Interlex mellem paragrafferne

1. april 2017

INTERLEX Advokater er tæt på både byen og mennesket bag selskabet, der har brug for professionel sparring. For de aarhusianske juraspecialister handler moderne advokatvirksomhed om personlig og loyal rådgivning.

Tekst: Rune H. Jensen Foto: Birthe Vembye

INTERLEX Advokater er flyttet ind på en adresse med udsyn. Både til horisonten, byen og en havnefront under hastig udvikling. Der er sjældent stilstand på Aarhus Ø, og det er der heller ikke i advokatfaget eller hos en juridisk brobygger mellem lov og forretning som INTERLEX.

Der er med andre ord løbet meget vand i havet siden forestillingen om fortidens sagfører med stateligt gråsprængt hår, guldindfattede briller, lommeur og et slet skjult hovmod – og frem til nutidens advokat på Paddle Board ved Aarhus Ø iklædt afslappet jakkesæt og et smil på læben. Advokatgerningen er ligesom alle andre fag dynamisk og flytter sig i og med tiden.

Lovgivningen er mere kompleks. Mængden af love stiger eksponentielt. Og folk forventer mere end et talende jakkesæt. I dag ligner den ideelle moderne advokat meget mere en betroet, loyal og højt specialiseret rådgiver og sparringspartner:

Loyalitet er en forpligtelse

– Vi er resultatorienterede og tager vores klienters særlige situation alvorligt. Det er væsentligt for os, at vi skaber ”value for money”, som er forudsætningen for, at vi kan forblive deres foretrukne juridiske samarbejdspartner. Vores erklærede mål er at gøre en forskel, uanset om vi assisterer med forhandling af en virksomhedsoverdragelse eller rådgiver på strategisk niveau i et bestyrelseslokale. Det er ikke kun tomme ord, det forpligter vi os til. Det er også vores personlige drive: I vores hverdag arbejder vi efter en stærk klientrelation, og jeg glæder mig oprigtigt, når det går vores klienter godt, og i særdeleshed når vi har været med til at gøre en forskel. Vi skal først og fremmest ramme vores klienters behov, være målrettede og have købmandskasketten på mindst lige så meget som jurahatten, siger Jesper Ørskov Nielsen, partner og leder af Team Erhverv hos INTERLEX.

Specialiseringen og den tætte klientrelation er således en kongstanke hos det aarhusianske advokatfirma, der primært håndterer klienter i erhvervslivet, og netop derfor breder INTERLEX sig ikke ud over alle advokatfagets områder. I stedet fokuserer virksomheden på sine fire kerneområder via fire teams: Erhverv, fast ejendom, landbrug og insolvens. Det betyder ikke, at der er vandtætte skodder mellem afdelingerne, tværtimod. Synergi og tværfaglig vidensdeling er essentielle parametre på alle fronter – også på havnefronten og i huset ved vandet, som INTERLEX bevidst har indtaget som en aktiv del af en større helhed:

En del af huset, havnen og byen

– Stedet lever. Vi deler fx kantinefaciliteter med de andre virksomheder og brancher i Pakhusene, hvor folk har vidt forskellige kompetencer. Det giver synergi. Vi kan hjælpe hinanden, måske endda klare noget over frokosten, og man bliver også en del af, hvad der sker ude i verden. Her lærer man noget af hinanden – på stedet og internt på tværs af de fire teams. Det er en helhedsorienteret ånd, som gælder alle ansatte i firmaet. De dygtige sekretærer har fx et indgående kendskab til sagerne, hvilket er af stor betydning, når klienter ringer ind, fortæller Thomas Heintzelmann fra INTERLEX’ Team Fast ejendom.

Advokatfirmaet har tydeligt fundet sig godt og fokuseret til rette i de rå lokaler med udsigt over bugten anno 2017. Og når man som gæst i huset læser INTERLEX mellem linjerne, er det fornemmelsen af seriøsitet koblet på en overraskende ærlig og udadvendt tone, der springer i øjnene. Det kan lyde poppet, men det er – også erklæret – juridisk bistand i øjenhøjde. Fordi der er substans bag ordene, fordi resultaterne betyder, at INTERLEX fastholder usædvanligt mange langvarige relationer. Hvilket igen peger mod et forhold mellem klient og advokat baseret på et fundament af loyalitet og tillid. Som INTERLEX udtrykker det:

Specialisering – og gefühl

– Vi går all-in i specialisering og viden om det enkelte område med vores teamstrategi og vores fire kerneområder. Men det handler i høj grad også om den personlige relation. Derfor må vi have empati og en næsten holistisk tilgang til klienten og sagen, og derfor bruger vi relativt meget tid især i starten af en klientrelation. Det indebærer også, at vi må være oprigtige. Hvis vi vurderer og mærker, at her er der noget galt, så siger vi det, som det er, selv om det måske koster på den korte bane. Det giver tillid, og derfor vender folk tilbage. Det er også derfor, vi hedder INTERLEX, som henviser til rummet mellem paragrafferne og juraen. Advokatgerningen er meget mere end jura og lex’en. Det er ligeså meget gefühl, købmandskab, forretningsforståelse og mavefornemmelse for den enkelte klient.

Tal klart, vær ærlig og levér

Der er fire teams, 11 partnere og 50 medarbejdere i INTERLEX. Det er med andre ord ikke en supertanker, men derimod en passende bådtype til netop INTERLEX’ klientgrupper. Det gælder også Team Erhverv, der udelukkende beskæftiger sig med juridiske aspekter relateret til virksomhedsdrift:

– Det er særegent, at vi i vores arbejde med små og mellemstore virksomheder er på niveau, i øjenhøjde. Vi er i stand til at manøvrere mellem de forskellige virksomhedstyper. Vi er målbevidste og skal finde den løsning, der er til klienternes bedste. Det er en tillidserklæring, og det forpligter. Set med klientens øjne er en retssag ikke altid den rigtige løsning. Det koster tid, ressourcer og omkostninger at føre en retssag, og derfor kan det ofte være en forretningsmæssig fordel at indgå et forlig tidligt i fasen. Der kan imidlertid naturligvis også være sager, som enten ikke kan eller skal forliges, og i disse sager er der kun ét mål, og det er at vinde sagen. Klar tale er generelt vigtig for os, forklarer Jesper Ørskov Nielsen og uddyber:

– Det giver folk respekt. Vi skal tage fat om nældens rod, være en loyal medspiller og fungere som klientens sparringspartner. Og derfor har vi de mange tætte, langvarige relationer og tilbagevendende klienter. Vi kan kun opretholde den tillid, fordi vi beviser, at vi også gør det i praksis. Det er alfa og omega, at vi indfrier forventningerne med empati og helhedsforståelse og tænker i selskabernes tarv. Det er også vores erfaring, at vores klienter sætter stor pris på, at vi dels ikke unødigt komplicerer tingene, men tværtimod er i stand til at forenkle dem, og dels at vi tør give korte og konkrete råd fremfor blot at efterlade vores klienter med måske 10 forskellige løsningsforslag. Det er igen samspillet mellem juraen og paragrafferne. Vi skal have den forretningsmæssige forståelse og levere resultatet, og vi skal give folk en ordentlig behandling hver gang.

Ud med brandslukning og dårligdomme

Det er et mantra, der går igen hele vejen rundt i huset. Og der skal vægt bag ordene, for det meste af arbejdet ligger trods alt stadig i og imellem de juridiske paragraffer for en afdeling som Team Insolvens og for teamets leder Torben Korsager, der har 12 års erfaring hos INTERLEX med alle typer insolvenssager fra store konkursboer til rekonstruktion af enkeltmandsvirksomheder:

– Vi har overordnet to målgrupper: virksomheder i krise og pengeinstitutter med kunder i krise. Her vurderer vi, om virksomheden er overlevelsesdygtig eller ej. Hvis den er dødsdømt, bliver det bare et nej, dér må vi være ærlige over for klienten. Men hvis den er levedygtig eller going concern, som vi siger, er vores opgave at hjælpe med til at rekonstruere virksomheden, vurdere strategien, markedet og mulighederne for at tjene penge igen, siger Torben Korsager fra Team Insolvens, og fortsætter:

– Den finansielle side kan indebære, at virksomheden er økonomisk trængt og ikke kan låne mere. Der er det vores opgave at hjælpe med rekonstruktionen af forretningsstruktur og økonomi og rådgive om, hvordan der fx kan tilføres friske penge fra investorer eller ske refinansiering via anden bank. Det kan vi kun gøre, fordi vi har tillid hos bankerne, kommer med en reel beskrivelse og ikke slæber dårligdommene med over i rekonstruktionen. Ærlighed og tillid er helt afgørende. Nogle gange er en konkurs den bedste løsning. Det kan give nye kræfter at slå en streg i sandet, så kan der måske opstå en ny virksomhed med nye investorer. Tilgangen gælder også i tilfælde med pengeinstitutter med udlån til en virksomhed i krise. Vi laver en trykprøve og spørger: Kan den her virksomhed overleve? Det gør vi på samme måde, helt straight og ærligt.

Gert Lund
Jesper Ørskov Nielsen

Kæmper landbrugets sag

Også i Team Landbrug handler det ikke kun om at løse sagerne ud fra gældende forståelse af juraen, og afdelingen har da også flere gange været med til at ændre retspraksis og lovgivningen på området. Igen handler det om en helhedsorienteret rådgivning, der omfatter vidensdeling og brug af ressourcer fra de øvrige afdelinger. Både hoved og hjerte skal være med, og for partner og teamleder Gert Lund skyldes valget af landbrug som sit mangeårige specialområde ikke en romantisk rural baggrund:

– Jeg er ikke opvokset på landet, men de problemstillinger, der findes inden for landbrug, fangede min interesse. Det er et ekstremt lovreguleret område også fra EU’s side, og der er så mange forskellige love og problemstillinger, man som landmand eller lodsejer skal forholde sig til, når de fx skal implementeres her i landet. Jeg kommunikerer godt med landmændene, vi svinger godt, og jeg taler deres sag. Det giver også de langvarige relationer, fordi vi kommer til at kende hinanden, og de får en god behandling, siger Gert Lund.

Advokatens fornemste opgave

I Team Fast Ejendom er klienterne typisk små og mellemstore entreprenører og projektmagere, og når teamleder Thomas Heintzelmann og resten af holdet møder klienterne er det oftest i en tvist eller anden situation, hvor de allerede har behov for hjælp:

– Vi skal finde en løsning. Og vi skal ikke tage konflikten for konfliktens skyld. Nogle gange er det bedre at lukke sagen, komme videre og måske skabe betingelserne for et fremtidigt samarbejde mellem parterne. Nogle gange kan det ikke lykkes at finde et kompromis, og så går vi i retten, også for princippets skyld, siger Thomas Heintzelmann, der ser INTERLEX’ teamstrategi som en stor fordel for klienten:

– Specialisering er den generelle trend i faget. Landsbyadvokaterne er for længst uddøde, og over de seneste fem til ti år begyndte også de mindre advokatfirmaer at forsvinde. Der er plads til os mellemstore. Men vi skal også være specialiserede, og hos INTERLEX er nærheden og det personlige fokus i forhold til SMV’erne (små og mellemstore virksomheder, red.) en bevidst struktur. Vi vil gerne synliggøre det, vi er gode til. Vi har ikke sytten områder, men fire. Så hellere sige nej til det, vi ikke er så gode til.

Team Fast Ejendom tager sig også af bl.a. projektudvikling, lejeret som repræsentanter for udlejer, og køb og salg af erhvervsejendomme som helhedsorienteret juridisk rådgiver. Fælles for alle indsatsområder gælder igen nærheden og det personlige fokus:

– Jeg plejer at sige, at vi ikke har sager – vi har klienter. Min fornemste opgave er at tage sagen af klientens skuldre. Han/hun skal føle tryghed. Tillid. Du bliver ikke sendt rundt i huset, men ved præcis, hvem der tager sig af dine forhold. Vi bliver ofte anbefalet fra andre klienter, som vi tidligere har haft eller stadig har. Og vi klarer det ikke over telefonen, men tager hånd om det og mødes. Der kommer ofte nogle andre ting frem til fysiske møder, der kan gøre min rådgivning bedre. Desuden er vi jo også afhængige af klienter, der vender tilbage, fordi det er det, vi lever af, smiler Thomas Heintzelmann.

Klienten har et navn, ikke et journalnummer

Advokaterne på Aarhus Ø forventer ikke at have langt flere medarbejdere om 10 år, men går hele vejen i troen på sine styrker – seriøs rådgivning og personligt fokus. Eller som INTERLEX udtrykker det:

– Vi prioriterer nærheden, og det er helt afgørende for os at sætte en tyk streg under, at vi har klienter og ikke sager. Det forhindrer os imidlertid ikke i at kunne håndtere både meget store koncerner og små enkeltmandsejede virksomheder. Ingen ønsker at blive behandlet som et nummer, men ønsker derimod en sikkerhed for, at der er fokus på netop deres sag/sager og ”hands on”. Advokater kan naturligvis ikke håndtere alle problemstillinger, og det har vi taget konsekvensen af og formaliseret med vores teamspecialisering. Det giver os rum til både den professionelle rådgivning og til at få en personlig relation til hver klient. Vi arkiverer også stadig på papir efter navn og ikke på journalnummer. Det fungerer, og der er jo ingen grund til at dræbe noget i digitaliseringens hellige navn. Vi er ikke bange for konkurrenterne, for klienterne vender tilbage via mund-til-mund metoden, når vi gør det ordentligt. Det handler om faglighed, nærhed og hele mennesket.

Solen står højt på himlen denne formiddag på Aarhus Ø, der er omfattende byggeaktivitet på havnen, forpustede roere, studerende på cykler, og erhvervslivet er for længst vågnet. INTERLEX har placeret sig in medias res, i begivenhedernes centrum som en aktiv del af huset, havnen, byen og verden. Billedet er ikke entydigt, det er mangefacetteret. Nøjagtig som advokatgerningen og den enkelte klients situation. Læs og følg juraen, men hør også hele historien. Dér, hvor mennesket bag virksomheden er. Mellem paragrafferne.

Se mere på www.interlex.dk

Thomas Heintzelmann
Torben Korsager

4 skarpe til Interlex Advokater

Hvad skal folk bruge en advokat til, når man selv kan google sig til juraen?

Vi er slet ikke bange for Google-advokaterne. Advokatfaget flytter sig som alt andet – fra gammeldags paragrafrytteri til professionel og personlig rådgivning. Det er da fedt, hvis folk selv kan finde og udfylde ting via nettet. Men passer det, de får skrevet så også til deres særlige situation? Dér er advokatgerningen meget mere end jura. Det er både all-round og specialiseret rådgivning, og det er forretningsforståelse, købmandskab, fornemmelse. Vi har kun set starten på digitaliseringen, hvor folk finder jura på nettet. Men det er blot værktøjerne, og det er lidt som at købe en skruetrækker, men ikke være håndværker og vide, hvordan man skal bruge den. Folk vil gerne have en ven, de har tillid til, en fortrolig med høj faglighed. (Gert Lund, Team Landbrug, partner, INTERLEX).

Hvad er en dygtig forhandler – i modsætning til en lidt for smart forhandler?

Den dygtige forhandler er én, der opnår et resultat fra klienten, hvor der virkelig er ”value for money” i rådgivningen. Vi har så mange langvarige klientrelationer, fordi vi er loyale samarbejdspartnere, der også leverer resultaterne. Vej en sag på vægten, vurdér hvor klienten er forretningsmæssigt og økonomisk og løs opgaven i forhold til dét på niveau med klienten. Vi er i stand til at differentiere vores rådgivning i forhold til vores klienter. Selskaber er ikke ens og skal derfor heller ikke rådgives ens. Skal du fra a til b, er det ikke altid nødvendigt at tage Mols-Linien, nogle gange kan man nøjes med et Paddle Board. Det er en vigtig del af vores DNA – ærlighed (Jesper Ørskov Nielsen, Team Erhverv, partner, INTERLEX).

Hvorfor er det sjovt at arbejde med insolvens, hvor folk typisk er dyb i krise?

Jeg kan godt lide at finde en løsning. Den bedste løsning. Det handler meget om hele den hektiske situation. En eskaleret situation, hvor folk knap nok har likviditet til dagen og vejen, der skal handles akut på. Vi har set virksomheder fra alle brancher, og heldigvis gælder det, at de generelle mekanismer i virksomhedsøkonomi slår igennem alle steder, så vores viden og erfaring gør, at vi kan hjælpe dem. Jeg kan også bare godt lide tal. Og så betyder hele den menneskelige side meget – at have en god dialog med ledelsen og hjælpe med til at kunne trække dramaet ud af situationen. (Torben Korsager, Team Insolvens, partner, INTERLEX).

Bliver det ikke rutine at arbejde med det samme specialiserede område hver eneste dag?

Nej, tværtimod. Jeg kan godt blive ramt af at tænke, at det er fantastisk at kunne få lov til det her, når jeg sætter mig ned, kigger ud af vinduet og drikker en kop kaffe. Tænk, at sidde med det, som interesserer én hver dag. Tænk, at man kan få lov til det. Men det grundlæggende drive er glæden ved, at jeg kan hjælpe ham, klienten. Tage problemerne af hans skuldre. Vi tager ejerskab for det. Vi vil det, og vi står på mål for klienten. Jeg er helt sikkert også i INTERLEX om både fem og ti år. Størrelsen passer, og det er det her, jeg er god til. Vi har tyngden og bredden og kan lægge vægt bag ordene. (Thomas Heintzelmann, Team Fast Ejendom, partner, INTERLEX).

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Drømmen om verdensklasse vin og caviar

Michelin-hærdet køkkenchef giver nyt liv til tangkrogen

Ny hattenæs: En genopstået perle i skoven

Yngre generetioner finder drømmeboligen i udlandet

Helhedsplan for hus & have

Ny ledelse i spidsen for 110 år gammelt badehotel

Drømmeboliger for alle

Det bedste Barcelona – som kun de lokale kender 

Galleri Nijenkamp

Fra jægersoldat til nye roller i livet

Søg