Skønhedsklinikken ved havet: Omsorg og nærvær er kernen i deres forretningsmodel

1. december 2019

På Nordre Strandvej 122 i Risskov, et stenkast fra havet, ligger der en helt særlig hudplejeklinik mellem det voksende handelsliv i byen. Her er der både skyhøje ambitioner og et stort hjerterum. Mette og Bibi fornemmer at der er rift om kunderne, net og butikskæder kører konstant rabat, men de brænder for at tilbyde kyndig professionel vejledning og nærvær.

Tekst: Vivian Lamhauge Petersen Fotos: Care by Hoffmann og Klinik Nielsen

48-årige Mette Hoffmann og 46-årige Bibi Hoffmann har det samme efternavn, men de er ikke i familie. De har begge giftet sig til efternavnet, med mænd, der har været venner siden børnehaven. Derfor opstod der et naturligt venskab mellem de to kvinder for mange år siden. Men så kom der børn og en travl hverdag, der gjorde, at kontakten blev mindre. Bibi blev skoleleder på den anerkendte kosmetologskole Cidesco og senere selvstændig kosmetolog. Og Mette uddannede sig til sygeplejerske og blev ansat som hjertesygeplejerske på Aarhus Universitetshospital. Der var altså ikke planer om, at deres arbejdsliv skulle krydse hinandens veje. Men det gjorde de.

En skønhedsklinik i Risskov. Er du frisk?

I år 2016 ringede telefonen hos Bibi. Det var Mette i den anden ende. Planen om at Aarhus Universitetshospital skulle blive til et af de nye supersygehuse var svært at acceptere for Mette. Hun syntes i forvejen, at hun skulle løbe alt for stærkt, og hun gik ofte hjem med en følelse af, at hun ikke havde givet en ordentlig og omsorgsfuld behandling til sine patienter. Så da hendes mand fik mulighed for at købe en forretning på Nordre Strandvej i Risskov, besluttede hun sig for at blive selvstændig. Og hun ville have Bibi med.

Det var en kort samtale i telefonen, for der skulle ikke meget overtalelse til før, at Bibi var med på ideen. Og kort tid efter åbnede Care by Hoffmann.

Bibi flyttede ind med sin hudplejeklinik og fire ansatte er senere kommet til, og Mette startede med vakuum-terapi. En behandling der booster kredsløbet og øger bortskaffelsen af affaldsstoffer i kroppen. Behandlingen er særlig effektiv for folk, der har problemer kredsløbet, som eksempelvis de hjertepatienter, hun behandlede på sygehuset. Og pludselig var der tid til at tale om livet og være nærværende med sine klienter. Så selvom Mette ikke længere var sygeplejerske på et sygehus, følte hun for første gang længe, at hun kunne være en omsorgsfuld sygeplejerske.

Botox-fordomme gav bekymringsrynker

Efter noget tid begyndte Mette at vise interesse for skønhedsbranchen. Og da flere af Bibis kunder efterspurgte kosmetiske behandlinger med botox og ansigtsfiller, begyndte hun stille og roligt at undersøge markedet. For med en baggrund som sygeplejerske var det oplagt, at Mette startede med at lave injektionsbehandlinger i klinikken. Men hun var en smule bekymret for de mange fordomme, der var til branchen.

For når man nævner botox og ansigtsfiller, kommer mange til at tænke på reality stjerner eller andre med udtryksløse ansigter og alt for store læber. Og det var ikke sådan nogle behandlinger, som Mette ønskede at lave. Hun ville lave naturlige ansigter, og det skulle være en ordentlig forretning, hvor der var et tæt samarbejde med en læge. For selvom der er en stram lovgivning på området, er det langt fra alle klinikker, der overholder dem.

Efter et par dybe vejrtrækninger sprang hun alligevel ud i det. Og det har hun aldrig fortrudt. Mette fandt hurtigt ud af, at det er et helt særligt håndværk, der kræver stærke kompetencer. Det er jo menneskers ansigt, man arbejder med.

– Da jeg arbejdede som sygeplejerske på sygehuset, var det frustrerende, at jeg gik hjem og følte, at jeg ikke havde gjort mit arbejde godt nok. Det føler jeg, at jeg gør nu. Det kan godt være, at jeg ikke ’’redder liv’’, som jeg gjorde på hjerteafdelingen, men jeg føler, at jeg kan bruge min faglige ekspertise til at lave behandlinger, jeg kan stå inde for. Og hvis man går rundt og er rigtig ked af sine mørke rander under øjnene eller rynker i panden, kan det også have store konsekvenser for livsglæden.

En stærk duo

Mettes nye karriereskift har gjort, at de kan arbejde sammen og tilbyde deres kunder en helt særlig oplevelse med mange forskellige muligheder for at imødekomme deres udfordringer. De vil gerne give kunderne en særlig oplevelse, når de træder ind i forretningen. For Bibi har det altid været vigtigt at kunne behandle hudproblemer i en større helhed.

– Min store interesse for det hele menneske, førte mig for år tilbage til at tage en holistisk psykoterapeut uddannelse, det har givet mig en endnu større forståelse for hvordan balancen i krop og sind hænger sammen med hudens tilstand. Jeg er så heldig at dele denne passion med to af mine medarbejdere der også har en bred erfaring med kost og kosttilskud. Jeg laver selvfølgelig ikke psykoterapi herinde, men det er vigtigt for mig at vi møder vores kunder som hele mennesker. For at opnå den bedste balance i huden, skal den også stabiliseres indefra. Eksempelvis handler eksem ofte om en ubalance i systemet, og derfor giver det god mening, at vi også kan vejlede i kost og kosttilskud. Huden er jo kroppens største organ.

Når kunden kommer ind i forretningen, starter den gode oplevelse med en samtale omkring huden, hudplejerutiner og fokusområder. Ud fra den viden, de får fra kunden samt en grundig hudanalyse, sammensætter de så behandlingen. Det er vigtigt for Bibi at sammensætte et hjemmeplejeprogram, der passer til kundens hudtilstand og ressourcer.

Kunderne skal mærke, at de får en skræddersyet behandling. I det hele taget, så er det personlige møde omdrejningspunkt for klinikken. De mærker, at der er en hård konkurrence inden for hudplejeprodukter, nethandel og de store butikskæder presser priserne – og derfor skal de tilbyde noget andet. En nærværende oplevelse.

– Jeg brænder for at vejlede og undervise mennesker i deres hud. Det er vigtigt for mig, at folk kommer herind og føler, at de er blevet klogere på dem selv, så de kan gå hjem og fortsætte behandlingen. For langt de fleste dage er de jo alene derhjemme, og så skal de have nogle produkter og rutiner, de kan overskue i hverdagen. For nogen er det bare en rens og en dagcreme, og for andre er det flere forskellige hudplejeprodukter.

Det er nemlig alle slags mennesker, der besøger skønhedsklinikken på Nordre Strandvej. Både teenagere med hudproblemer og kvinder i alle aldre. Og så er mændene også begyndt at komme til. Derfor har de lavet en herrebehandling og fået en hudplejeserie til mænd i sortimentet. Bibi kan tydeligt se, at der er sket en ændring på det område.

– Da jeg startede med at være selvstændig, kunne jeg se hvordan mændene nærmest forsvandt krybende ud til parkeringspladsen efter en behandling. Der var ingen, der måtte se dem. I dag er det meget mere naturligt, og faktisk har vi lige så mange unge drenge som piger, der kommer og får en behandling. Og vi håber på at få endnu flere drenge og mænd i forretningen i fremtiden.

En hård tid gav stof til eftertanke

Den sidste tid har givet stof til eftertanke. Først døde Mettes far, og så blev Bibis mand alvorligt syg. Og når man har mærket livets skrøbelighed, får man en helt anden forståelse for de kunder, der kommer ind i forretningen efter et langt sygdomsforløb. Man bliver bevidst om, hvor betydningsfuldt deres arbejde kan være.

– Der kommer rigtig mange ind, der har været igennem et langt sygdomsforløb eller en hård periode i livet. Og selvom de nu er raske og på den anden side, har behandlingen og tiden sat sine spor i huden, og mange har et stort behov for at blive dem selv igen og føle sig som mennesker, når de kigger sig selv i spejlet. Derfor giver det virkelig mening, at vi kan tilbyde omsorg og varme hænder. Hele den her oplevelse har gjort, at det er endnu vigtigere for os, at vi kan tilbyde nærvær og produkter, som vi kan stå inde for og er sunde for huden, men som samtidig leverer resultater.

I det hele taget sætter Mette og Bibi stor pris på de kunder, der tager sig tid til at kigge forbi klinikken i Risskov. I Klinikken oplever de, at mange af kunderne nyder at komme væk fra larmen og ud til havet – en kontrast til det hektiske liv, hvor det hele skal gå så stærkt.

For at imødekomme de trofaste kunder har Care by Hoffmann lavet en kundeklub med medlemsarrangementer og andre fordele. Blandt andet 15 pct. i bonuspoint, når de køber produkter i klinikken.

To forretninger under samme tag

Efterhånden som Mette kom i gang med de kosmetiske behandlinger, oplever hun, at samarbejdet med Bibi er blevet endnu stærkere, fordi de kan bruge hinanden til at skabe en stærk forretning. Derfor valgte Mette at lukke vakuum-terapien helt ned og fokusere på at blive endnu dygtigere til at lave botox og fillerbehandlinger mm. Men der skulle lige endnu en dyb vejrtrækning til.

Jeg vil virkelig gerne gøre mit arbejde ordentligt. Det er ligesom derfor, at jeg valgte at blive selvstændig. Så da jeg bestemte mig for, at jeg skulle fokusere på mine injektionsbehandlinger, ville jeg gerne finde en samarbejdspartner med samme indstilling og holdning til kosmetiske behandlinger, så jeg havde en at sparre med. Der er ikke en rigtig uddannelse i faget, så man står meget alene – og det var jeg ikke interesseret i.

Derfor brugte Mette de første måneder af året på at finde en forretningspartner. Heldigvis lykkedes det. Så den 1. november 2019 blev Mette en del af Klinik Nielsen fra Odense. Klinik Nielsen er startet af sygeplejerske Pernille Falkenberg, som udover at drive klinikken i Odense også underviser læger og sygeplejersker i hele Norden. Hun har mange års erfaring og mange glade og trofaste kunder, så det er både som at vinde i lotto og med stor ære, at Mette er blevet en del af klinikken, der hedder Klinik Nielsen, Aarhus.

Men de fysiske rammer, i Risskovs vandkant, er stadigvæk de samme for Mette og Bibi. Og den fælles drøm om at skabe en omsorgsfuld og nærværende hudplejeklinik lever på bedste vis.

FAKTA

Klinikken finder du her:
Ndr. Strandvej 122 8240 Risskov.
Care by Hoffmann

Telefon: 81 74 50 00
www.carebyhoffmann.dk
mail@carebyhoffmann.dk

Klinik Nielsen
Telefon: 41 30 50 50
www.kliniknielsen.dk
kontakt@kliniknielsen.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Pengerådgivning: Økonomi med plads til livet

Blue de Gênes: Fortidens håndværk i fremtidens tøj

Mere bolig for pengene: Thomas Stærk Lillesø og AMOVIDO vil gentænke dansk elementbyggeri

Viljen til at lykkes: Dennis Povlsens rejse fra tømrer til succesfuld virksomhedsejer

RJ Arkitektur: Bygninger der passer til livet og landskabet

Få fod under eget bord i sydens sol til en pris hvor de fleste kan være med

High-end elcykler ruller ind i Aarhus

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Fra havedrøm til drømmehave

Søg