Hos 2Blind2C er man ikke bange for at bede mænd om at gøre sig mere umage og gå bedre klædt – det er for deres egen skyld.
Tekst: Mau Lindow Tarbensen Fotos: 2Blind2C
“Maybe I’m just too blind to see”
Kender I Dave Stewart, forhenværende guitarist i bandet Eurythmics? Så kender I måske også hans hit Heart of Stone fra 1994, hvor omkvædet lyder: ”Maybe your heart is made of stone/ Maybe I’m just too blind to see”. Da founder og CEO af 2Blind2C Lars Vegas Nielsen hørte den sang i sin bilradio tilbage i 2016, slog det ham. Her var navnet til det tøjbrand, som han med sin daværende partner i firmaet gik og ledte efter.
Navnet 2Blind2C passer som fod i hose med brandets mission om at gøre mænd mere velklædte: ”Hvis man ikke kan se symbiosen mellem æstetik og kvalitet i vores designs, er man simpelthen for blind til at se.” Hvorfor pakke det ind, når man kan sige det uden omsvøb?
Lars Vegas Nielsen etablerede brandet efter at have arbejdet med tøj i 35 år, både som udvikler, producent og designer. Hans retailerfaring havde givet ham et indgående kendskab til tøjmarkedet, og han undrede sig over, at der var så meget overprissat tøj, der hverken var smart eller af god kvalitet. Det var her, der måtte sættes ind.
Ikke mere joggingtøj
2Blind2C gør, hvad de kan, for at få mænd til trække i pænere klæder. ”Der er for meget joggingtøj og for mange sweatshirts,” siger Lars Vegas Nielsen, som er klar i sine holdninger, og ikke er bange for at udfordre mænds indstilling til deres valg af garderobe.
Det er Nielsen selv, der designer tøjet. Mærket er kendetegnet ved, at de ikke blindt retter ind efter tidens modeluner. De holder øje med skiftende farveskemaer og tendenser, men uden at være afhængige af de guidelines, der bliver lagt. ”Jeg designer stilfuldt tøj, som jeg selv vil gå i,” siger Lars Vegas Nielsen, og uddyber ved at fortælle om, hvordan et miks af forskellige stoffer og teksturer, eller f.eks. tilføjelsen af en vest, kan gøre meget for et outfit.
Med tøj fra 2Blind2C er man sikker på at være velklædt, og man har samtidig mulighed for at skille sig ud fra mængden, fordi tøjets snit, materialer og farver skaber et udtryk, der ikke følger de generiske strømninger på markedet.


Hvad skal man(d) vælge?
”Kunderne spørger nogle gange, hvordan de skal sætte tøjet sammen. De er vant til bare at tage noget ud af skabet. Vi mener, at man bør klæde sig på til det, man skal.” Lars Vegas Nielsen opfordrer til, at man tænker sig om, når man udvælger sit tøj. Hvem skal man møde, og hvad skal man lave? Skal man i banken, ned til den lokale fiskehandler eller på sheltertur?
Nielsen mener helt generelt, at mænd bør være mere opmærksomme på, at tøj i andres øjne altid sender nogle signaler om, hvem man er. Ser man præsentabel ud og er flot i tøjet? Så lægger folk mere mærke til en – så enkelt er det faktisk: ”Det kan vi se, når vi render rundt i vores tøj til forummer. Man kan hurtigt se, at folk kigger.”
Det er ikke alverden, der skal til, forsikrer Nielsen, der beskriver sin typiske målgruppe som mænd i alderen fra 35 år og op. – Og er man helt på herrens mark, er der heldigvis hjælp at hente hos 2Blind2C, som er meget visuelle i deres showroom og i deres look-bøger.
Stilfuldt, komfortabelt og holdbart
Hos 2Blind2C bliver forbrugerlogik tænkt ind, når der skal designes tøj og vælges materialer. Lars Vegas Nielsen giver et konkret eksempel: ”Mænd vil have tøj, de kan vaske og tøj, der ikke nulrer. Derfor bruger vi f.eks. ikke cashmere i vores trøjer, men bruger i stedet det mere slidstærke og lettere vaskbare merinould.”
En typisk habitjakkes manglende fleksibilitet er en anden udfordring, der nok er velkendt af mange mænd. Habitjakker tages ofte af til selskaber, fordi bevægelsesfriheden er så lille, at bare det at række ud efter sit vinglas kan blive en akavet manøvre. ”En rigtig mand tager ikke sin jakke af til et selskab,” siger Nielsen med et tydeligt glimt i øjet. Når han tillader sig at sige sådan, er det, fordi 2Blind2C har løst problemet. De bruger nemlig mix-metervarer med elastan for at gøre flere af de ellers typisk meget stive beklædningsgenstande decideret behagelige (!) at have på. Når der lægges stretch i foret på jakken, kan man pludselig række armene frem uden problemer. ”Det er vigtigt at få defineret, hvad mandens behov er, og hvad hans hurdler er,” siger Nielsen og tilføjer: ”Komfort er generelt vigtigt, og du kan sagtens have en af vores kropsnære slimfit-jakker på en hel aften uden gener.”



Gør dig umage, mand
”Vores job her i livet er, at mændene bliver lidt flottere, lidt frækkere og lidt mere sexede i deres tøj.” Lars Vegas Nielsen mener, at hvis man vil tage sig selv seriøst, bør man også tage det tøj, man går i, seriøst. Kort sagt: Gøre sig en smule mere umage, end man måske er vant til.
Missionen om at få mænd til at gå bedre klædt, handler dermed om mere end bare tøj. Det handler om at øge livskvaliteten hos mændene ved at få dem til at forholde sig til, hvad deres tøj udstråler, og hvordan det påvirker dem selv og deres omgivelser: ”I stedet for hovedløst at købe et eller andet dyrt mærkevaretøj, når du skal klæde dig pænt på, så giv dig den ekstra tid, det kræver at vælge noget, som passer til netop dit udtryk og din stil. Vi har en mission om, at det ikke skal være dyrt at være pænt klædt på,” siger Nielsen.
2Blind2C har samtidig et mål om at få mænd til at shoppe på en ny måde end tidligere. I stedet for at levere tøj til butikkerne én gang pr. sæson, sender de derfor tre mindre leveringer ud: ”Igennem keylooks og løbende levering stimulerer vi mandens latente behov. Mændene skal blive bedre til at gå og snuse i butikkerne.”
2Blind2C har både kant og holdninger, og de er ikke bange for at provokere en smule, hvis det kan få flere mænd til at forholde sig kvaliteten, stilen og prisen på det tøj, de køber.
Derfor falder det naturligt for brandet at indtage en position på markedet som den frække dreng i klassen.


Vi er kommet for at blive
Lars Vegas Nielsen har en vision om, at 2Blind2C skal blive store, og han mener, at kimen til succesen allerede ligger i brandets tilgang til tøjproduktion: ”Du er nødt til at være intelligent i den måde, du gør tingene på, for f.eks. at kunne lave en blazer til 1500 kr., der er lige så god til den til 5000 kr. Vi har fingrene helt nede i dejen, og vi har en længere udviklingstid end andre brands, fordi vi overvejer alt fra stof til design, pasform, komfort og æstetik.”
2Blind2Cs ambitioner rækker langt ud over landets grænser. Der er brug for en omvæltning i, hvordan mænd forholder sig til det tøj, de går i, overalt. Nielsen og resten af holdet bag brandet, er det vigtigste at få så mange mænd som overhovedet muligt til at opdage, hvor stor en forskel det rette outfit kan gøre for både selvsikkerhed, komfort og stil: ”Vi vil gerne være her længe, og vi tør godt forholde os til det. Vi har ikke behov for at blive millionærer i morgen.”
Tøj fra 2blind2c forhandles i udvalgte butikker og kæder.
Find dem desuden på hjemmesiden: www.2blind2c.com