Jagten på Den Gode Vino

1. december 2019

Den Gode Vino blev opretttet i begyndelsen af 2013, efter at de to veninder Kristina Hjorth Jensen og Sofie Rude Hansen igennem nogle år havde leget med tanken på deres talrige ture til Italien, hvor der gradvist blev oprettet et netværk af gode forbindelser og spændende vine blev fundet.

Tekst: Den Gode Vino Fotos: Den Gode Vino

Siden er det gået stille og roligt, firmaet har fået lov at vækste i et tempo, så de selv har kunnet følge med. Der er i dag et hyggeligt lille showroom beliggende i Viborg, hvor lokale kan komme forbi og få sig en god vinsnak, en smagsprøve og en god flaske under armen. Der bliver også solgt vin b2b og der bliver leveret vin til restauanter.

“Vores primære fokus er stadig Italiensk vin, men vi har da udvidet med også at have lidt spanske flasker, og vi overvejer også at føre nogle franske vine. Vi er ikke fanatiske omkring hvor vinen kommer fra, der laves god vin mange steder, men jeg tror nu aldrig vi kommer til at sælge oversøisk vin, vores klare præference er europæisk vin.” – Sofie

Fokus på små producenter

“Vi har vine som kun bliver produceret i 1.500-3.000 eksemplarer. Vi har endda nogle på tegnebrættet som er produceret i under 1.000 flasker, alle nummerede. Det behøver jo ikke at være en kvalitet i sig selv. Men når du samtidig får en fantastisk oplevelse i glasset, så er det jo lidt sjovt at vinen er unik og sjælden.” – Kristina.

“Små producenter kan selvsagt ikke leve af en stor volumen, så derfor er priserne naturligt nok lidt højere end hos en producent der spytter millioner af flasker på markedet og hvor alle arbejdsgange er automatiserede i stedet for håndværk. En lille producent er nødt til at satse på kvalitet for at kunne overleve i en branche hvor der er så mange om buddet og de store spillere på markedet bruger millioner på at markedsføre sig. Det kan den lille producent ikke, men det behøver han heller ikke hvis hans håndværk er i orden år efter år. Det er lidt samme præmis vi arbejder under som en lille importør. Vi har ikke mange midler til markedsføring, men hvis vores sortiment og service er i orden, så kunden har en god oplevelse lige til sidste dråbe, skal kunden nok komme igen.” – Sofie

I dag importerer Den Gode Vino også selv forskellige olivenolier, balsamicoer og trøffelprodukter af høj kvalitet. Ligesom der forhandles diverse delikatesser, foruden øl og spiritus. Fordi de både har mulighed for at pakke flot ind og lave sikker forsendelse til hele landet, er de også gode til gaveforsendelse af eksempelvis receptionsgaver. Der findes da også vin på hylderne som er meget anderledes, f.eks. fremvises der med stolthed de såkaldte PIWI wines.

Hvad er PIWI?

Piwi er et agronym for tysk Pilzwiderstandsfahig. Der er tale om vine der er podet på multiresistente vinstokke. Man fandt for nogle år siden vinstokke på grænsen mellem Rusland og Kina som ikke var modtagelige for svampesygdomme. Man tog dem med til en vinskole i Tyskland og påførte alle mulige svampesygdomme, dem der ikke tog imod dem, viste sig at være multiresistente og derfor behøver man ikke anvende nogen form for kemikalier i dyrkningen. Det er derfor det reneste vinprodukt man kan få. Man har nu podet omkring 20 forskellige sorter på disse stokke, men udfordringen for deres udbredelse er jo at det kræver at producenten genplanter hele hans mark med nye vinstokke. Det er et stort arbejde og selvfølgelig også en bekostelig affære.

“Vi var så heldige at en af de vinproducenter vi startede at arbejde med tilbage i 2013, Terre Di Ger, var blandt de første der tog springet til den nye produktion. De har således fået PIWI hovedkvarter på deres vingård i Friuli. Deres vinstokke har allerede nogle år på bagen, og derfor vundet en del priser og gode anmeldelser. Deres Limine er blevet kåret som 3. bedste hvidvin i Italien og deres rødvin der er lavet på podede merlot har opnået 93 point hos Luca Maroni. Med det fokus der med rette er på bæredygtighed og sundhed, er der ingen tvivl om at det er fremtidens vine, og vi er stolte af at kunne være med til at markedsføre dem i Danmark og gøre dem tilgængelige for miljø- og kvalitetsbevidste danske forbrugere.” – Sofie

Vin med kærlighed

Forudsætningen for at lave god vin er et godt råprodukt, druematerialet skal være i orden. Derfor lægger de producenter Den Gode Vino arbejder sammen med stor vægt på arbejdet i vinmarken. En af dem – Antonio Bellicoso – udtrykker det på denne måde: “Hvis jeg arbejder mange timer i marken på at få de bedst mulige druer, gør det vinificeringen i kælderen så meget nemmere. Så behøver jeg ikke udrette mirakler i kælderen, jeg skal blot undgå at lave fejl og resultatet bliver godt.” Og det gør det! Hans topvin – Merum – er blevet præmieret med henholdsvis 98 eller 99 point, af den Italienske vinguru Luca Maroni, gennem de sidste 7 år i træk.

“Der er ingen genvej til kvalitet, hverken for producenterne eller os. Det er det lange seje træk og hårdt arbejde. I vinens verden har tålmodighed altid været en dyd, og den tålmodige, udholdende og kvalitetsbevidste belønnes til sidst, det er vores klare filosofi. Når vi besøger en producent er det vigtigt for os at de har sjælen og hjertet med i hver eneste flaske.” – Sofie.

Større er ikke bedre

Selvom Den Gode Vino, ligesom alle andre velfungerende virksomheder ønsker at vækste er de bevidst omkring at for intensiv vækst kan være uhensigtsmæssig.

“Jeg har ofte observeret at folk starter virksomhed med drive og passion for det produkt de repræsenterer, men alt for ofte er de så ambitiøse at de ender med at vækste så meget, at de til sidst kun beskæftiger sig med ledelse og ikke med det de oprindelig brændte for. Det vil aldrig være vores mål. Vi tror ikke nødvendigvis at større er bedre. Selvfølgelig skal virksomheden kunne løbe rundt, men hvis vi sammenligner os med nogle af vores kolleger i branchen, kan vi se at nogle som vi konkurrerede med tidligere, nu har vokset sig så store at de kun kan bruge store producenter, fordi de er afhængige af store volumener, præcis som supermarkederne. Der har vi ingen intention om at bevæge os hen. Vi har erfaret at producenter som vi måske på et tidspunkt mister importen af, fordi de laver en eksklusiv aftale med en importør der kan aftage større mængder end os, de ofte kommer tilbage efter nogle år, og gerne vil arbejde sammen med os igen. De erfarer at de store importører ofte prispresser og underbetaler. Små producenter passer bare bedst med små importører, hvor der handles udfra værdier som gensidig respekt, tillid, loyalitet og dedikation.” – Sofie.

Den Gode Vino har det fint med at være et lille firma hvor de selv er med i de fleste arbejdsgange og hvor de har fokus på det de er bedst til, at give kunden en god oplevelse i øjenhøjde og jagte den næste Gode Vino.

Se mere på www.dengodevino.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Capa – hvor kød og gæstfrihed mødes

KJØ: Smagen af dansk kvalitet i hver eneste bid

Havrum: Lokalt hjerte og klassiske smage ved vandkanten

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

Drømmen om verdensklasse vin og caviar

“Det har aldrig handlet om stjernerne for mig” – en restaurant med lokal forankring og innovativ bæredygtighed

Michelin-hærdet køkkenchef giver nyt liv til tangkrogen

Ny hattenæs: En genopstået perle i skoven

En familie, der tænkte ud af boksen og ændrede vinbranchen

Private dining på feinschmecker-niveau

Søg