Maleren Steen Larsen ser livet passere gennem forruden af sin bil. Nogle gange fører bilen ham ad E45 – sydpå. Andre gange nordpå f.eks. til en bilkirkegård i Sverige. I øjeblikket er han dybt fascineret af den magi, der sker, når en dråbe rammer forruden og defokuserer motivet. Derfor håber han, at det regner, når han til sommer tager til New York for at arbejde.
Tekst: Hanne Lykke Foto: Steen Larsen
Når alle andre sukker over endnu en regnvejrsdag, drøner maleren Steen Larsen rundt i sin gamle Passat og tager billeder ud af forruden. Kameraet er hans skitseblok, men samtidig, med at han trykker på udløseren, sker der også en ubevidst lagring i hans hjerne. Så når han senere står i sit atelier med sin pensel i hånden, det hvide lærred og fotografiet af dråben, der rammer ruden, er det her, transformationen fra fotografi til maleri sker.
Steen Larsen kalder sig selv en moderne landskabsmaler. I de seneste 30 år af sit kunstnerliv har han udforsket koblingen mellem fotografiet og maleriet. En teknik, der kaldes mimetisk. Det betyder, at han gennem sine malerier kommer så tæt på virkeligheden som muligt. Og det har vist sig, at flere og flere får øjnene op for hans maleriske fotografiske roadmovie – også internationalt. Han kommer lige fra en soloudstilling i Basel og en gruppeudstilling i NYC med 24 andre nordiske kunstnere.


Regnvejr
Hans fascination af, hvad regndråber gør ved et billede, begyndte ved et tilfælde, da han kiggede sine fotos igennem fra en tur til Norge og ville sorterere alle de billeder fra, hvor det regnede. Pludselig så han, at der var noget helt specielt over dem. Fotografierne havde et andet ekstra lag, som betagede ham. Et fravalg blevet til et bevidst tilvalg – ved et tilfælde.
”Jeg er fascineret af det levede liv i en bil. I mine landskabsbilleder lægger jeg filteret af en forrude foran publikum. Og når det så regner, bliver det en abstraktion. Regndråberne kan få øjeblikket til at gå i opløsning. Mine billeder får flere farver, og regnen tilfører billedet et melankolsk lag,” fortæller Steen Larsen, der nyder langsommeligheden i processen, som han kalder en tretrins-raket.
Først tager han billederne med sit kamera, dernæst udvælger han sig det rigtige foto, for så at begynde at male. I hvert trin i processen sker der en filtrering.
”Når jeg så kommer til maleprocessen, gør jeg alt for at fastfryse nuet og fange øjebliksbilledet.”
On the road
Steen Larsen har brugt 12 års arbejde med E45 som tema. Det har bl.a. ført ham til en bilkirkegård i Bästnes i Sverige, hvor to brødre i perioden 1953 til 1978 solgte biler ude i en skov. I dag står der 1.000 rustne biler i et slags æstetisk forfald i sin helt egen tidslomme.
”Mosen kravler ind over kølerhjelmen på en Saab, der står ved siden af et birketræ. De kommer næsten til at ligne hinanden. Der er en slags livscyklus over bilernes historie. De kom fra den svenske undergrund i form af udvindingen af jernmalm, derefter er de blevet transformeret til biler, og nu er de på deres sidste rejse tilbage til naturen,” fortæller Steen Larsen.
Han pointerer, at der aldrig i hans billedelige roadmovie har været den almindelige drengede fascination af, hvor hurtigt en bil kan køre, eller hvor stor en motor de har. Bilkirkegården i Bästnes fik dog hans maleteknik på prøve.
”Den type maler, jeg er, kom til kort. Fotografiet tog over. Jeg synes ganske enkelt, at det blev for svært at tilføje fotografierne noget. Til sidst blev det for fotorealistisk. Den erkendelse var en milepæl for mig.”
Siden da, har han udover maleriet og så arbejdet kunstnerisk med fotografiet.



Rainman
Steen Larsen er altid på vej. Men med sine nye regnvejrsbilleder behøver han ikke at køre langt for at fotografere sine motiver. De kan i realiteten være på vejen foran hans atelier i Aarhus.
”Jeg blev engang spurgt: Hvad leder du egentlig efter? Men det er ikke, fordi jeg leder efter noget. For mig handler det om at være til stede i nuet. Jeg flygter ikke nogen steder hen. Når jeg vælger at være i regnen, handler det om tilstedeværelse. Der er så meget poesi i regnvejrsbillederne.”
Steen Larsen holder også af sine regnvejrsmalerier, da de udfordrer ham teknisk. Landskabets lette aflæselighed bliver vanskeligere at læse, og billederne er blevet mere og mere abstrakte.
“Jeg udfordrer min teknik ved at finde motiver, der bliver sværere og sværere at male.”
Der er en rigtig stor spildprocent i den proces. Men til gengæld ved Steen Larsen, hvordan det føles, når et maleri er helt perfekt.
”Det er, som når man slår på et krystalglas. Så kommer der en klang. Sådan en klang har jeg, når jeg har malet et rigtig godt billede. Så lyder billedet sådan. Jeg er slet ikke i tvivl, og det er faktisk en enorm stor lykkefølelse, når jeg har skabt et af de billeder, hvor der bliver slået på krystalglasset, og efterklangen bliver hængende i atelieret.”
NYC
I forlængelse af udstillingen i NYC tager Steen Larsen på studieophold til New York og Californien til sommer for at afsøge nye motiver.
”Jeg har altid været meget inspireret af den amerikanske fotorealisme. Men jeg har bevidst valgt, at mine billeder skal tage udgangspunkt i den nordiske fotorealismes kultur. Nu bliver det sjovt at komme til arnestedet – USA. Jeg håber, at det øsregner. Så sætter jeg mig bare ind i en gul taxa og bruger dagene på at fotografere New York i regnvejr set gennem en forrude.”
Om Steen Larsen
· Født i Kbh. i 1960.
· Uddannet på den frie kunstskole i Odense og Dartington College of Arts.
· Arbejder og bor i Århus og er lærer på kunstlinjen på Testrup Højskole.
· Steen Larsen arbejder inden for genren fotorealisme og har udstillet rundt i verden. Senest den store soloudstilling ROAD i 2012 på Sophienholm og kunstcentret Silkeborg Bad. Vejen har i mange år været omdrejningspunktet for Steen Larsens motiv-kreds, som en roadmovie på lærred.
· Er fast tilknyttet Galleri NB i Viborg og samarbejder med Galleri V58 i Århus, samt det nye galleri i Bredgade.
· Kbh., Nordahl og Nissen Contemporary.
Se mere på www.steenlarsen-maleri.dk & på facebook.com/steenlarsenmaleri