Maritimt nærvær

1. maj 2015

SalonSalon på Kaløvig Lystbådehavn nær Aarhus giver gæsten mere end blot endnu et restaurantbesøg. Målet er en personlig og hjemlig helhedsoplevelse, og midlet er nærvær, mindeværdige spiseoplevelser og en ny måde at gå til gæsten på.

Tekst: Rune H. Jensen Foto: Henrik Hvid

SalonSalon har hentet inspirationen til sit navn fra det tidlige 20. århundredes saloner i Paris, hvor værten faciliterede en helhedsoplevelse med diskussioner om kultur, samfund og filosofi tilsat mad og drikke. Og danske SalonSalon i de maritime, naturskønne omgivelser med udsigt direkte ud over bugten har lidt af samme tilgang til værtsrollen:

Værtskab, levested og dagligstue

– Vi sætter fokus på værtskabet og værdiskabelsen. Vi vil gerne have, at det her skal være et levested, at man bare kan være her, snakke sammen, tjekke mail i sofaen – ud over at kunne spise rigtig god mad, siger Kasper Vejvad.

Han er indehaver af SalonSalon på Kaløvig Lystbådehavn sammen med Thomas Madsen, der supplerer:

– Hele følelsen og konceptet bag SalonSalon er, at det skal være rummeligt, dynamisk og blottet for snobberi. En slags dagligstue uden for hjemmet med personlighed og nærvær. Hvor der er en energi og stemning, og hvor man bare kan drikke en fadøl eller spise en rigtig god middag, fortæller Thomas Madsen.

Muslingegryder på terrassen

Ud over det franskinspirerede køkken har Thomas Madsens og Kasper Vejvads restaurant også konferencer, bryllupper og en række særlige initiativer såsom pop-up restauranter, middage i herskabslejligheder og muligheden for at holde selskab i den gamle, hollandske Egå Mølle på programmet. Foruden ”Speedbåd og middag”, hvor gæsterne får et glas bobler, sejler de 15 flotte kilometer ud til restauranten med 100 km/t, nyder en treretters menu og sejler hjem til Aarhus igen. SalonSalon bringer med andre ord byen til restauranten.

Der står så vidt muligt lokale, danske råvarer på menukortet – efter årstid, og det stiller selvsagt høje krav til spisekortet. Derfor skifter SalonSalon også menu hver eneste måned for at kunne følge sæsonens råvarer og løbende byde på noget nyt til de mange tilbagevendende stamgæster. Menukortet byder bl.a. på fisk og skalddyr, muslingegryder på terrasen og et franskinspireret køkken med køkkenchef Rasmus Nilsson i spidsen. Som ifølge Thomas Madsen heldigvis ikke er bange for at eksperimentere og lege med retterne, så de danske menuer fx også får en tur gennem den frankofile vridemaskine og tilpasses den specifikke lejlighed. For det hele handler om gæsten. Det gælder også stemningen:

Oplevelse gennem kommunikation

– Vi giver en oplevelse gennem kommunikation og interesse. Det handler om en ny måde at gå til gæsten på og tilføre empati, kant og immateriel merværdi. Hvem er gæsten? Kan han tåle en dårlig joke? Kan vi sludre lidt? Vi møder altid gæsten i øjenhøjde, det er ikke bare maden, der skal være god. Hele oplevelsen skal være god eller helst fantastisk, siger Kasper Vejvad, der oprindeligt er kandidat i oplevelsesøkonomi.

Samme værdiparaply folder SalonSalon ud over de forskellige forretningsområder. Nogle vil påstå, at ”konferencer har været kedelige siden altid”. Det roder den maritime restaurant bod på, fordi de ikke ønsker at lægge sig i halen på noget eller kopiere konferencenormerne. Tværtimod.

Mærk selskabet

I praksis kombinerer SalonSalons konferencer således bl.a. nyt og gammelt inventar og omfatter fx chaiselonger, kandelabre, direkte udgang fra lokalerne til terrasserne med altankasser, borde og stole og altid plads til en snak. Det er kort sagt en revurdering af konferencekulturen, SalonSalon lægger vision og lokaler i vandkanten til. Og tallerkenen er altid skabt ud fra kokkens fantasi på dagen til den specifikke lejlighed.

Restauranten lægger desuden rammer til bryllupper med mulighed for overnatning i de 24 dobbeltværelser i træhytter nær vandet. Bryllupperne skal naturligvis være klassiske og opfylde brudeparrets ønsker – men må også gerne rumme lidt ekstra. Det handler om at gøre folk trygge og tilfredse ved at ”mærke selskabet”, så oplevelsen bliver noget uforglemmeligt for brudeparret og deres gæster:

Hold dig vågen!

– Det er klassiske bryllupper, men vi kører samtidig ikke to bryllupper, der er ens. Man skal føle sig velkommen, der må gerne ske noget sjovt, og vi designer altid en middag, der både gør festen til noget særligt, personligt og trygt, slutter Kasper Vejvad.

SalonSalon favner bredt og står ikke stille. Der er udsigt og indsigt på Kaløvig Lystbådehavn, hvor Thomas Madsen, Kasper Vejvad, Rasmus Nilsson og det øvrige personale holder gryderne i kog med uformel atmosfære, maritim madkvalitet og salonstemning i bevægelse. Eller som de selv udtrykker det:

– Vi vil for alt i verden ikke kede os. Aldrig falde i søvn!

Se mere på www.salonsalon.dk

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Havrum: Lokalt hjerte og klassiske smage ved vandkanten

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

Drømmen om verdensklasse vin og caviar

“Det har aldrig handlet om stjernerne for mig” – en restaurant med lokal forankring og innovativ bæredygtighed

Michelin-hærdet køkkenchef giver nyt liv til tangkrogen

Ny hattenæs: En genopstået perle i skoven

En familie, der tænkte ud af boksen og ændrede vinbranchen

Private dining på feinschmecker-niveau

Kulinariske total oplevelser i naturen

Tastebuddies – Det handler om smag

Søg