Chokolade drømme

1. oktober 2014

Rene råvarer, tradition og æstetik. Det er kardinalpunkterne for den familieejede chokoladefabrik Ole Chokolade, hvor søstrene Vile som anden generation står i spidsen for intense smagsoplevelser i æstetisk indpakning.

Tekst: Rune H. Jensen · Foto: Ole Chokolade

Søstrene Vile blev født ind i en verden af chokolade. Når skolekammeraterne var ude at kælke om vinteren, stod de to søstre indenfor og hjalp til med at pakke æskerne med de søde delikatesser. Senere hen assisterede også kammeraterne med at klargøre produkterne i julen, som er højsæsonen i chokoladernes verden. Søstrene Vile er kort sagt chokoladeambassadører, de har brugt det meste af deres liv frem til i dag i chokoladernes tjeneste, og de har igennem 23 år ledet familievirksomheden i Kolding, som deres far etablerede tilbage i 1966.

Troldmandens chokoladeværksted

I 2014 er der fortsat højrisiko for forøget mundvandsproduktion, når man træder indenfor dørene til Ole Chokolades faciliteter, hvis man som undertegnede har en notorisk svaghed for chokolade og marcipan. Det første blikket møder er således en opstilling med et overflødighedshorn af håndlavede chokoladestykker og gaveæsker i æstetisk indpakning, der vidner om kærlige menneskehænder fremfor maskinel betjening. Der er også generelt ro og ingen stress eller støjende maskiner på Kolding-virksomheden denne solrige augustmorgen, hvor søstrene Anette Vile Kærup og Marianne Vile Ellerkamp tager imod. Ikke at der ikke er travlt. Der er bare forskellige måder at håndtere travlhed på. Det er ganske enkelt et villet livsvilkår at lede en familieejet chokoladefabrik – eller som medejer Marianne Vile Ellerkamp udtrykker det:

“Det her er vores livsværk. Vi kender til at knokle og stå til rådighed 24 timer i døgnet. Drivkraften er produkterne, nytænkning og hele udfordringen med at lede en virksomhed i konstant bevægelse. Og selvfølgelig glæden ved at mærke fremgang”.

49 smagsvarianter og eget logo

Ole Chokolade anno 2014 skiller sig ud ved at have hele 49 forskellige dessertstykker til æskechokoladerne, der tæller alt fra ren marcipan og marcipan med cognac over calvadostrøfler, nougat med krokant og orangemarcipan til hasselnøddemarcipan med lakrids, jordbær-/champagnetrøffel og nougathjerte. Ole Chokolade har i dag 10 fastansatte medarbejdere på fabrikken, der kan fremstille 9.000 stykker chokolade i timen. En stor del af disse medarbejdere har været tilknyttet chokoladefabrikken i 10-15 år, ligesom mange af de ekstra hjælpere i julehøjsæsonen, hvor 50% af omsætningen hentes, er tilbagevendende. Loyaliteten er således central i virksomheden, hvor søstrenes øvrige familie også giver en hånd med, når der er ekstra høj travlhed.

Alt kan lade sig gøre

Netop æskerne med fyldte chokolader er kerneproduktet, og B2B-salg er hovedfokus med en kundekreds, der tæller markante virksomheder som fx LEGO og Toyota. Hos Ole Chokolade kan kunderne gøre brug af muligheden for at få eget logo trykt på chokoladeæskerne via fabrikkens eget trykkeri, der tilfører kundernes gaveæsker personlig identitet og et visuelt æstetisk udtryk.

Dertil kommer, at æskerne med fyldte chokolader kan sammensættes efter eget valg. Det drejer sig kort sagt om valgfrihed og fleksibilitet for kunderne uanset virksomhedsstørrelse. Ingen opgave er for lille eller for stor, og leveringen sker hurtigt. Eller som Anette Vile Kærup udtrykker det som et karakteristisk mantra for søstrenes holdning til hjertebarnet:

– Alt kan lade sig gøre!

De bedste råvarer uden kompromiser

Det er de klassiske råvarer, der bærer chokoladerne her. Det handler om ren marcipan, der er intet groft i den, men kun intens, mættet smag uden tilsætningsstofer. Sukker og de bedste mandler med naturlig god olie, der giver Koldingvirksomhedens marcipan sin ekstra blødhed – og intet andet, får marcipanen til at smelte på tungen. Søstrene henter den rå marcipan og nougaten hjem fra Lubeca, den hævdvundne Lübecker Marzipan-Fabrik fra Lübeck-området i Tyskland, der regnes for at fremstille den bedste marcipan i verden med en naturlig harmonisering af tradition og kvalitet.

Da mandler fra Middelahavsområdet og navnlig Spanien er mere aromatisk intensive pga. kultiveringen og de klimatiske forhold, bruger Ole Chokolade udelukkende spanske mandler for at opnå den ønskede, intense smag. På samme måde er chokoladen udelukkende grand cru og stammer fra californiske kakaotræer. Bønnerne gennemgår en fremstillingsproces, der i kombination med Lubeca-marcipanen giver delikatesserne fra Ole Chokolade den optimale smag med en chokolade, der har den rette fordeling mellem tørstof og smør. Selv om kakaobønnen p.t. fortsætter sin lodrette kursstigning i pris, er spring over lave gærder ikke en mulighed for søstrene Vile:

“Vi går ikke på kompromis med smagen og holder fast i vores valg af råvarer”, fortæller Marianne Vile Ellerkamp, der ser sig selv og søsteren som chokoladehåndværkere.

Også fremstillingsprocessen af chokoladestykkerne kræver både omhu, respekt for og viden om chokoladens og marcipanens egenskaber. For eksempel kan marcipanens blødhed variere, hvorfor det er nødvendigt at sikre, afmåle og mærke efter blødheden fra gang til gang. Kun på den måde får man det bedste ud af råvarerne og opretholder familiefabrikkens tradition for kvalitetschokolade.

Årets overraskelse

Samtidig er der også plads til nyheder og nytænkning. De to søstre holder konstant øjnene åbne for inspiration udefra – fra chokoladebranchen såvel som fra andre brancher. Hver jul er der således en ny variant på programmet, ”årets nye stykke”, der finder plads i sortimentet. I julen 2014 er temaet ”Smagen af julens krydderier”, som byder på smagsoplevelser med nellike, kanel, gurkemeje og appelsin.

Foruden æskechokoladerne og en decideret chokoladejulekalender er der også særlige produkter skabt i samarbejde med markante samarbejdspartnere såsom Royal Copenhagen og Kähler – fx bambus-æg, påskechokoladeskal, adventsgave, eksklusive vingaver eller en ølpakke, hvor kvalitetsdesign og den udvalgte chokolades smagsnuancer komplimenterer hinanden.

3 skarpe

Der er nok roligt på Ole Chokolade denne augustmorgen, men det står aldrig stille, og netop nu arbejder søstrene fremadrettet på at vinde fodfæste på det tyske marked. Et stort chokolademarked og samtidig også en helt anden kultur, som det kræver betydeligt fodarbejde og forberedelse at vinde indpas på.

Men søstrene har tydeligvis gå-på-modet intakt, og hvis man spørger til de tre mest fremtrædende grunde til det fortsatte engagement i familielivsværket, er der ingen tvivl:

“Det er arbejdet med chokoladen og marcipanen. Det er hele drivkraften i at være selvstændig. Og så er det den daglige udfordring med en virksomhed, hvor der aldrig er to ens dage”, slutter Marianne Vile Ellerkamp.

Der er ingen grund til at blive alt for forudsigelig. Så lad os bare løfte sløret for, at de ansatte på Ole Chokolade ikke får… chokolade i julegave, men i stedet andre æstetiske gaver fra søstrenes Viles virksomhed. Man ser ikke syner her på Ole Chokolade; man får syn for sagen, man mærker, dufter, ser og smager marcipan og chokolade, der lader smagsløgene danse og chokoladedrømmene folde sig ud.

Se mere på www.olechokolade.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Havrum: Lokalt hjerte og klassiske smage ved vandkanten

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

Drømmen om verdensklasse vin og caviar

“Det har aldrig handlet om stjernerne for mig” – en restaurant med lokal forankring og innovativ bæredygtighed

Michelin-hærdet køkkenchef giver nyt liv til tangkrogen

Ny hattenæs: En genopstået perle i skoven

En familie, der tænkte ud af boksen og ændrede vinbranchen

Private dining på feinschmecker-niveau

Kulinariske total oplevelser i naturen

Tastebuddies – Det handler om smag

Søg