Ronald Meijs – manden bag Meijs Motorman

1. december 2016

Mere end halvdelen af jordens befolkning lever i byer med tæt trafik, støj og forurening. Derfor gik designeren Ronald Meijs fra Maastricht i Holland i gang med at udvikle et let, ikke forurenende køretøj til det stilbevidste bymenneske; resultatet er Motorman. Designeren har også en lampe hængende på Museum of Modern Art.

Tekst: Torben Svane Christensen Foto: Meijs Motorman

En tur i Dyrehaven ved København medfører nysgerrige blikke og spørgsmål, når Ulrik Meinert-Medici parkerer sin elektriske knallert af mærket Meijs Motorman.

– Det er et køretøj, der vækker opsigt, og folk skal lige hen og høre, hvad det nu er for noget, siger han og fortsætter:

– Jeg bliver glad i låget af at køre på den. Den er lav, og du sidder godt med ret ryg. Der er lidt engelsk gentleman over det. Jeg drejer på gashåndtaget, og så kører den, og så sidder jeg bare og smiler. Jeg har kørt cykelløb som yngre, hvor man blev glad, hvis der var en god belægning og medvind. Det er den oplevelse, jeg har hver gang, jeg kører på min Motorman, siger han.

Firmaet, der producerer Meijs Motorman, i Holland har valgt ham som forhandler i Danmark, og det var en tur til Belgien, der satte gang i forretningsidéen.

– Jeg var i Belgien i sommers, hvor jeg så en Meijs Motorman. Jeg tænkte, hvad er det? Er det en cykel, en knallert eller en motorcykel? Da jeg fandt ud af, at det var en el-knallert, var jeg solgt, siger han.

Så da han kom tilbage til Danmark, begyndte han at søge efter forhandlere i Danmark. Der var bare ingen.

– Så jeg kontaktede firmaet i Holland. De kunne fortælle, at der havde været henvendelser fra danske cykelforretninger, der gerne ville have den i deres udstilling, men det ville firmaet ikke gå med til. De ville have en forhandler, der kun forhandlede Meijs Motorman, siger han.

Det lykkedes for Ulrik Meinert-Medici at få det hollandske firma til at lave en aftale med ham.

Urban biker – Meijs Motorman
Ulrik Meinert-Medici kommer lydløst frem i byen med stil på sin elektriske knallert fra hollandske Meijs Motorman. Han er sikker på, at der er et marked for køretøjet med retrolooket herhjemme, så nu er han blevet forhandler af det grønne alternativ til en bil.

Meijs Motorman
Elektrisk knallert
Hastighed: 45 kilometer i timen
Rækkevidde: 50 – 65 kilometer
Batteri: Lithium-Ion/1,5 kWh
Vægt: 45 kilo
Ramme: Stål og CrMo stål
Bremser: Hydrauliske skivebremser, 203 mm
Motorkraft: 2 kW/60 Nm
Saddel: Håndlavet læder
Opladningstid: 4 til 6 timer.

Ikke kun for hipstere

Ulrik Meinert-Medici har tidligere været selvstændig, og nu har han skippet et fast job ved Forsvaret for at satse mere tid på salget af Meijs Motorman.

– Der kører kun to andre på en Meijs Motorman herhjemme, som har købt den uafhængig af hinanden, direkte fra Holland. Så der er et stort potentiale. Jeg troede først, målgruppen var unge hipsters, men det er voksne mennesker, en kvinde og en mand, der kører på de to, der er i landet. Så målgruppen er stor, fortæller han og fortsætter:

– Det kan også være firmaer, der gerne vil vise, at de har en grøn profil. Meijs Motorman kan leveres, så den matcher firmaets visuelle identitet med logo, siger han.

Meijs Motorman koster 45.000 kroner, og det har ikke virket dyrt for de interesserede, som den danske forhandler har talt med på sine ture rundt i København.

– Når jeg nævner prisen, så er det svar, jeg hører mest: ”Ja, selvfølgelig gør den det”, men den henvender sig til en målgruppe, som gerne vil betale ekstra for et unikt kvalitetsprodukt, siger han.

Forhandleren rykker ud

Den danske forhandler har planer om at indtage det danske marked bid for bid. Først gælder det hovedstaden og den nordlige omegn.

– I første omgang vil jeg satse på Købehavn og Nordsjælland, men jeg tager gerne ud og viser knallerten frem andre steder i landet. Jeg ved, at der nok ikke kommer så meget gang i salget før til foråret næste år, siger han.

Han har taget lån i huset for at få midler til varelager og markedsføring. I øjeblikket er der ingen butik, hvor man som kunde kan komme ind og se på en Meijs Motorman.

– Der bliver tale om relationssalg, hvor interesserede kan lave en aftale med mig, og så kommer jeg ud og viser knallerten frem, siger han.

Han har lavet en forretningsplan, hvor han i øjeblikket er i fase 1. I fase 2 handler det om at finde en partner med et showroom, hvor knallerten kan stå. Men på sigt vil der også komme en butik.

– Lige nu handler det om at få synliggjort knallerten, og jeg har midler til at afprøve, om idéen kan bære, understreger han.

En mand håndbygger

Ifølge Ulrik Meinert-Medici findes der ingen direkte konkurrenter til Meijs Motorman i Danmark.

– Nej, det mener jeg ikke. Fordelen ved den er blandt andet, at der ikke er bevægelige dele og væsker, så den kræver ingen vedligehold. Du kan putte den bag i bilen og tage den med på ferie. Der findes intet tilsvarende med det her retrolook og i den kvalitet. Den kunne minde om en BSA-motorcykel fra 1920, siger han.

Alle Motorman er håndbyggede i kælderen i en villa lige uden for Maastricht, hvor firmaet holder til, og det sætter naturligvis en grænse for produktionen.

– Der står en mand og samler en knallert om dagen. Alle køretøjerne er nummererede, og jeg kører på nummer 229.

Farvevalg

Han har fået nogle stykker hjem af modellen Designers Choice. Men ellers må kunderne regne med 4-6 ugers leveringstid – Designers Choice er sådan, designeren Ronald Meijs har tænkt den fra starten, og det er standardudgaven i sort, men selvfølgelig er det kunden, der bestemmer, hvilken farve deres Motorman skal have, siger han.

Danmark er det seneste land, der er kommet til med en forhandler. Meijs Motorman forhandles allerede i Belgien, Tyskland, Schweiz, Norge, Storbritannien, Frankrig, Monaco og Spanien.

– Knallerten koster det samme i alle de europæiske lande, hvor den forhandles, fortæller han.

Hustru er sparringspartner

Nu hvor Ulrik Meinert-Medici er sprunget ud som selvstændig igen, er der to iværksættere i hjemmet i Hellerup.

– Min kone, Gabriella Meinert-Medici, er også iværksætter med projektet GENKLANGE, der handler om formidling af klassisk musik for børn gennem koncerter, workshops og en butik med produkter, der skal få børn og voksnes øjne op for klassisk musik. Så hun er min sparringspartner og bakker mig op, siger han

Iværksætterriet er blevet lidt af en familieaktivitet, hvor Gabriella hjælper sin mand med at finde leverandører af udstyr som jakker, hjelme og andre ting, der kunne matche en Motorman-kører.

– Jeg er ikke interesseret i investorer. Jeg har som mål, at jeg vil gøre det her selv. Det kommer måske til at tage lidt længere tid, siger han og afviser, at det er drømmen om at blive rig, der driver ham.

– Det er ikke det primære for mig at kunne komme til at leve af det her. Men det ville da være dejligt, hvis det ender med det, siger han.

På udkig efter tilbehør

Inden den store sæson for knallerter bruger han tiden på at lave et tilbehørskatalog. – Den fås blandt andet med en ramme til siddetasker til at sætte bagpå. Det er tasker af mærket Brooks. Men jeg vil også gerne kunne tilbyde jakke, hjelm og støvler. Min tanke er, at kunden skal kunne blive fuldt ekviperet til at blive en urban biker, når de køber en knallert.

Han understreger, at udstyret ikke nødvendigvis bliver meget dyrt. Han har hentet en vintage-læderjakke hjem, der kommer til at koste 2500 kroner, og han har kig på hjelme, der spænder fra 500 til 1000 kroner. – Jeg har også kig på en dansk virksomhed, der hedder Phoamy. De laver skumgummidimser, som man kan sætte på mikrofonen på ledingen til sin smartphone. Så kan man tale i telefon, mens man kører, fortæller han.

Hurtig opstart

Meijs Motorman er lille som en cykel, men lige så hurtig som en bil i optrækket, så man skal være påpasselig i trafikken. Den er udstyret med et horn, der kan afgive en karakteristisk båt-lyd. Rammen er lavet i stål og pulverlakeret, så den ikke så nemt bliver ridset. Batterier kommer fra samme leverandør, der leverer batterier til elbilen Tesla.

– Det gode er, at alle delene på knallerten er gængse dele, så den kan repareres hos en cykelhandler. Jeg er ved at opbygge et net af cykelhandlere i København, så der kan følge en serviceaftale med ved køb af en Meijs Motorman, siger Ulrik Meinert-Medici, der ser frem til foråret 2017.

Meijs Motorman, Danmark
www.motorman.dk

Meijs Motorman, Holland
www.meijsmotorman.com

En Motorman bliver indregistreret som en stor knallert, også kaldet knallert 45. Det betyder, at den skal køre på vejen sammen med den øvrige trafik, og derfor kræver det, at man er i besiddelse af gyldigt kørekort til enten bil eller motorcykel. Motorman kan også leveres i en 30 km/t version, som må køre på cykelstien. Der kræves ikke kørekort til denne, hvis man er fyldt 18 år. En Motorman er begrænset fra producentens side til en max hastighed på 45 km/t. Dette er lovkrav for denne type køretøjer. En fuld opladning af batteriet giver køreren en rækkevidde på 40-60 km til en pris på cirka 3,50 kroner.

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Scandinavian Wood Wall: Udendørs træpaneler bygget på jysk håndværkskvalitet og erfaring

Blue de Gênes: Fortidens håndværk i fremtidens tøj

Mere bolig for pengene: Thomas Stærk Lillesø og AMOVIDO vil gentænke dansk elementbyggeri

RJ Arkitektur: Bygninger der passer til livet og landskabet

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

Tablelab – et nyt kapitel i dansk møbelkunst

CONNECT NATURE: Fremtidens Tiny Houses i Danmark

Gabriel Ash drivhuse

Noble Denmark: Hvor nordisk æstetik møder globalt håndværk

Fra havedrøm til drømmehave

Søg