”Life is too short to drink bad wine”, bedyrer skiltet i showroomet hos Bros. Wine. Og det er netop den røde tråd for firmaet, der udelukkende forhandler kvalitetsvine direkte importeret fra nøje udvalgte vingårde i Sydeuropa.
Tekst: Rune H. Jensen Fotos: Thomas Lorentsen, Lorentsen Fotografi
Overskriften på denne artikel kunne være opdraget hos Bros. Wine. Det ubetingede fokus er på kvalitetsvine fra små sydeuropæiske vingårde, hvor man føler stolthed og kærlighed til sine vinstokke. Fordi det kan smages, når en vin er skabt med hjerteblod på et blend af kvalitetsdruer, generationers viden og ægte håndværk. Bros. Wine besøger jævnligt de små landbrug i Italien og Frankrig, hvor det ikke handler om eksklusivitet eller snobberi, men om kerneværdierne – vinen og den gode smag:
– Det skal sige wow! og give en smagseksplosion, så verden åbner sig. Ellers henter vi ikke vinen hjem. Jeg kan tale i timevis om vin, man skal bare tænde mig, siger Stig Diederichsen, direktør i Bros. Wine med et smil.
Som at få en lussing af en engel
– Vi er livsnydere, vi går op i kvalitet, og vi bliver aldrig konsum. Tværtimod har alle vores vine hver deres helt egen historie og er dyrket af folk med ægte kærlighed til deres fag. Der er mennesker bag flaskerne. Vi vælger vine, hvor der ikke er tvivl, og vi har eksempler på vine, hvor det er som at få en lussing af en engel første gang, man smager den.
Vi møder ham i showroomet, som også fungerer som udsalgssted og butik, hvor man som privatperson kan købe vinene, på Frederiksbjerg i det indre Aarhus til en samtale om familieforetagendet Bros. Wine, hvis primære brændstof er passionen for de gode vine og delikatesser såsom trøfler, oliven og olier. Firmaet differentierer sig især ved de lidt specielle italienske og franske vine fremstillet med passion og skabt på en grobund af autenticitet, tradition og håndværksmæssig viden på små sydeuropæiske vinhuse.


En familiepassion for kvalitetsvin
Siden starten i 2009 har Bros. Wine været et tæt parløb mellem de to brødre, Stig og Kim Diederichsen, deraf navnet Bros. Wine (fork. for Brothers Wine, red.). Stig Diederichsen og hustruen Anja tager sig af smags- og salgsdelen, mens broderen Kim Diederichsen og hustruen Majken Diederichsen står for det administrative og markedsføringen. En klar arbejds- og rollefordeling, der fra begyndelsen har været en stor styrke for familierne. Den fælles familiepassion for Bros. Wine skinner tydeligt igennem, og firmaet er i dag kendt for en lødig og engageret rådgivning, og tillid er generelt et centralt kvalitetsparameter for den kokkeuddannede Stig Diederichsen med 30 års erfaring fra restaurationsbranchen:
– Alle kan lave en mørbrad, men hvad kan du lave ud af den? Derfor smager jeg også først på et blend for at mærke, hvor dygtige gårdene er til at sammensætte noget. Vi søger ”wine makers’ best wine”, hvor man kan mærke, at de elsker deres arbejde. Det må gerne være noget, der er på vej op, og nogen, der stolt vil vise noget frem, som peger fremad mod nye trends. Omvendt ved både producenterne og kunderne efterhånden også, at vi er til at stole på. Vi siger det ærligt og fader det ud, hvis det ikke er det, vi troede, og vi har aldrig travlt med at få noget hjem. Men når vi har sagt A, så siger vi også B. Det hele bygger på tillid og ærlighed.

Alle vine har en historie
Et eksempel på den passion og historie, der ligger bag alle Bros. Wines vine, er den økologiske Valdonica fra Toscana. Manden bag, Dr. Martin Kerres, købte 100 ha jord i vulkanjord i 500 meters højde. Derefter påbegyndte han omlægningen, gravede vulkanstenene op og startede dyrkningen på et lille område på en kombination af østrigske og italienske druer. Resultatet er en topkvalitetsvin med power, og Martin Kerres har siden afslået at sælge jorden, da større vinproducenter fattede interesse og bød på jorden. Fordi vinen for ham og Bros. Wines andre producenter er ren kærlighed og lidenskab.
Alle vine hos Bros. Wine er kvalitetsvine, men ikke nødvendigvis i den dyreste ende, da firmaet importerer direkte fra vingårdene til lageret i Randers og dermed sparer de fordyrende mellemled væk. Og der er kun det antal flasker, der nu engang er, da der netop er tale om små landbrug med en lille produktion pr. år. Til gengæld skal kvaliteten altid være høj, også når det gælder de økologiske og biodynamiske vine, som Bros. Wine forhandler. Firmaet arrangerer desuden løbende vinsmagninger, og laver skræddersyede, personlige gavepakker med vin, specialiteter og delikatesser til f.eks. fester, konfirmationer og virksomheder. Senest har Bros. Wine åbnet nye markedsdøre med levering til bl.a. Smukfest i Skanderborg i både 2017 og 2018.
Vin til fremtiden
I dag er 85 % af firmaets vine italienske, mens de øvrige er franske og spanske. Men det er ikke et statisk billede, for også vinbranchen er dynamisk, udvikler sig, og nye blends, områder og ideer kommer til:
– Fransk vindyrkning er typisk meget traditionel. Mens Italien er mere nysgerrig og eksperimenterende med blends. Men madvanerne ændrer sig igen, også i Danmark, der kommer mere natur, vegansk og minimalistisk med noget islæt ind. Vi er dækket ind på det italienske, men vi kommer måske til at hæve det franske og spanske. Og hvis vi kan finde f.eks. tyske vine med de rette noter, der smager autentisk, som om man er der, så er det absolut også en fremtidig mulighed. Vi er altid på udkig efter nye trends, og vi udelukker aldrig noget på forhånd, slutter Stig Diederichsen.
Besøg Bros. Wine på: Ingerslevs Boulevard 15, Aarhus C og se mere på: www.facebook.com/broswine.dk