Mindre, men bedre kød

1. december 2021

En gammeldags slagter i nye klæder opfordrer til at spise mindre kød af ordentlig kvalitet – god dyrevelfærd kan nemlig smages.

Tekst: Mau Lindow Tarbensen Fotos: Kødriget

Slagteren anno 2021

”Hvis branchen skal overleve på sigt, skal man tænke faget anderledes,” siger ejeren af Kødriget, Jonas Muff Laugesen. Han har brugt sine 20 års erfaring som slagter til at skræddersy et koncept, hvor han kan levere bæredygtigt kød af høj kvalitet, både lønsomt og rentabelt. Han står ikke i samme penible økonomiske situation, som mange andre mindre slagtere, og hans mål for forretningen udgør helt sikkert en stor del af forklaringen: ”Vi brænder for at få danskerne til at spise mindre, men bedre kød,” fortæller han.

Klimaforandringerne har på få år gjort kød til en udskældt vare. Betydningen af både god dyrevelfærd og kødets klimabelastning kan derfor ikke tages for seriøst: ”Det nytter ikke noget, at vi kører efter gamle standarder. Vi ved, at det bliver en begrænset mængde kød, man spiser i fremtiden, og der vil vi stadig være aktuelle,” siger Jonas Muff, der foruden den fysiske butik i Hjerting driver en onlineshop, som leverer varer til hele landet.

Kvalitetskød, fisk og tilbehør

Kødriget vægter i alle henseender kvalitet over kvantitet, og det afspejles i deres sortiment. Jonas Muff fortæller: ”Jeg tog mit netværk fra branchen og begyndte at plukke fra alle de bedste producenter. Leverpostej fra den ene, pølse fra den anden, og så videre. Vi har mange brands, der er danske og økologiske, men også udenlandske topbrands.” Sortimentet er bredt og i konstant forandring. Det spænder over alt fra japansk fuldblodswagyu, dansk velfærdsgris og okse til levende hummere og kongekrabber.

For Jonas Muff hænger kvalitet, smag og bæredygtighed uløseligt sammen. Størstedelen af det kød, der bliver solgt i dag, er konventionelt, men det er ikke noget, Kødriget er interesserede i at forhandle: ”Jeg har set økologisk landbrug og friland, men også konventionelt landbrug, og der er ingen tvivl om, hvad jeg helst vil slagte, skære og sælge. Hvis du køber frilandskød af os, har dyret haft et godt liv. Vi sælger ikke kød i forklædning og smider ikke superlativer på.”

Ærlighed og klar formidling står højt på dagsordenen hos slagterforretningen, som er meget aktiv på de sociale medier. Målet er at nå et så bredt segment som muligt ud fra devisen om, at alle kan få råd til at spise bedre kød, hvis de spiser mindre kød: ”Hvis folk bruger deres penge bedre, behøver det ikke føre til en prisstigning,” siger Jonas Muff.

Kødriget gør sig desuden umage med at skræddersy lettilgængelige løsninger for kunderne, som f.eks. nytårsmenuer og julefrokoster. Har man planlagt en skaldyrsaften med vennerne, kan de også diske op med både hvidvin og tilbehør, der passer til.

Dag til dag-levering

Kødriget lægger stor vægt på, at det ikke skal være besværligt at vælge dem frem for det lokale supermarked: ”Vi leverer onsdag, torsdag og fredag hver uge, så du kan hurtigt beslutte dig for, om du skal bruge noget dagen efter. Vi pakker maden i kølekasser med køleelementer, og så lander pakken på dit dørtrin, hvor indholdet holder sig koldt, til du kommer hjem,” siger Jonas Muff og tilføjer, at man ikke behøver være hjemme til at tage imod pakken.

Tager kunderne i hånden

Med kødet følger altid både en vejledning og smagsgivere: ”Hvis du køber en kasse med kød hos os, får du stegevejledninger til kødet, og du får også urter med til tilberedningen; det kan f.eks. være hvidløg og rosmarin. Vi sender en samlet pakke, fordi vi gerne vil tage kunderne i hånden og give en lignende oplevelse af at gå ned til den lokale slagter.” Er man stadig i tvivl, kan man ringe og snakke med en af Kødrigets medarbejdere, som udelukkende tæller faguddannede og slagtere.

Jonas Muff opfordrer kunderne til at tænke kreativt og prøve nye ting af i køkkenet. Han er selv nysgerrig i sin tilgang til kød, og han tager gerne chancer og indkøber nye produkttyper: ”Vi tog for eksempel spansk sortfodsgris i sortiment uden at have så stor erfaring, og det viste sig at sælge rigtig godt.”

Slagteren på gadehjørnet, bare online

Den åbent udforskende og samtidsrelevante tilgang til slagterfaget kombineres med en rationel håndtering af alt fra indkøb og udskæring til promovering og salg. Som forretning har Kødriget klaret sig strålende, siden de slog deres fysiske og digitale døre op i april 2021. På et halvt år har de fået flere end 12.000 følgere på de sociale medier, og de har opnået bredt kendskab i hele landet.

Kødriget har ambitioner om at blive den førende slagter på markedet. Væksteventyret i deres første halve leveår tyder da også på, at det ikke er en urealistisk målsætning. ”Vi vil gerne være den private slagter på gadehjørnet, bare online og for hele Danmark,” siger Jonas Muff og tilføjer: ”Vi er til stede på sociale medier, mail og telefon konstant. Det er essentielt for os, at kunder landet over kan ringe en fredag aften, hvis de er i tvivl om, hvordan man steger en bøf. Vi går benhårdt efter at blive danskernes foretrukne sted at købe kød i fremtiden.”

Del artiklen:

Relaterede indlæg

Capa – hvor kød og gæstfrihed mødes

KJØ: Smagen af dansk kvalitet i hver eneste bid

Havrum: Lokalt hjerte og klassiske smage ved vandkanten

Det handler om at kunne være til stede – i nuet, i naturen og med dem, man holder af.

Drømmen om verdensklasse vin og caviar

“Det har aldrig handlet om stjernerne for mig” – en restaurant med lokal forankring og innovativ bæredygtighed

Michelin-hærdet køkkenchef giver nyt liv til tangkrogen

Ny hattenæs: En genopstået perle i skoven

En familie, der tænkte ud af boksen og ændrede vinbranchen

Private dining på feinschmecker-niveau

Søg