Sofie Bird Møller

1. juli 2016

Tekst: Katrine Arevad Foto: Anthon Maxus Christophersen

Maleri, collage, film, fotografi, performance, installation eller tegning… Den danske, internationalt anerkendte og tysk bosatte kunstner, Sofie Bird Møller arbejder med næsten alle tænkelige medier, og trækker på næsten lige så mange forskellige metoder og teknikker i arbejdet med sine værker.

Sofie Bird Møller har siden 2013 været repræsenteret af det anerkendte Martin Asbæk Gallery, der er placeret på Bredgade 23 i hjertet af København. Galleriet blev startet i 2005 af galleristen Martin Asbæk og fokuserer på moderne skandinavisk, så vel som international, kunst af veletablerede og up-coming kunstnere, som arbejder inden for en bred vifte af medier; maleri, tegning, skulptur, fotografi, video og broderi.

Tysk og dansk

Sofie Bird Møller er født og opvokset i København, men flyttede i 1999 til Tyskland og bor og arbejder den dag i dag i Berlin og München. Udover at være kunstner er hun også mor til sin 8-årige søn Oskar, som hun har sammen med sin mand Alexander Laner.

Et spørgsmål om kropsideal og identitet

Sofie Bird Møllers værker afspejler hendes stærke tanker om vores samfunds kropsidealer og identitet. Hun rejser spørgsmål om autenticitet samt forholdet mellem det overfladiske og den underliggende betydning i maleriet og kunsten i det hele taget. Der gives ikke nogle svar men derimod bliver der udelukkende stillet spørgsmålstegn ved og ændret på den konstruktion vi kalder: verdenen.

Til spørgsmålet om hvordan hun vil beskrive hendes arbejde i et interview, med littleyears.com, forklarer hun: “Jeg ændrer på et allerede eksisterende materiale, gammelt eller nyt, som for det meste har en relation til massekommunikationen, og så erstatter jeg personen, bilen eller hvad det end er, med en gestus der er langsomt udført, og som radikalt ændrer motivet”

En kunstner helt ind til hjertet

Sofie Bird Møller er en kunstner helt ind til hjertet. I hendes nærvær kan man mærke, hvordan hun lægger sjæl og sind i alle sine værker. Hendes måde at kommunikere til verden er gennem hendes kunst, hvor hun skubber til og ændrer ved vores normforestillinger. Skal vi acceptere alt hvad medierne fodrer os med eller skal vi stoppe op og stille spørgsmålstegn ved de tusindvis af informationer og billeder vi bombarderes med dagligt af medierne? Dette er spørgsmål hun gennem sine værker rejser hos beskueren.

Interferenze

Sofie Bird Møllers særlige kendetegn er hendes Interferenzeværker, hvor hun med både præcision og voldsomhed overmaler reklamefotografier, så modellernes kroppe delvist skjules under tykke, abstrakte og strategisk placerede lag af maling, hvis tekstur giver mindelser om nøgen hud eller muskelvæv. I nogle tilfælde bruger hun endda bevidst sin egen krop som pensel. Herigennem rejser hun spørgsmål om identitet og kropsidealer, og sætter gennem sin både tilslørende og afdækkende gestus også fokus på forholdet mellem overflade og den underliggende betydning i maleriet og kunsten generelt. På overfladen kan interventionen i værkerne være svær at spotte, men har man studeret værkerne lidt, er det svært at fjerne opmærksomheden fra personer, hvis kropsdele er retoucheret væk og hvor deres tøj er efterladt som tomme hylstre i mærkelige positioner, svævende frit i luften. Christiane Mosegaard Finsen, Museumsinspektør på Esbjerg Kunstmuseum skriver i en pressemeddelse om Sofie Bird Møllers soloudstilling på museet i 2015:

“Indsmurt i maling gnider hun sig med en både ekspressiv og præcis bevægelse mod modellens krop. Gennem hendes indgriben i det oprindelige billede opstår der, ligesom det er tilfældet med de øvrige værktyper hun arbejder med, et nyt visuelt udsagn, der på raffineret vis siger noget om det, som tilsyneladende tilsløres – en form for afdækning gennem tildækning. Men modellens krop destrueres ikke; den tilføjes et nyt lag både i bogstavelig og overført betydning. For gennem Sofie Bird Møllers interaktion, mister modellen nok sin identitet og sine specifikke ansigtstræk, men samtidig accentueres figurens komposition og bevægelse – hun bliver nærværende på en helt ny måde.”

Der er tale om en form for dobbelteksponering af kroppen, hvor Sofie Bird Møllers gestus er utænkelig uden den oprindelige figur, men hvor det visuelle udtryk vi nu oplever i værket, får sin kraft gennem aftrykket af netop kunstnerens krop. Og således er kunstneren til stede i sit eget værk, imens hun samtidig peger på sit eget fravær idet kun et spor af hendes ellers så definerende handling er tilbage. Der opstår på den måde en interessant spænding mellem overflade og indhold, og mellem tekstur og betydning, der får beskuerens fokus til at veksle mellem noget ikke-synligt og en næsten insisterende materialitet.

Ex Biblia

Ex Biblia serien består af i alt 82 stik fra en antik dansk bibel fra 1855. Med indfarvet blæk har Sofie Bird Møller malet partier væk fra motivet, og med blyant tegnet detaljer ind igen. Med en præcision og behersket spontanitet fremstår de bibelske billeder abstrakte og grænsende over i der surreale. De bliver nærmest helt hemmelighedsfulde at se på, i hendes akribiske overmaling af fødder og hænder. Beskuerens blik rettes mod klæderne og omgivelserne, som er det tilbageværende bevis på, at der før har været et menneske som nu er reduceret til et stykke stof, hvor kroppene smeltes sammen til amorfe former, der svæver gennem luften befriet fra tyngdeloven. Sofie Bird Møller viser med Ex Biblia hendes interesse for at pille ved det normale og forvrænge vores forestillinger om ting vi kender i forvejen, som for eksempel Biblen og bibelske billeder. Hun løsner op for den forudindtagethed man har til tingene og rykker på definitionen af dem:

“De her konstruktioner som vi bor i er ikke noget vi naturligt er vokset op i – og det vi er vokset op med og vores opfattelser af omverdenen er ikke nødvendigvis den samme som andres” forklarer Sofie Bird Møller.

En atmosfære af tankelig frihed

Både Interefenze og Ex Biblia kan opleves i Martin Asbæk Gallery fra den 3. juni og frem til den 2. juli 2016 i Sofie Bird Møllers udstilling: So ist es – und anders (en undersøgelse af underfladiskhed), der viser hendes kunstneriske intelligens og evne til at dykke ned under overfladen og arbejde med den underliggende betydning i det, der for beskueren, kan virke helt umiddelbart og som er årsagen til udstillingens titel og hendes opfindelse af begrebet: underfladiskhed, der er tænkt som antonym til begrebet: overfladiskhed.

I vores hypermoderne samfund kører vi frem i fuld fart og tid er ikke noget vi har meget af. Sofie Bird Møller åbner med sine værker i So ist es – und anders udstillingen op for nye verdener eller sfærer, og giver os mulighed for at stoppe op og dykke ned, og svømme frit i en atmosfære af tankelig frihed og skævhed, som absolut også kan trække linjer over i den sorte humor og det mere surreale.

Sofie Bird Møller har bragt sine Interferenze værker i denne udstilling op på et helt nyt niveau, da hun har benyttet sig af collageteknik til at forandre den side, der er bemalet. Selve træpladen, som siden fra tidsskriftet er sat op på, er blevet synlig og dermed en del af det endelige motiv, og undergrunden kan altså for første gang ses.

Attakering af det kvindelige kropsideal

Noget man især kan glæde sig til at se, er hendes store collager, der attakerer samfundets kvindeideal, som medierne fodrer os med. Sofie Bird Møller monterer plakater fra modemagasiner på væggen, hvor den over æstetiserede kvindekrop på motivet, nærmest går op i limningen, og bliver hevet helt ud af proportion.

Kontakt information
Bredgade 23
1260 København K
+45 3315 4045
gallery@martinasbaek.com
Se mere på www.martinasbaek.com

Om Kunstneren

Sofie Bird Møller er svær at kategorisere entydigt; hun trækker på en lang række ismer og praksisformer fra det 20. århundredes kunsthistorie, fx surrealisme, abstrakt ekspressionisme, body- og pop art, Jorn’ske modifikationer og feministisk kunst. I et fortolknings øjemed kan man nok læse Bird Møllers værker ind i en feministisk og politisk sammenhæng og se dem i lyset af en kritisk tilgang til både traditionelle kønsroller, tidens kropsfiksering og den allestedsnærværende, overfladiske reklameæstetik. Men dybest set rejser hun spørgsmål om autenticitet og om forholdet mellem overflade og underliggende betydning i maleriet og kunsten helt generelt. Sofie Bird Møller (f.1974) bor og arbejder i Berlin og München, Tyskland. I 1999 begyndte hun sin uddannelse på Akademie der Bildende Künste i München, tog udveksling på Det Kgl. Danske Kunstakademi og afsluttede med en master i Fine Art på Byam Shaw School of Art i London i 2007. Sofie Bird Møller har udstillet i Tyskland, Los Angeles og Danmark og er repræsenteret i en række anerkendte private samlinger.

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Everything happens for a reason

Galleri Nijenkamp

Kunstner Dante Galic stormer frem blandt danske kunstsamlere!

I hans kranieskulpturer vokser frodige haver ud af den blottede pandeskal

En rejsende i tid på verdens ældste fyrskib

English Silver House – sølvet & kunsten

Der er altid forventninger til kunsten

In your face

PH & pornostjerner

Bomberegn & næstekærlighed

Søg