Dybdegående viden om Bourgognes stolte vintraditioner og kærlighed til områdets smagsprofil. Det gør Rasmus Jørgensen fra Hillerød Vinkompagni til en ekspert, når det gælder det legendariske franske vindistrikt.
Tekst: Kirsti Ring Fotos: Rasmus Nova Jørgensen
Ofte er det tilfældigheder, der fører til, at man finder sit kald. Og det er i høj grad tilfældet for Rasmus Jørgensen. Karrieren som sommerlier og indehaver af en succesfuld kæde af vin- og spiritusforretninger lå nemlig langt fra i kortene, da Rasmus gik i folkeskole i Slagelse i starten af 00’erne. Men med et fritidsjob hos den lokale vinhandler spirede en interesse for de ædle dråber, der kun er vokset gennem årene.
Fra fejedreng til forretningsejer
”Da jeg første gang trådte ind ad døren hos Slagelse Vinkompagni, havde jeg absolut ingen forudgående interesse for de varer, som var på hylderne. Mit fokus var at tjene lommepenge, og det gjorde jeg bl.a. ved at feje gulvene og lave andet forfaldende arbejde. Men efterhånden fik jeg øjnene op for den fantastiske verden, som vin repræsenterer”.
Efter handelsskolen var Rasmus derfor ikke i tvivl om, at hans fremtid lå indenfor den branche, som han allerede havde opbygget stor erfaring indenfor. ”Jeg tog uddannelsen som sommerlier, fordi jeg her virkelig fik mulighed for at nørde med facetterne indenfor vin. Og derefter var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle have min egen forretning”. I 2015 blev den drøm til en realitet, da han åbnede Hillerød Vinkompagni. Forretningen er i dag en del af en kæde af fem butikker og har desuden et stort onlinesalg.
Eneforhandler på over 30 producenter
Stærk faglig viden om produkterne, nærvær overfor hver enkelt kunde, service i højsædet. Det er nogle af de egenskaber, man med det samme fornemmer, når man møder Rasmus og hans medarbejdere i vinhandlen. ”Det er super vigtig for os at udvælge de bedste producenter og opbygge en fortælling om vinene, så kunderne får en helstøbt oplevelse, når de smager vores varer. Før vi tager et produkt på hylderne, har vi altid haft en tæt dialog med producenterne – ofte i form af, at vi har besøgt dem. Og vi har prøvesmagt alt, for bedst muligt at kunne give kunderne en ærlig og kompetent vejledning”.
Den nære relation til producenterne er en hjørnesten i den måde, som Hillerød Vinkompagni driver forretning på. ”Vi har eneret på at forhandle over 30 af verdens bedste producenter på det danske marked. Forhandlerbranchen er utrolig konkurrencepræget, for hver vingård leverer jo kun et begrænset antal flasker pr. år. Derfor gælder det om at holde sig til og opbygge en stærk relation til de gode producenter. Vi er utrolig stolte af, at så mange domæner har valgt os som eneforhandler”.


Fransk vin i særklasse
Selv om Hillerød Vinkompagni har en bred portefølje af produkter – der ud over vin tæller bl.a. spiritus, øl og delikatesser – er der ikke nogen tvivl om, at indehaverens store passion er rettet mod et helt specielt sted. Nemlig i hjertet af den franske vinindustri: Bourgogne. ”Jeg er fascineret af Bourgogne pga. kulturen, kvaliteten og kompleksiteten i området. Det er et historisk ret lukket distrikt med meget stærke traditioner indenfor vinfremstilling. Stilen af vinen er exceptionel, og prismæssigt spænder produkterne fra et middelbudget til verdens dyreste flasker.”
De populære bobler
Vinindustrien er langt fra en statisk branche. Smagsløgene ændrer sig over tid og de tungere vine, der tidligere var meget populære, er knap så efterspurgte i dag. Ifølge Rasmus Jørgensen er den klart største tendens i øjeblikket boblernes popularitet. ”Hvad end det er hvid-, rød-eller rosévin er der generelt en bevægelse mod lettere, friskere vine. Bobler er i dag ikke noget, der kun er forbeholdt festlige lejligheder. Et godt glas champagne, pinot noir eller crémant er for mange en måde at få en flig af livsnyderi ind i hverdagen. En række distrikter ud over de franske – bl.a. i Tyskland og Californien – er rigtigt stærke på dette marked.”
Og modsat hvad der måske er den gængse opfattelse, er det ikke kun de yngre generationer, der har kastet deres kærlighed på de mousserende vine. ”Mange af vores lidt ældre kunder giver udtryk for, at de foretrækker et glas bobler, fordi det er friskere og lettere at nyde. Det er en tendens, der er meget bredt funderet”.


Ekstremt vejr ryster markedet
Mange brancher er i dag påvirkede af klimaforandringerne. Og det er i høj grad også tilfældet for vinproduktion, hvor naturens ressourcer jo udgør rygraden i produkterne.
Årene 2019, 2020 og 2021 var en katastrofe for mange franske vingårde, hvor frost, hagl og stegende hede på skift ødelagde vinstokkene. Alvoren understreges af, at op mod 80% af høsten i 2021 gik tabt for nogle af de producenter, der forhandles af Hillerød Vinkompagni.
Vinindustrien er en milliardforretning, og branchen har gjort meget for at afbøde de negative konsekvenser af de ekstreme vejrforhold. ”Man har bl.a. eksperimenteret med at sætte olielamper ud i markerne. Men det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvor mange lamper der skal til for at dække de mange tusind kvadratkilometer land, der rummer vinstokke. Det er en af de absolut største udfordringer for branchen i øjeblikket”.
Vinekspertens favorit
Et nærliggende spørgsmål er, hvilken vin Rasmus selv har i glasset, når det er fyraften? ”Det spørgsmål svarer jo til at bede en forælder vælge mellem sine børn”, siger Rasmus med et smil. ”Der er ingen tvivl om, at der er dejlige og smagfulde vine fra mange producenter og distrikter. Og faktorer som mad og årstid spiller en stor rolle for, hvad der er optimalt. Men når det er weekend, og livet skal nydes lidt ekstra, har jeg Morey Coffinet Chassagne Montrachet 2018 i mit glas. Det er en hvid bourgogne i særklasse. Her får man noget af det ypperste fra verdens bedste distrikt”.
Se mere om Hillerød Vinkompagni på www.hilleroedvinkompagni.dk