesværdigt makkerpar, der står bag det unge sportsbrand stiftet i 2012. De lever fint op til virksomhedens navn, for de har begge haft fart på og modet til at gå, løbe, svømme og cykle egne veje. Rasmus Henning er nok de fleste bekendt som alletiders mest succesfulde danske triatlet, dobbelt Europamester, dobbelt Olympisk mester og indehaver af den danske Ironman-rekord på under otte timer. Han står bag HumanSpeed sammen med ejer Peter Nørby, som selv har gennemført 13 Ironmen og som er tidligere salgschef hos Craft Denmark.

Vær tro mod dit DNA

Vi fanger sidstnævnte over telefonen, da han i bil er på vej til endnu et kundemøde, mens han forklarer os essensen af HumanSpeed:

– Vi har et DNA, som vi har holder fast i. Det handler om kvalitet, fleksibilitet og nærvær. Markedet bliver mere og mere kommercielt og fokuserer på pris, pris pris. Men vi vil gerne den anden vej. Vi koncentrerer os i stedet om løbende nyudvikling, fleksible løsninger tilpasset kunden, direkte nærvær og hurtig levering på 6-10 uger med Europa-producerede varer, siger 38-årige Peter Nørby.

Med sine 15 års erfaring fra indkøbsbranchen kender han markedet bedre end de fleste. Han ved, hvad gode produkter kan gøre for et performanceniveau. Og han ved, at prisen alene ikke er det eneste spørgsmål, der rejser sig, når man skal købe det perfekte sportstøj.

Nærvær er altafgørende

Sidder det godt? Hvad sker der med det, når det er varmt? Er det vandtæt? Hvilket formål skal tøjet bruges til – løb, cykling, kombinerede sportsgrene? Og netop derfor er service, direkte nærvær til kunden og produktets fleksibilitet afgørende. HumanSpeed har således hele 150 forskellige enheder og fx otte forskellige cykeltrøjer i sortimentet, som alle kan noget forskelligt og som rammer forskellige behov.

– Jeg er et produktorienteret menneske. Hos HumanSpeed vil vi hellere sælge 100 gode varer end 1.000 dårlige til en lavere pris. Og alligevel er vores tøj faktisk forholdsvis billigt i forhold til andre mærkevarer, fortsætter han.

Det har vist sig, at netværk og brancheindsigt har været et særdeles effektivt middel til spredning af budskabet om kvaliteterne ved HumanSpeeds produkter. Firmaet har derfor brugt begrænsede midler på markedsføring, mens produkterne populært sagt har talt sig selv op via mund-til-mund-metoden.

AERO-kollektionen

AERO-kollektionen er et eksempel på et produkt, der ikoniserer HumanSpeeds DNA. Ud over et strømlinet, slankt og tidssvarende design dækker kollektionen med aero/speed fibre forskellige behov i forhold til fx varme. Den har en rigtig god respiration og en tæt pasform – men fibrene gør, at den følger kroppens bevægelser og giver stor bevægelsesfrihed til atleten. AERO blev oprindelig skabt til cykling, men fås nu også til løb og triatlon. For HumanSpeed drejer det sig igen om innovation i produktudviklingen og de helt basale byggesten i virksomheden:

– Vi differentierer os via den direkte kontakt til kunden, kvaliteten og et bredt udvalg af fleksible produkter – og der kommer hele tiden nye ting til. Der ser atleterne, og det ser klubberne, som så spreder budskabet til virksomhederne osv. Og så har vi selvfølgelig en kollektion, som vi tager ud og præsenterer. Det handler igen om, at vi er tro mod vores DNA. Vi vil have en sund forretning. Og i en sund forretning er nærværet og den direkte kontakt til kunden altafgørende, fortæller Peter Nørby.

Forbrugeren ændrer adfærd

Specialtilpasning og fleksibilitet er to nøgleord, når det gælder forbrugernes adfærd anno 2015. Personliggørelse er en klar tendens, også hos store mærker som Nike, hvor man fx kan få tilføjet customized karakteristika på skoene. Og det er netop den fleksibilitet, der på anden vis tæller højt hos HumanSpeed. Ønskerne til personliggørelse og fleksibilitet kompenserer for en pris, der så måske er lidt højere. Derfor trækkes flere producenter også til Europa; folk vil ganske enkelt have deres personlige sportstøj leveret hurtigt. Og derfor springer HumanSpeed sportsbutikleddet over, fordi det er et unødvendigt og fordyrende led.

Den frække dreng i klassen

Peter Nørby forklarer, at mellemstore virksomheder har det rigtig svært og mærker faldende omsætning bl.a. på grund af disse fordyrende led. Hvorimod de store virksomheder har volumen og kræfter til at matche markedet, og et mindre firma som HumanSpeed har en fordel i at være et lille skib, der kan manøvrere hurtigt og fortælle den gode historie:

– Vi har nok været den frække dreng i klassen. På bundlinjen handler det simpelthen om nærvær og produktkvalitet. I forhold til de topatleter, vi har tilknyttet, er der ingen penge indblandet, fordi de er her med hjertet. Vi siger nej tak til mange atleter, for de skal være her, fordi de kan bruge vores produkter og være en naturlig del af the HumanSpeed Family, uanset om det er elite eller bredde – såsom golfspilleren Steen Tinning eller TV2’s Dennis Ritter, siger Peter Nørby.

HumanSpeed i fremtiden

Han vurderer, at HumanSpeed om 3-5 år vil være yderligere ude på de store markeder i Europa især via internettet og en rigtig god webshop. I den forbindelse bliver det også vigtigt at udvide flaskehalsen og forøge personalestaben i fx lande som Tyskland og Holland, der allerede rører på sig.

For HumanSpeed handler det i det hele taget om at holde den konkrete kunde i fokus. Det er derfor, deres specialtilpassede sportstøj har så høj fleksibilitet og kvalitet. Derfor leverer de direkte til kunden. Derfor springer de butiksleddet over. Derfor bliver varerne produceret i Europa, så både kvalitet og hurtig levering sikres. Derfor går HumanSpeed sine egne veje og forbliver tro mod sit DNA.

HUMANSPEED / HENNING OG NØRBY
HumanSpeed blev stiftet i 2012 og har siden opnået en markant position inden for skræddersyet sportstøj til atleter, klubber og virksomheder.

Peter Nørby er ejer af HumanSpeed og tidligere salgschef hos Craft Denmark.

Han har været medlem af The International Advisory Board gennem 10 år, og har desuden gennemført 13 ironmen over hele verden, inkl. Hawaii 2003. Han var med på det danske langdistance Duathlon-team i 2004-5.

Rasmus Henning er partner i HumanSpeed og den mest vindende danske triatlet nogensinde. Han er dobbelt Europamester, dobbelt olympisk deltager, fem gange World Cup-vinder og adskillige gange Danmarksmester i triatlon, løb og svømning.

Efter afslutningen på karrieren i 2012 var Rasmus Henning medstifter af HumanSpeed ud over at drive sit eget firma TriNordic, der distribuerer og sælger sportsprodukter i Norden samt tilbyder foredrag og træningsevents.

Se mere på www.humanspeed.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Fra havedrøm til drømmehave

CANVAS – lyden af succes

Diamonds are forever

Født som entreprenør

Arkitekttegnede huse i ren zen

Østlig filosofi forenet med nordisk håndværk

Designkayaks et eventyr skabt af passion og vedholdenhed

Søg