Mere offroad, mere eventyr. Taycan Cross Turismo er det nye medlem i familien af fuldt elektriske modeller fra Porsche.
Tekst: Nikolaj Karlshøj Fotos: Porsche AG
Elektrisk allrounder
Med mere end 20.000 leverede enheder i sit første produktionsår har Taycan indtaget verden med storm. Nu skruer Porsche yderligere op for spændingen med Taycan Cross Turismo, som er det andet medlem i den voksende familie af fuldt elektriske modeller fra Stuttgart. Designmæssigt læner Cross Turismo sig op ad konceptbilen Mission E Cross Turismo, som blev præsenteret i 2018. Taycan Cross Turismo er en såkaldt Cross Utility Vehicle (CUV) og deler teknologi og drivline med Taycan, men er 11 millimeter længere og 30 millimeter højere. Dermed er Cross Turismo mere rummelig, og med 30 millimeter mere hovedplads på bagsædet og mere end 1.200 liter plads til bagagen, som læsses gennem den ekstra store bagklap, er Cross Turismo en praktisk, elektrisk allrounder.



Skabt til rå omgivelser
Den ekstra plads, øgede frihøjde og højere siddeposition skaber en Porsche, som er lige så kompetent og dynamisk i byen og på de snoede landeveje, som når asfalten slipper op. Luftundervogn er nemlig standard på Taycan Cross Turismo, og med Off-Road-pakken (ekstraudstyr) kan frihøjden yderligere øges med op til 30 millimeter, hvilket gør det muligt at udforske selv råt og krævende terræn. Taycan Cross Turismo kommer som standard med køreprogrammet Gravel Mode, som er særligt udviklet til kørsel på veje med løst underlag så som grus eller jord.
Pionerer i elektrisk mobilitet
“I 2019 sendte vi et klart signal med præsentationen af vores første fuldt elektriske sportsvogn” sagde bestyrelsesformand hos Porsche AG, Oliver Blume, til verdenspremieren på Taycan Cross Turismo. “Vi opfatter os selv om pionerer indenfor bæredygtig mobilitet, og i 2025 vil halvdelen af alle de nye biler, vi vil levere, være elektrificeret. Enten som fuldt elektriske modeller eller som plug-in-hybrider. Allerede i 2020 var en tredjedel af alle nye Porscher, som blev leveret i Europa, udstyret med en elmotor. Fremtiden tilhører elektrisk mobilitet, og med Taycan Cross Turismo tager vi endnu et skridt i denne retning.”




Fire forskellige versioner
Taycan Cross Turismo introduceres i fire forskellige versioner, alle med det 93,4 kWh store Performancebatteri Plus som standard, hvilket giver en opladningseffekt på 270 kilowatt samt ekstra lang rækkevidde på helt op til 456 kilometer. Ydelsen spænder fra 476 hestekræfter (med overboost) i Taycan 4 Sport Turismo – til helt op til 761 hestekræfter i topmodellen Turbo S, som desuden præsterer 0-100-disciplinen på blot 2,9 sekunder. De to yderligere modeller er Taycan 4S Cross Turismo (571 hestekræfter, 452 kilometer) og Taycan Turbo Cross Turismo (680 hestekræfter, 452 kilometer).

