I et halvt århundrede har vola bevaret sit dna. I dag er virksomheden repræsenteret verden over med eksklusive og ikoniske badeværelsesarmaturer baseret på Arne Jacobsens originale, tidløse design.
Tekst: Rune H. Jensen Fotos: VOLA
De bedste idéer er enkle. Fordi de er tidløse. Fordi de bevarer deres æstetiske glød og funktionelle værdi på tværs af tiden. Fordi de modstår modeluner. Fordi de bare holder. I jubilæumsåret 2018 har VOLA bevist påstanden med intet mindre end 50 år på banen med eksklusive badeværelsesarmaturer. Kunstgrebet har hele vejen igennem været at videreføre det oprindelige udgangspunkt: En enkel idé og et enkelt design. Og det er fortsat det gennemgående princip:
– Vores filosofi er altid at bevare brandets værdi og videreføre designet til en moderne tid. Vi står bag produkterne og designets DNA hele vejen. Derfor kan vi levere udelukkende tidløse produkter, der holder i generationer og som dermed også er en del af hele bæredygtighedstanken, siger Birthe Tofting, Director of Int. Sales, Marketing & HR hos VOLA.
Arne Jacobsens tidløse design
Historien om VOLA begynder tilbage i 1960, da den verdenskendte danske arkitekt Arne Jacobsen vandt konkurrencen om et design til Danmarks Nationalbank. Kort tid efter blev han kontaktet af manden bag VOLA, Verner Overgaard, der havde fået en banebrydende idé. På den tid var det stadig almindeligt, at rør og andre tekniske installationer var synlige og skabte et visuelt kaos i badeværelset. Verner Overgaard ønskede derimod at skabe orden i kaos ved at bygge alle tekniske elementer ind i væggen og kun efterlade udløb og greb synlige i rummet.
Arne Jacobsen forstod idéens perspektiver, et samarbejde blev indledt, og resultatet blev det enkle grunddesign af armaturer fra VOLA, vi stadig kender. Det er et design, som i al sin enkelhed er bygget op omkring geometriske grundformer – en cirkel inde i en cirkel, gennembrudt af en linje. Det første VOLA-produkt, den såkaldte 111, var dermed en realitet og stod klar til Nationalbanken i 1968.
Den dag i dag er designsnittet grundlæggende det samme som for 50 år siden. Det er form og funktionalitet, der går op i en højere enhed og som gør badeværelsets armaturer til et æstetisk blikfang med sine rene, klare linjer. Og det er design og produkter, der har været med til at redefinere badeværelset. Hvor det tidligere først og fremmest var ren funktionalitet, er det blevet til et rum for ro, livskvalitet og velvære.


En international familie
I anledning af 50-års jubilæet har VOLA bl.a. produceret syv små film, der i lyd og levende billeder fortæller historien om, hvad virksomheden står for. Det handler om dansk design-historie bygget på klarhed i tanken og et Arne Jacobsen-design, der har ændret sig meget lidt over årene. En dygtighed i design og håndværk. Dedikerede og loyale medarbejdere. En holdbarhed, kompromisløshed og enkelhed, som arkitekter tiltrækkes af. Kombineret med en bæredygtig bevidsthed i produktionen, så 100 % af råmaterialerne kan genanvendes, mens produkterne holder i generationer.
VOLA står således fortsat på skuldrene af den oprindelige grundidé – men har også formået at videreudvikle og ruste sig til fremtiden med en klar strategi og en særlig virksomhedskultur:
– Succeskriteriet for os er, at vi lykkes med at arbejde rigtig meget sammen på tværs af de forskellige afdelinger. Det betyder, at brandets værdi afspejler sig i alle dele af virksomheden fra produktion til salg, hvilket genererer endnu bedre samarbejde, og at vi kan udbygge og fastholde al produktion i Danmark, fortæller Birthe Tofting, og uddyber:
– Spørgsmålet er jo, hvordan man som mellemstor virksomhed med et relativt spinkelt set-up laver en vellykket internationalisering. Det er jo billigere at outsource, men vi foretrækker at internationalisere ved, at alle arbejder tæt sammen mod samme mål, ved at fastholde al produktion og lager her i Horsens, så vi hele tiden kan kontrollere alle dele af processen og holde kvaliteten. Og så gør vi det ved at have fremskudte poster i forskellige lande – vel at mærke med vores egne folk ude på stederne, som kender VOLA indefra.
– Arkitekter arbejder jo meget internationalt, og vi kan på den måde hjælpe dem hele vejen også i udlandet, ligesom vi f.eks. afholder en stor konference på kunstmuseet ARoS i Aarhus for 150 internationale arkitekter. Vi har desuden en task force, der står for at tage sig godt af de udenlandske kolleger både i den løbende kommunikation, og når de kommer her til Horsens. Så alt i alt ser vi os selv som én stor, international familie.
I dag har VOLA således 10 internationale salgsselskaber, der alle arbejder tæt sammen med hovedsædet ved Horsens, i hhv. Storbritannien, Tyskland, Holland, Belgien, Østrig, Schweiz og Sverige samt senest Asia Pacific-afdelinger i Hong Kong, Shanghai og Melbourne, Australien.
Udvidelser og en stærk virksomhedskultur
VOLA dækker i dag ca. 12.000 m² omkring Lunavej i det sydlige Horsens, og der er gang i både maskiner og medarbejdere her en formiddag i september. Produktionen er en kombination af begge dele, for nogle af processerne kræver både håndværksmæssig kunnen, overvågning og manuel bearbejdning. De mange små processer og detaljer såsom de præcise sammenføjninger, poleringsarbejdet og den fine forkromning er fordyrende led, men de er også nødvendige for at opnå det helt perfekte resultat.
Lige uden for produktionshallen og kontorvinduerne tager endnu en bygning form i netop denne tid: En 5.000 m² stor montagehal, der skal stå færdig i 2019 og som bliver et sigende udtryk for, at VOLA på ingen måde har planer om at outsource arbejdsfunktioner til udlandet. Tværtimod. VOLA er hele tiden i gang med at ansatte, som Birthe Tofting udtrykker det.
Selv har hun været en del af VOLA siden ansættelsen tilbage i 1985 og er dermed én af mange medarbejdere, der fortsætter hos virksomheden over lang tid, håndhæver virksomhedskulturen og finder udfordring i et firma i fortsat bevægelse og udvikling. De fysiske omgivelser har endda taget form efter virksomheden i en sådan grad, at der i dag – ganske vist med et glimt i øjet – findes en intern gade på matriklen med sit helt eget vejnavn: Stainless Steel Avenue.



Fra luksushoteller til privatfly – men altid tidløs
Der er med andre ord vækst og gang i hjulene hos virksomheden, der begyndte som en simpel idé i 1960’erne. En virksomhed, som i midten af 1980’erne havde 40 ansatte, men som anno 2018 giver smør på brødet til 250 medarbejdere i Danmark og yderligere 60 i udlandet. I dag finder man VOLAs eksklusive armaturer og badeværelsestilbehør repræsenteret overalt i verden. Referencelisten tæller således alt fra de mest luksuriøse hoteller til lufthavne, kultur- og uddannelsesinstitutioner, kontorer, lejlighedskomplekser og private boliger – og sågar løsninger til privatfly og både.
– I starten solgte vi mest til private. I dag er målsætningen, at vi er på 50/50 i forhold til private vs. kontorer, hoteller og offentlige bygninger m.v. Vi vil gerne levere armaturer og badeværelsestilbehør til et komplet, moderne badeværelse. Over de sidste 10 år har vi derfor også udviklet mange nye produkter i samarbejde med LINK arkitektur, produkter der alle har fået designpriser. Og ud over at nye tekniske løsninger altid skal være bagudkompatible, så stiller vi ét krav til alle nye produkter: De skal være tidløse. Ellers holder bæredygtighedstanken heller ikke.
De fritstående armaturer
Et efterspurgt eksempel på nyudviklinger fra VOLA er de fritstående armaturer. Badeværelset er gået ind i en ny tid og er ikke længere ren funktionalitet. I moderne tid er det et rum til ro, rekreation og velvære, og det afspejler sig også i VOLAs fritstående armaturer.
Det gælder f.eks. VOLA FS1 til fritstående badekar, hvor det klassiske VOLA design-DNA funderet på geometriske former opdateres til moderne badeværelser. Det er en rank og æstetisk formgivning, der giver associationer til en storbys skyline med slanke cylindriske rør knejsende i forskellige højder. FS-serien er designet af LINK arkitektur og kom på markedet i 2007, den har vundet flere internationale designpriser og fås i børstet rustfrit stål foruden højglans- og matforkromet krom.


Skræddersyede håndklædevarmere
Også håndklædevarmeren fra 2009 afspejler en ny tids måde at tænke badeværelser på. Det er igen LINK arkitektur, der står bag det stilrene og diskrete design i Arne Jacobsens ånd, hvor al teknik på bedste VOLA vis er indbygget i væggen. Håndklædevarmeren er designet som et modulsystem, så man efter ønske kan sammensætte sin individuelle, skræddersyede løsning med præcis det antal stænger, der passer til indretning og funktionalitet i ens badeværelse. Håndklædevarmeren fås både i højglanspoleret krom, børstet krom og børstet rustfrit stål.
Samarbejdet mellem VOLA og LINK arkitektur har ført til yderligere produkter såsom en fritstående bruser og den runde serie RS1-RS4, indbyggede affaldsbeholdere og den berøringsfri sæbedispenser RS10, ligesom den runde hovedbruser og en spa-serie i 2015 er resultater af samarbejdet. Endelig bør også de berøringsfri armaturer fremhæves som et eksempel på både moderne og grøn designtænkning. Handsfree armaturer fra VOLA sparer på vandet, de møder stigende efterspørgsel og har for længst fundet plads i bl.a. kulturinstitutioner, musikhuse og museer.
VOLA Academy
I 50-året for VOLAs fødsel handler virksomheden således ikke kun om produkterne. Men også om at understøtte brandet i hele fødekæden – fra designere, arkitekter og medarbejdere til salg, installatører og slutkunder. I forlængelse af den tankegang har VOLA bygget og etableret det såkaldte VOLA Academy i Horsens, tegnet af LINK arkitektur.
Bygningens arkitektur reflekterer VOLA-produkternes stramme, stilrene og minimalistiske formsprog med få og enkle materialer som stål, glas og beton. Og det er i disse rammer, at VOLA i dag uddanner VVS-installatørerne i at montere virksomhedens armaturer og i at kunne yde den bedst mulige service. Her kommer såvel installatørerne og fabrikkens egne medarbejdere samt medarbejdere fra de internationale salgsselskaber og bliver ført ajour med den seneste viden om produkterne, installationen og servicen.
Samtidig er VOLA Academy tænkt som et fælles mødested for internationale arkitekter med eget auditorium og foredrag om nye tendenser inden for arkitektur og design. Det er også her man finder de åbne kontorrum og et showroom med en stringent og enkelt fremvisning af VOLAs eksklusive designs gennem tiden.



Aman-projektet i Kina
VOLA har for længst åbnet op mod den globale verden – ikke kun markedsmæssigt, men også i forhold til mere filantropiske projekter. 700 km fra Shanghai i det østlige Kinas Jiangxi-provins ligger Fuzhou-området med sine kulturelle skatte af urgamle skove og historiske landsbyer. I 2002 blev et længe tiltrængt reservoir godkendt, hvilket kunne betyde enden for både de 2.000 år gamle træer og huse. Men en dristig plan blev iværksat, der betød en fysisk relokation af 10.000-vis af træer og 50 villaer fra Ming- og Qing-dynastierne.
I dag har 80 % af træerne overlevet, villaerne er flyttet mursten for mursten og Aman-revitaliseringsprojektet blevet til virkelighed med produkter fra VOLA i form af bl.a. vandhaner, brusere, fritstående armaturer og håndklædevarmere. En vigtig del af Kinas historie er dermed blevet bevaret og lader samtidig historien møde moderne tid.
VOLA hviler således ikke på laurbærrene, men bygger derimod sin fortsatte udvikling i en global verden på troen på den enkle idé, der satte det hele i gang for 50 år siden. En redefinering af badeværelset med usynlige tekniske komponenter og et unikt, nu klassisk design fra Arne Jacobsens hånd.
Som VOLA selv udtrykker det: Ofte imiteret, men aldrig overgået. VOLA er originalen.
Se mere på www.vola.dk